Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Starwatcher » lör 14 jul 2018, 13:52

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Visst kan slickande vara en del av foderallergi?

Försöker frenetiskt komma på om något annat har ändrats. Men tydligen kan katter plötsligt bli allergiska. Får lite panik när jag läser att ett tecken kan vara diabetes eftersom burmor kan få det (vanligare än bland andra raser). Hon dricker inte överdrivet mycket men det har ökat lite, trodde det var pga hettan. Som jag har förstått det är det ingen idé att mäta glukos hos vet eftersom den skjuter i höjden vid stress. :crying: Nu får jag riktig panik.

Få inte panik!

Det stämmer bra att katter precis som vi plötsligt kan bli allergiska. Det går ju att hantera genom att se till att katten absolut inte kan få i sig det katten inte tål.

När det gäller diabetes så stämmer det att glukos inte lönar sig att mäta då värdet stiger av stressen hos veterinären. Däremot mäter man långtidsvärdet vilket hos katt är fruktosamin. Min veterinär kollar alltid det när vi tar blodprover även på friska hankatten. Jag tror det är standard att kolla det om man gör hälsokontroll eller om katten fått problem med urinvägar.

När det är så varmt så dricker ju alla lite mer så det är inte konstigt tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 15 jul 2018, 14:58

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Visst kan slickande vara en del av foderallergi?

Försöker frenetiskt komma på om något annat har ändrats. Men tydligen kan katter plötsligt bli allergiska. Får lite panik när jag läser att ett tecken kan vara diabetes eftersom burmor kan få det (vanligare än bland andra raser). Hon dricker inte överdrivet mycket men det har ökat lite, trodde det var pga hettan. Som jag har förstått det är det ingen idé att mäta glukos hos vet eftersom den skjuter i höjden vid stress. :crying: Nu får jag riktig panik.

Få inte panik!

Det stämmer bra att katter precis som vi plötsligt kan bli allergiska. Det går ju att hantera genom att se till att katten absolut inte kan få i sig det katten inte tål.

När det gäller diabetes så stämmer det att glukos inte lönar sig att mäta då värdet stiger av stressen hos veterinären. Däremot mäter man långtidsvärdet vilket hos katt är fruktosamin. Min veterinär kollar alltid det när vi tar blodprover även på friska hankatten. Jag tror det är standard att kolla det om man gör hälsokontroll eller om katten fått problem med urinvägar.

När det är så varmt så dricker ju alla lite mer så det är inte konstigt tycker jag.

Hon dricker ca 2/3 lattekopp av det lite större formatet om dagen nu. Så det blir väl kanske 1.5 dl, antagligen mindre. Just nu äter hon Call of the Wild, men har en påse Applaws hemma. Ska slänga resten och ge nytt. Så irriterande att det minsta man kan köpa förutom en provpåse är 2kg. Den räcker i ett halvår och hur försiktig jag än är märks det att Nikita inte tycker lika mycket om det på slutet. Misstänker att det blir lite härskt. Eller så väntar hon fortfarande på Bosses mat eftersom hon kollar sådär lite förebrående på mig innan hon äter torrisar :smile: Hon äter sin blötmat men mest såsen ibland känns det som, även om hon är småätare så jag upptäcker att allt är borta. Däremot slänger jag oftare eftersom det blir äckligare nu när det är varmt om det får stå framme - att ställa det i kylskåpet finns inte på kartan då blir det helvägran. Kylklampar är helt meningslöst, då går hon inte i närheten av den. Gaah! :wait:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 16 jul 2018, 12:53

