Kattprat - allmän tråd 2018-2019

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav mjlee » ons 12 jun 2019, 20:57

Att katter går på lådan så fort man rensat är vanligt, men Megara envisas med att gå på lådan så fort jag kommer med min spade och börjar ta bort klump(ar) så jag får snällt vänta tills hon är klar :-k Jösses vilken metabolism hon har säger jag bara. Plus att det vore otroligt snällt om hon slutade med att kissa mot kanten på ett hörn av lådan så det blir stenhårt där och jag måste gräva så klumparna går sönder. :wait:

Jag har vägt oss båda och vi behöver gå ner lika mycket (jag: 15, Megara 1). Hon ska egentligen väga 3.0 - 3.2 och väger just nu 4.1 :-? Som burma får hon absolut inte vara överviktig pga risk för diabetes. Jag får inte vara överviktig pga av diabetes.

Bara tanken på att sticka henne i öronen för att kolla bs får mig helt matt. :shock:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 12 jun 2019, 21:27

Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall. :)

Ja, katter kan mobba tyvärr. Det kan bero på att den mobbade katten är gammal, sjuk eller helt enkelt för snäll och låg i rang. En del katter är tyvärr precis som en del människor mobbare.

Trist att du blev tvungen att lämna tillbaka kattungarna men fint att du respekterade din äldre katt. För en del äldre katter är livliga kattungar rena pesten.
Bild

Göran
Überkatt
Überkatt
Katt: Ja

Inläggav Göran » tor 13 jun 2019, 06:59

Starwatcher skrev:
Göran skrev:Jag undrar om det händer att katter mobbar varandra? Jag har 2 äldre honor, 11 år gamla, och skaffade 2 kattungar. Kullsyskon. Siameser. Men upplevde rätt snabbt att min ena hona inte tyckte om dem. Och jag upplevde att speciellt en kattunge mobbade henne genom att vara på henne fastän hon skrek ifrån och verkligen markerade att hon inte vill. Eller så kanske han bara inte förstod och var lite trög?
Det hela slutade i att jag fick lämna tillbaka kattungarna till uppfödaren för att min honkatt inte mådde bra, vilket så klart var tråkigt. Men jag har funderat på det där med att katter mobbar andra och vad det kan bero på i så fall. :)

Ja, katter kan mobba tyvärr. Det kan bero på att den mobbade katten är gammal, sjuk eller helt enkelt för snäll och låg i rang. En del katter är tyvärr precis som en del människor mobbare.

Trist att du blev tvungen att lämna tillbaka kattungarna men fint att du respekterade din äldre katt. För en del äldre katter är livliga kattungar rena pesten.

Hon är ju inte sjuk och här hemma är hon högst i rang. Hon har alltid varit lite känslig mot att träffa katter som är mer dominanta än henne. Kanske kan vara det?

J

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 15 jun 2019, 16:48

Lillan var snabb som tusan och snodde en bit mat från kanten av min tallrik. Lillebror är nu skiiiitsur för att jag inte ger honom resten av min middag. :roll:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 15 jun 2019, 22:49

Colourspot skrev:Lillan var snabb som tusan och snodde en bit mat från kanten av min tallrik. Lillebror är nu skiiiitsur för att jag inte ger honom resten av min middag. :roll:

Rätt ska vara rätt! Vem bryr sig om matte får middag eller inte, det är oacceptabel orättvisa om Lillan får och inte Lillebror (helst mera). Detta är fördelen med att vara ensamkatt, ingen konkurrens när man snor mat från tvåbeningen hälsar Megara. :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 16 jun 2019, 09:19

mjlee skrev:
Rätt ska vara rätt! Vem bryr sig om matte får middag eller inte, det är oacceptabel orättvisa om Lillan får och inte Lillebror (helst mera). Detta är fördelen med att vara ensamkatt, ingen konkurrens när man snor mat från tvåbeningen hälsar Megara. :smile:

Lillebror var dessutom duktig katt och höll sig till reglerna, det borde faktiskt belönas med en egen portion. Så det så! :wait:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 16 jun 2019, 13:01

Tror att många på forumet precis som jag köpt klätterträd från zooplus. Bra träd men inte allra bästa kvaliteten på ex textilier och det går inte att köpa nya lösa korgar.