Jag och övriga galna kattkvinnor i familjen har gjort sommarens roligaste och galnaste aktivitet ihop. Vi har i helgen besökt Londons och vad jag vet Europas och möjligen världens första kattfestival. Det var helt underbart att trängas med kattälskare och shoppa roliga leksaker och fina skinnhalsband med kissarnas namn tryckta med guldbokstäver och lyssna på kattexperter från England och USA. Det fanns tom en kattungehörna där man kunde kela med kissarna och anmäla intresse för adoption. Även den berömda fd gatukatten, Bob, var där med sin husse. Det var otroligt många besökare och jag tror att arrangörer och sponsorerna nog vågar satsa igen och ännu större nästa år. Så har ni lust och möjlighet kan jag verkligen rekommendera det. Blev så inspirerad att göra något liknande här. Vinner jag Euro jackpot så slår jag till. :grin:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 16 jul 2018, 13:07

Aziz skrev:Jag och övriga galna kattkvinnor i familjen har gjort sommarens roligaste och galnaste aktivitet ihop. Vi har i helgen besökt Londons och vad jag vet Europas och möjligen världens första kattfestival. Det var helt underbart att trängas med kattälskare och shoppa roliga leksaker och fina skinnhalsband med kissarnas namn tryckta med guldbokstäver och lyssna på kattexperter från England och USA. Det fanns tom en kattungehörna där man kunde kela med kissarna och anmäla intresse för adoption. Även den berömda fd gatukatten, Bob, var där med sin husse. Det var otroligt många besökare och jag tror att arrangörer och sponsorerna nog vågar satsa igen och ännu större nästa år. Så har ni lust och möjlighet kan jag verkligen rekommendera det. Blev så inspirerad att göra något liknande här. Vinner jag Euro jackpot så slår jag till. :grin:

Avundsjuk! Den läste jag om ochvar så sugen att fara.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 18 jul 2018, 21:58

Nyss när jag kom hem slog det mig hur oerhört mycket jag saknar Stella.

Missförstå mig rätt, jag älskar mina nuvarande mer än ord kan beskriva, bägge är kärleksfulla på sitt sätt och Sally är - till min stora glädje - knäkatt. Men Stella var helt annorlunda, hon kunde hoppa upp i mitt knä nästan överallt. Hon tillät,(till en viss del), kramar vilket varken Sally eller Tjockisen tycker är speciellt festligt.

Jag får som bekant mina ångestepisoder titt som tätt och när jag kom hem ville jag ha en kram, men duon var skeptiska till det och jag blev så ledsen att jag stängde in mig i badrummet och grät, grät för att jag inte har Stella här och för att min ångest är en dumbom :pfft:

Men det känns bättre nu, och Stella har det bra :heart:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 20 jul 2018, 16:10

Mysseman skrev:Nyss när jag kom hem slog det mig hur oerhört mycket jag saknar Stella.

Missförstå mig rätt, jag älskar mina nuvarande mer än ord kan beskriva, bägge är kärleksfulla på sitt sätt och Sally är - till min stora glädje - knäkatt. Men Stella var helt annorlunda, hon kunde hoppa upp i mitt knä nästan överallt. Hon tillät,(till en viss del), kramar vilket varken Sally eller Tjockisen tycker är speciellt festligt.

Jag får som bekant mina ångestepisoder titt som tätt och när jag kom hem ville jag ha en kram, men duon var skeptiska till det och jag blev så ledsen att jag stängde in mig i badrummet och grät, grät för att jag inte har Stella här och för att min ångest är en dumbom :pfft:

Men det känns bättre nu, och Stella har det bra :heart:

:hug:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 20 jul 2018, 16:19

Håller på att klä om vår vikskärm som fungerar som kattsluss i hallen. Just nu är den förstärkt med silvertejp för att inte kissarna ska ta sig emellan träribborna och tyget. Nåja, för att inte lillen ska kunna göra det, herr katt är för stor. Det kommer att bli jättefint och fungera utmärkt, dvs när det blir klart. Problemet är bara att kissarna tycker att jag behöver assistans med varje moment och även med saker som jag inte ens visste att vi skulle göra. Suck! Svårt att klippa rakt när mina uppfinningsrika katter har egna idéer om hantverket. :pfft:

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 20 jul 2018, 18:38

Aziz skrev:Håller på att klä om vår vikskärm som fungerar som kattsluss i hallen. Just nu är den förstärkt med silvertejp för att inte kissarna ska ta sig emellan träribborna och tyget. Nåja, för att inte lillen ska kunna göra det, herr katt är för stor. Det kommer att bli jättefint och fungera utmärkt, dvs när det blir klart. Problemet är bara att kissarna tycker att jag behöver assistans med varje moment och även med saker som jag inte ens visste att vi skulle göra. Suck! Svårt att klippa rakt när mina uppfinningsrika katter har egna idéer om hantverket. :pfft:

Matte har försökt sig på konststycket att sy en kjol en gång. Tyg utlagt på golvet? Hurrjam, måste undersökas noga och tassas med. Prassligt mönsterpapper? Perfekt att spatsera över för att det låter så roligt. Burk med knappnålar? Leksaker! Och de blänker! Tillklippning? Måste övervakas, även med risk för ofrivillig trimning av morrisar. Surrande symaskinsnål? Sniff, sniff. Slutresultat? Förvisso något som liknade en kjol, och en matte nära nervsammanbrott.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Senast redigerad av Safia fre 20 jul 2018, 18:38, redigerad totalt 1 gång.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 20 jul 2018, 18:39

Jag är upprörd och arg och ledsen idag. Fick veta att det finns dumma människor som lät en ung kompis dö bara för att veterinären sa att hon började se dåligt och skulle bli blind. Fullständigt onödigt. ~*fräs*~ Så länge man får vara inomhus och människorna inte flyttar om en massa saker hela tiden är det ingen som märker av det. Öron och nos och morrisar och att tassa lite försiktigt när det behövs räcker långt. Och när man är säker på var saker står kan man till och med sladda runt i kurvorna som vilken annan misse som helst. Stackars kompis, så sorgligt att ingen berättade om mig och alla mina andra kompisar som inte heller ser något.
/blindstyret, a k a Vilbert

Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 20 jul 2018, 18:41

Det är extremt varmt, nojig som jag är blev det fuktig kall handduk på tassar och öron ffa, sedan mage och rygg. Nikita hade fyra vilt viftande tassar och en extremt slingrande kropp. Sedan fick man världens argaste blick, demonstrativt slickande och en katt som gick till min varma dator och la sig och sov :smile:

Svårt att svalka sig själv när man lägger sig på golvet och det genast kommer en (varm!) brun kropp och lägger sig tillrätta med huvudet på axeln och hela sin låååånga bruna pälskropp tätt tryckt mot mig. Kollar öronen och de är svalare än resten av henne så jag tror inte att det är någon fara. Byter vatten, men hon dricker faktiskt inte sådär jättemycket mer och vill inte ha det för kallt. Suck.

Däremot ligger hon inte lika mycket kanelbulle utan utsträckt över hela golvet på sidan och sover i princip hela dagen, går bara från ställe till ställe och slår sig ner igen.

Hur klarar era katter värmen?

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 20 jul 2018, 18:47

Gah. Tapatalk som strular med uppdateringar och får det att se ut som om det dubbelpostas.

Katterna här sover mest i värmen och blir aktiva först på kvällen/natten. Utsträckta för att bli så långa som möjligt, framför AC:n eller i ett skuggigt hörn. Jacek är den som har det jobbigast med tjock och tät päls. Ligger mest och flämtar med öppen mun. Får svalka av med våt handduk och kylklampar. På måndag får han pälsen trimmad/rakad för att göra det lite lättare. De andra två tycker också att det är varmt, men klarar det bättre.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » fre 20 jul 2018, 19:42

Jag tror att mina katter klarar värmen ganska bra. Min fläkt går på högvarv och balkongdörren är vidöppen, visst är katterna lite halvslöa på dagen men lagom efter midnatt är det som att dom fått en högdos med energi och galopperar genom hela lägenheten :smile:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » fre 20 jul 2018, 19:55