Såg att katzen-deko börjat sälja textilier som passar till zooplusträden. Köpte ett par och så nöjd . Jättefin kvalitet, mjuka och väldigt sköna att ligga i. Tösen ratar nu alla andra korgar. Inte billiga men med tanke på kvalitén trots allt prisvärt.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 21 jun 2019, 15:24

Starwatcher skrev:Tror att många på forumet precis som jag köpt klätterträd från zooplus. Bra träd men inte allra bästa kvaliteten på ex textilier och det går inte att köpa nya lösa korgar.

Såg att katzen-deko börjat sälja textilier som passar till zooplusträden. Köpte ett par och så nöjd . Jättefin kvalitet, mjuka och väldigt sköna att ligga i. Tösen ratar nu alla andra korgar. Inte billiga men med tanke på kvalitén trots allt prisvärt.

Oh, så bra att veta! Jag tycker katzen-deko har så mysiga korgar och det tycker ligan också.

Hans Hansson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Hans Hansson » lör 29 jun 2019, 15:55

Hej!

Är detta en trefärgad katt (svartsköldpadda med vitt)?

Bild

Om inte vad vad kallas då färgerna?

MVH

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 03 jul 2019, 00:42

Jag och Megara kom hem idag från besök i huvudstaden där vi bodde hos min syster och katten Bosse (vi ska tillbaka dit och vara kattvakt i nästan två veckor). Megara avskyr liksom Nikita allt vad katter heter allmänt och Bosse i synnerhet. Dock är hon inte alls lika stressad som Nikita känns det som. Att lägenheten är större så jag kan stänga av kök och mitt rum där Megara kan husera och resten av lägenheten är Bosses är bra. Men jag/vi har även haft dörrarna öppna för att se om de kan tolerera varandra. Det har faktiskt gått ok. Bosse är tyvärr väldigt kontaktsökande. Han sitter eller ligger med spetsade öron och blinkar medan jag har en liten brun arg sak som burrar upp sig och låter väldigt, väldigt mycket men inte är aggressiv. Och som tar sig tid mellan fräsandet att äta och tvätta sig och ibland sova. :roll: Bosse springer fram, viftar med tassarna och väser litet och ljust, Megara blir ursinnig och klappar till honom. Han springer några meter, sätter/lägger sig ner och blinkar vänligt till henne. Att ha dörrarna öppna hjälper faktiskt eftersom han då inte bara sitter och stirrar på den stängda dörren.

Hon är en tuff liten sak, lägenheten ligger i ett hus med ett paradis till innergård (helt omgiven av husväggar) med växter, små stenlagda gångar, en liten porlande fontän, klätterrosor och små uteplatser. Bosse har efter nästan ett halvår börjat våga sig ut och älskar nu sin gård. I går åt vi middag ute, dörren var öppen eftersom Bosse behöver ha en flyktväg in. Plötsligt hör vi morrande och då står Megara där med stor svans nos mot nos med Bosse. Sedan vandrade hon omkring och utforskade allting, klättrade upp ett träd, där dock Bosse extremt fegt klättrade efter och slog henne på rumpan. :wait:

Men! Jag har ett stort problem. Hon är ett matvrak. Bosse äter som de flesta vet ett speciellt fett och proteinrikt foder som även Nikita älskade. Han är en småätare som har flera skålar utplacerade i hela lägenheten. I natt var Megara helt hopplös, dundrade runt i kök/sovrum, välte saker, studsade på mig och slickade mig intensivt tills jag vaknade och staplade upp på toa. Jag måste ha glömt att stänga köksdörren eftersom jag i halvvaket tillstånd hörde något men somnade om innan jag insåg vad det var.

Eftersom jag aldrig ger Megara eller tidigare Nikita, mat när jag åker på morgonen/fm för att undvika eventuellt illamående så hade hon inte fått något när jag kom fram vid halv elva. Megara meddelade högt att hon sväääääälllllter. Så fick frukost och lunch tillsammans. Renslickat fat som vanligt.

Det är bara det att när min syster ringer senare visade det sig att Megara ätit upp all Bosses mat ur samtliga skålar för att sedan hoppa upp i systers och sambos säng och gosade in sig hos sambo men där även Bosse låg och sov med min syster. Bosse vaknade och sedan var det extremt högljutt. :smile: När jag diskret smög upp tidigt för att ta tåget och försökte vara så tyst som möjligt så fick jag fiska fram en Megara från under ett klädskåp där hon lät som en mistlur.

Bild Uppenbarligen finns det mer intressanta saker än att väsa åt Bosse. Jag tog fotot tidigare på dagen när jag lät båda röra sig fritt. Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 03 jul 2019, 11:45

mjlee skrev:J

Men! Jag har ett stort problem. Hon är ett matvrak. Bosse äter som de flesta vet ett speciellt fett och proteinrikt foder som även Nikita älskade. Han är en småätare som har flera skålar utplacerade i hela lägenheten. I natt var Megara helt hopplös, dundrade runt i kök/sovrum, välte saker, studsade på mig och slickade mig intensivt tills jag vaknade och staplade upp på toa. Jag måste ha glömt att stänga köksdörren eftersom jag i halvvaket tillstånd hörde något men somnade om innan jag insåg vad det var.

Eftersom jag aldrig ger Megara eller tidigare Nikita, mat när jag åker på morgonen/fm för att undvika eventuellt illamående så hade hon inte fått något när jag kom fram vid halv elva. Megara meddelade högt att hon sväääääälllllter. Så fick frukost och lunch tillsammans. Renslickat fat som vanligt.

Det är bara det att när min syster ringer senare visade det sig att Megara ätit upp all Bosses mat ur samtliga skålar för att sedan hoppa upp i systers och sambos säng och gosade in sig hos sambo men där även Bosse låg och sov med min syster. Bosse vaknade och sedan var det extremt högljutt. :smile: När jag diskret smög upp tidigt för att ta tåget och försökte vara så tyst som möjligt så fick jag fiska fram en Megara från under ett klädskåp där hon lät som en mistlur.

Bild Uppenbarligen finns det mer intressanta saker än att väsa åt Bosse. Jag tog fotot tidigare på dagen när jag lät båda röra sig fritt. Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.

Skulle det kunna fungera om din syster när Bosse brukar sova? Jag har ganska bra koll på när mina katter vill sova förmiddagslur, efter maten lur, osv. Jag tänker maten kan plockas bort och Megara gå fritt de tider när Bosse inte brukar vara vaken och sen stänga in henne när Bosse brukar vara vaken och äta.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 03 jul 2019, 11:59

mjlee skrev Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.

Kanske en för dyr investering bara för att lösa Megaras glupska fräckhet, :smile: men en surefeeder åt Bosse skulle fixa situationen. Världens bästa uppfinning enligt herr katt som numer får ha sin mat i fred. :hi5: Ren ondska enligt lillen som tidigare slukade bådas blötmat. :pfft:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 03 jul 2019, 18:13

Aziz skrev:
mjlee skrev Frågan är bara, hur sjutton ska jag se till att båda rör sig helt fritt, att Bosse får gå och småäta sin mat och Megara inte blir tjock som en tunna.