Lugna, men oroliga dagar hemma efter Dexter dragit ut 4 tänder. Han får smärtstillande, men tycker ändå han verkar irriterad i munnen, och inte är lika aktiv som han brukar vara. Någon som har liknande erfarenhet efter FORL-operation? Jag är väl bara överdrivet orolig, men man vet ju aldrig. Har ju knappt gått tre dygn sen operationen ännu, och stygnen kan ju klart inte vara bekväma för honom att ha i munnen...

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 20 jul 2018, 20:20

DanMann skrev:Lugna, men oroliga dagar hemma efter Dexter dragit ut 4 tänder. Han får smärtstillande, men tycker ändå han verkar irriterad i munnen, och inte är lika aktiv som han brukar vara. Någon som har liknande erfarenhet efter FORL-operation? Jag är väl bara överdrivet orolig, men man vet ju aldrig. Har ju knappt gått tre dygn sen operationen ännu, och stygnen kan ju klart inte vara bekväma för honom att ha i munnen...

Har tre FORL-katter. De brukar vara lite låga dagarna efter operation, så inget direkt ovanligt. Med det sagt. Se om du kan få en snabb koll i munnen. Ibland släpper stygnen och matrester kan samlas upp i såret, brukar lukta död och förruttnelse när man öppnar munnen på dem. Då behöver det spolas rent hos veterinär och ofta också ges en kur med antibiotika för att förebygga eller ta hand om redan etablerad infektion.

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » fre 20 jul 2018, 20:24

Safia skrev:
DanMann skrev:Lugna, men oroliga dagar hemma efter Dexter dragit ut 4 tänder. Han får smärtstillande, men tycker ändå han verkar irriterad i munnen, och inte är lika aktiv som han brukar vara. Någon som har liknande erfarenhet efter FORL-operation? Jag är väl bara överdrivet orolig, men man vet ju aldrig. Har ju knappt gått tre dygn sen operationen ännu, och stygnen kan ju klart inte vara bekväma för honom att ha i munnen...

Har tre FORL-katter. De brukar vara lite låga dagarna efter operation, så inget direkt ovanligt. Med det sagt. Se om du kan få en snabb koll i munnen. Ibland släpper stygnen och matrester kan samlas upp i såret, brukar lukta död och förruttnelse när man öppnar munnen på dem. Då behöver det spolas rent hos veterinär och ofta också ges en kur med antibiotika för att förebygga eller ta hand om redan etablerad infektion.

Tack, det gör mig lite lugnare. Under viss protest låter han mig kolla, luktar verkligen ingenting även om jag sätter näsan mot hans öppna mun och sniffar. Innan operationen fick jag bokstavligt talat klökningar, så märkbar skillnad.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 21 jul 2018, 20:50

mjlee skrev:Hur klarar era katter värmen?

Lillan är i princip helt som vanligt - det enda hon gör annorlunda är att hon börjat dra in sin sovkudde (en stolsdyna som ligger på golvet) så att hon ligger helt eller halvvägs under sängen på den emellanåt. Jag har svart sängkappa så där under är det kanske svalare, eller nåt. Hon ligger gärna bredvid (men inte intill) en frusen PET-flaska på sängen men verkar egentligen inte lida av värmen.
Lillebror är lite lugnare (iaf under delar av dagen...) och ligger mer utsträckt när han vilar. Han ligger mer på golvet, även om sängen och klösmöbeln vid fönstret också används emellanåt. Hans favoritplats har den senaste veckan varit en handduk på golvet vid vattenskålen. Ikväll städade jag upp hemma och har nu inrett en plats på golvet med ett påslakan, frysta PET-flaskor med vatten i och vattenskålen.
Ställde också en extra vattenskål i köket - dörren dit är öppen förutom när jag är på jobbet. Lillebror brukar kunna tycka att det är lite väl varmt att ligga i solen och så på sommaren (resten av året ligger han gärna i solen!), han vill ha lagom värme, men verkar inte må dåligt.

Båda dricker kanske lite lite lite mer, men inte tillräckligt enligt mig så de får lite vatten extra i maten också. Jag tycker att båda katterna klarar värmen bra, bättre än jag gör i år!

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » lör 21 jul 2018, 21:00

Alldeles för många dagars värme har tagit ut sin rätt. Ville inte ha någon mat eller dricka idag. Och på tidiga eftermiddagen började jag dregla, kräkas och vingla omkring.

Matte skjutsade in mig i duschen med svalt vatten. Länge. Läskigt. Men ändå skönt. Och så la hon en sån där kylklamp i buren på väg in till veterinären. Det och så AC i bilen gjorde att jag blev lite piggare.

Jag har blivit duschad igen här. Och fått sån där uschlig termometer uppstucken i rumpan flera gånger för att kolla att temperaturen sjunker. Nu mår jag bättre, men jag ska få lite dropp och en sån där fin vätskepuckel i nacken innan vi får åka hem igen.

Sommarfrisyr på måndag är helt rekommenderat sa den mysiga veterinären som jag orkade huvudbuffas lite med då hon undersökte mig.
/tandlösingen, a k a Jacek

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 21 jul 2018, 21:37

Safia skrev:Alldeles för många dagars värme har tagit ut sin rätt. Ville inte ha någon mat eller dricka idag. Och på tidiga eftermiddagen började jag dregla, kräkas och vingla omkring.

Matte skjutsade in mig i duschen med svalt vatten. Länge. Läskigt. Men ändå skönt. Och så la hon en sån där kylklamp i buren på väg in till veterinären. Det och så AC i bilen gjorde att jag blev lite piggare.

Jag har blivit duschad igen här. Och fått sån där uschlig termometer uppstucken i rumpan flera gånger för att kolla att temperaturen sjunker. Nu mår jag bättre, men jag ska få lite dropp och en sån där fin vätskepuckel i nacken innan vi får åka hem igen.

Sommarfrisyr på måndag är helt rekommenderat sa den mysiga veterinären som jag orkade huvudbuffas lite med då hon undersökte mig.

Lilleman skickar stödbuffar. Även hos oss har lillgubben jobbigt med värmen. Eftermiddagar försöker jag se till att han sköljs av med vatten. Blir mkt kyckling med lite spad till katterna. Bävar för nästa vecka som ska bli ännu varmare. Jag kan klara mig lätt men det är värre för våra små vänner.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » lör 21 jul 2018, 21:52

Safia skrev:Alldeles för många dagars värme har tagit ut sin rätt. Ville inte ha någon mat eller dricka idag. Och på tidiga eftermiddagen började jag dregla, kräkas och vingla omkring.

Ujuj, stackars - det är läbbigt när kroppen inte orkar, tycker Lillebror och skickar buffar till Jacek. Hoppas att du får något extra gott med vatten på efter veterinärbesöket.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 22 jul 2018, 13:41

Här hemma klarar sig kissarna rätt bra i värmen men visst är de påverkade. Aptiten är låg och de dåsar sig igenom dagarna och lever rövare på nätterna. Ingen av dom vill dela säng med oss människor och de uppskattar helt klart isbitar i vattnet. På fm obligatoriska utevistelser så är det stillsamhet i skuggan som gäller. Lillen orkar inte ens klättra i träd utan klöser lite på stammen bara för syns skull och tom fjärilarna får vara i fred.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 22 jul 2018, 20:57

Suck det är inte lätt att kyla ner Nikita. Lindade in en påse frusna ärtor och höll mot tassar och strök över ryggen och öronen. Hon bet mig. Sedan tog jag en kall fuktig handduk och höll runt tassarna och runt öronen. Nikita stack in under soffan. Lagt isbitar i vattenskålarna. Hon vägrar att dricka tills de smält och vattnet inte är kallt längre. Hon envisas dessutom att innan jag kylde ned henne, krypa upp i famnen och gosa järnet med hela sin varma kropp mot min....