Kanske en för dyr investering bara för att lösa Megaras glupska fräckhet, :smile: men en surefeeder åt Bosse skulle fixa situationen. Världens bästa uppfinning enligt herr katt som numer får ha sin mat i fred. :hi5: Ren ondska enligt lillen som tidigare slukade bådas blötmat. :pfft:

Håller med! Surefeed för Bosse löser problemet med maten.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 03 jul 2019, 20:38

Hur ska jag uttrycka det? Bosse är inte direkt världens smartaste katt, shhh inte säga det högt till syster :smile: och känns som en lite onödig investering eftersom vi inte är där ofta alls och förutom den här gången stannar en eller två nätter högst.

Jag tror jag gör så att jag konsoliderar Bosses skålar tills jag kan ha uppsikt över dom när jag sitter i soffan. Sedan får hon snällt finna sig i att vara i köket och sovrummet när jag inte är hemma. Matskålen i köket dök hon på direkt. Jag ställde upp den ovanpå ett skåp. Hörde sedan en stor krasch och hittade en katt som käkade upp kulor över hela golvet. Hon försökte inte ens låtsas om att det inte var hon som haft ner den. Så jag gömde skålen längst in i ett annat skåp och stängde dörren dit. :roll:

Kan en katt ha labbgener? :-k

Bilden jag la upp visar hur det brukar se ut, dvs Bosse sitter och kollar och flyttar sig sedan närmare och närmare. Så fort Megara ser honom så blir det oljud, men han är som sagt var inte aggressiv så.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 08 jul 2019, 20:44

Ha ha! Jag satte på Chaplin en väst för att på sikt vänja honom vid koppelpromenader. Han märker ingen skillnad, men Chilla tycker att han ser superläskig ut. Så båda katterna smyger omkring. Chilla för att Chaplin ser annorlunda ut, och Chaplin för säkerhets skull eftersom Chilla beter sig som att nåt farligt händer. Fjantkatter...

Chaplin kattar normalt när Chilla är utom synhåll, så jag är rätt säker på att han reagerar på henne och inte på att han är påklädd.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 09 jul 2019, 19:18

ApanAnn skrev:Ha ha! Jag satte på Chaplin en väst för att på sikt vänja honom vid koppelpromenader. Han märker ingen skillnad, men Chilla tycker att han ser superläskig ut. Så båda katterna smyger omkring. Chilla för att Chaplin ser annorlunda ut, och Chaplin för säkerhets skull eftersom Chilla beter sig som att nåt farligt händer. Fjantkatter...

Chaplin kattar normalt när Chilla är utom synhåll, så jag är rätt säker på att han reagerar på henne och inte på att han är påklädd.

Jag har haft en bild av dina katter i huvudet sen jag läste. En katt som undrar varför Chaplin inte ser ut som vanligt och en som undrar vad det är Chilla ser som är så läskigt.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 09 jul 2019, 20:38

Yrhättans skrev:Jag har haft en bild av dina katter i huvudet sen jag läste. En katt som undrar varför Chaplin inte ser ut som vanligt och en som undrar vad det är Chilla ser som är så läskigt.

De smög omkring platta som pannkakor här ett tag igår... Idag fick Chilla testa en stund. Hon gillade INTE och har tjurat hela dan. Kan i och för sig vara för att vi haft balkongdörren stängd också.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tis 09 jul 2019, 23:21

ApanAnn skrev:Ha ha! Jag satte på Chaplin en väst för att på sikt vänja honom vid koppelpromenader. Han märker ingen skillnad, men Chilla tycker att han ser superläskig ut. Så båda katterna smyger omkring. Chilla för att Chaplin ser annorlunda ut, och Chaplin för säkerhets skull eftersom Chilla beter sig som att nåt farligt händer. Fjantkatter...

:smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Re: Kattprat - allmän tråd 2018-2019

Inläggav Yrhättans » sön 14 jul 2019, 14:08

Ludde på sin favoritsten

Bild

Madde, morgontrött soldyrkare

Bild

Luna, mattes älskade knäppa knäkatt som gärna kör birmastil, framstupa tass.

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"