Nu ligger hon under soffan och surar.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » sön 22 jul 2018, 21:56

mjlee skrev:Suck det är inte lätt att kyla ner Nikita. Lindade in en påse frusna ärtor och höll mot tassar och strök över ryggen och öronen. Hon bet mig. Sedan tog jag en kall fuktig handduk och höll runt tassarna och runt öronen. Nikita stack in under soffan. Lagt isbitar i vattenskålarna. Hon vägrar att dricka tills de smält och vattnet inte är kallt längre. Hon envisas dessutom att innan jag kylde ned henne, krypa upp i famnen och gosa järnet med hela sin varma kropp mot min....

Inte lätt att vara omtänksam matte. Å andra sidan, så länge hon inte visar sig direkt påverkad av värmen och att hon mår dåligt av den klarar hon sig förmodligen ok. Du kan eventuellt prova gömma kylklampar/frusna ärtor/kalla vetekuddar under korgar och liggplatser hon brukar använda. Ibland funkar det bättre än att applicera själv på katten.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 22 jul 2018, 23:00

Jag är så glad att katterna varit inhysta på luftkonditionerat pensionat en vecka nu. Vi ska hämta hem dem imorgon kväll så får vi se om det blir klagomål på faciliteterna hemma :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 23 jul 2018, 10:11

mjlee skrev:Suck det är inte lätt att kyla ner Nikita. Lindade in en påse frusna ärtor och höll mot tassar och strök över ryggen och öronen. Hon bet mig. Sedan tog jag en kall fuktig handduk och höll runt tassarna och runt öronen. Nikita stack in under soffan. Lagt isbitar i vattenskålarna. Hon vägrar att dricka tills de smält och vattnet inte är kallt längre. Hon envisas dessutom att innan jag kylde ned henne, krypa upp i famnen och gosa järnet med hela sin varma kropp mot min....

:smile: Nikita försöker kanske säga att värmen är ok för henne (hon är trots allt en burma) och att du ska försöka kyla ner dig själv istället. :blink:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 24 jul 2018, 11:21

Stort jam till världen! Jag är supernöjd med min snaggade sommarfrisyr nu när benen fått tillbaka styrförmågan efter sederingen. Det tog nästan hela kvällen. Mat smakar gott igen, och jag har varit och druckit flera gånger på natten sa matte när hon gick upp för att be tidigt imorse. Det är svårt att få bilder på mig säger hon för jag bara vill gosa hela tiden. Vad tror hon? Det är ju flera veckor sen det gick att få ordentligt gos i den här nedrans värmen, och så har hon varit borta. Mycket att ta igen. Jag har sovit precis hela natten bakom mattes rygg och buffat på henne; och när hon åt frukost lite tidigare idag krånglade jag mig in mellan bordet och mattes knä bara för att få ligga nära. Och jag är sååå lycklig.

Bild

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 24 jul 2018, 12:07

Snygg-Jacek! Vad fin du blev å vad skönt att du mår bättre. :hi5:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 24 jul 2018, 12:21

Safia skrev:Stort jam till världen! Jag är supernöjd med min snaggade sommarfrisyr nu när benen fått tillbaka styrförmågan efter sederingen. Det tog nästan hela kvällen. Mat smakar gott igen, och jag har varit och druckit flera gånger på natten sa matte när hon gick upp för att be tidigt imorse. Det är svårt att få bilder på mig säger hon för jag bara vill gosa hela tiden. Vad tror hon? Det är ju flera veckor sen det gick att få ordentligt gos i den här nedrans värmen, och så har hon varit borta. Mycket att ta igen. Jag har sovit precis hela natten bakom mattes rygg och buffat på henne; och när hon åt frukost lite tidigare idag krånglade jag mig in mellan bordet och mattes knä bara för att få ligga nära. Och jag är sååå lycklig.

Bild

Bild

Men åh vad stilig du är Jacek! Nikita hälsar att hon kanske skulle kunna träffa en så fin herre (fast antagligen inte) och vad skönt och svalt det måste vara nu så du slipper bli duschad och kollad i rumpan. Antagligen bra att matte väntade och gick till ett proffs. Kan bara tänka mig dina tankar om matte om hon försökt sig på det själv!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 jul 2018, 12:02

Herr katt har nu i några dagar vägrat gå upp för trappen efter att vi varit ute. Han lägger sig till rätta på första trappavsatsen och vägrar flytta sig. Har fått locka och pocka med godis länge och väl och idag fick husse helt sonika bära upp honom. Hoppas att det bara är att han tycker det är svalt och skönt i trapphuset och inget annat. :-k

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » ons 25 jul 2018, 12:30

Aziz skrev:Herr katt har nu i några dagar vägrat gå upp för trappen efter att vi varit ute. Han lägger sig till rätta på första trappavsatsen och vägrar flytta sig. Har fått locka och pocka med godis länge och väl och idag fick husse helt sonika bära upp honom. Hoppas att det bara är att han tycker det är svalt och skönt i trapphuset och inget annat. :-k

Stentrapp i skugga? I så fall är det säkert jätteskönt i förhållande till både solen utomhus och stekande värme inomhus.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 25 jul 2018, 13:16

Aziz skrev:Herr katt har nu i några dagar vägrat gå upp för trappen efter att vi varit ute. Han lägger sig till rätta på första trappavsatsen och vägrar flytta sig. Har fått locka och pocka med godis länge och väl och idag fick husse helt sonika bära upp honom. Hoppas att det bara är att han tycker det är svalt och skönt i trapphuset och inget annat. :-k

Hur varmt har ni inomhus? Han kanske helt enkelt tycker det är väl varmt? T.om min värmedyrkande honkatt anser att man inte bör ligga på varmaste stället och hankatten blev rejält överhettad förra veckan. Portabel ac anser han vara ett fantastiskt tillskott till revirets bekvämlighet och humöret är nu mkt bättre.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 jul 2018, 18:00

Safia skrev:

Stentrapp i skugga? I så fall är det säkert jätteskönt i förhållande till både solen utomhus och stekande värme inomhus.

Jo jag insåg det när jag kom hem nu efter att ha varit och badat, trapphuset är verkligen skönt. Jag ville nästan stanna där själv. :smile:

Starwatcher skrev Hur varmt har ni inomhus? Han kanske helt enkelt tycker det är väl varmt? T.om min värmedyrkande honkatt anser att man inte bör ligga på varmaste stället och hankatten blev rejält överhettad förra veckan. Portabel ac anser han vara ett fantastiskt tillskott till revirets bekvämlighet och humöret är nu mkt bättre.

Jag har lyckats skapa en någorlunda uthärdlig inomhustemperatur genom att ha alla fönster som går att ha öppna utan att kissarna kan trilla ut eller smita och helt öppna balkongdörrar + hängt upp tunna gardiner i nätet på balkongen så att vind kan passera men inte solen steka. Fungerar ok. Men har idag även ordnat ett "kyltält" som du föreslog i någon av trådarna. Hoppas att det vänder snart, det är verkligen utmattande med denna hetta för både människor och djur. Önskar att man kunde ta med kissarna till badet som hundägare kan göra. Såg många glada hundar leka i vattnet vid badplatsen i dag.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 jul 2018, 18:34

Mina kyltält: herr katt gillar att ligga under en "däckstol" som vi har på balkongen. Den består av träribbor med dyna ovanpå. Jag har lagt fullt med kylklampar under dynan vilket gör att herr katts "tak" blir riktigt svalt. Sedan har jag hängt en blöt kall handduk över en pall som lillen gillar att ligga under. Lillen har dock så klart istället lagt sig tillrätta i ett av hemmets varmaste hörn. :shock:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 26 jul 2018, 09:35

Ibland är människor riktigt fiffiga hälsar Prickisarna :hi5: Stor brummande maskin som gör rummet svalt :grin: Luftkonditioneringen får 4 av 4 tassar trots att det innebär ett stängt nätat fönster. Hankatten gillar att ligga i träd som står invid maskinen och ibland ställer han framtassarna uppe på den så han får svalka mot huvudet.

Jag trodde nog att båda skulle sura över att bli av med fönstret men där finns inget val för slangen med varma luften måste ju ut genom ett fönster men båda 2 gillar maskinen. Vi har visserligen en kompromiss då maskinen stängs av, slang plockas bort så fönstret kan stå öppen nattetid då det är svalare utomhus.

Tösen som gillar värme tycker även hon att det blivit väl mkt av det goda nu och svalkar sig emellanåt också.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 26 jul 2018, 15:54

Chilla är jätterädd för takfläkten och har spattat iväg flera gånger. Hoppas hon vänjer sig snart. :consoling:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » tor 26 jul 2018, 19:51

Jag fick hem ett par handtovade sadelpaddar häromdagen och den ena hänger kvar hemma (än så länge). Här trodde jag att Lillebror inte vill ha någon kattbädd - nu börjar jag inse att jag bara köpt fel sort. Handtovad ull ska det vara, ingen billig syntet!

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 26 jul 2018, 20:17

Colourspot skrev:Jag fick hem ett par handtovade sadelpaddar häromdagen och den ena hänger kvar hemma (än så länge). Här trodde jag att Lillebror inte vill ha någon kattbädd - nu börjar jag inse att jag bara köpt fel sort. Handtovad ull ska det vara, ingen billig syntet!

Bild

Lillebror har känsla för kvalitet!
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 27 jul 2018, 13:32

Colourspot skrev:Jag fick hem ett par handtovade sadelpaddar häromdagen och den ena hänger kvar hemma (än så länge). Här trodde jag att Lillebror inte vill ha någon kattbädd - nu börjar jag inse att jag bara köpt fel sort. Handtovad ull ska det vara, ingen billig syntet!

Bild

’Jag har så enkel smak, jag nöjer mig bara med det bästa.’

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 27 jul 2018, 21:56

Matte säger att jag är besläktad med ett vietnamesiskt hängbukssvin för den där lilla påsen jag har under magen. Jag blir förnärmad. Låter det som om jag grymtar va? Nej, tänkte väl det. Det heter tigermage, matte. Tigermage.

Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » lör 28 jul 2018, 12:05

Jag har fått nya grannar ovanför mig. En barnfamilj. På senaste tiden har jag märkt att Vanilla har varit betydligt pratigare än vanligt. Nu tror jag att jag har listat ut varför.

Genom ventilen på toa hör jag när (ett av?) barnen skriker, inte ett kontinuerligt waaaaaaaaaaah! utan ett kortare Waaah! Waaah! Waaaah! Och efter varje skrik så svarar Nilla Maaah! Maaah! Maaah!

Är jag dum och elak som tycker att det är jättegulligt?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 28 jul 2018, 12:17

Safia skrev:Matte säger att jag är besläktad med ett vietnamesiskt hängbukssvin för den där lilla påsen jag har under magen. Jag blir förnärmad. Låter det som om jag grymtar va? Nej, tänkte väl det. Det heter tigermage, matte. Tigermage.

Bild

Ligan hälsar att det såklart är en riktigt fin tigermage och dom hoppas få lika själv med tiden.

Återgå till "Allmänt kattprat!"