Nyårsafton

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Nyårsafton

Inläggav Kulan » sön 31 dec 2017, 21:36

Såhär har vi det vid 10-tiden nyårsafton: våra gäster kunde inte komma, sjuka. Så det är möjligt att kolla noga på vad katterna gör.

Poppe och Sigge har inte fått gå ut sedan tidig eftermiddag. Dom ville inte, det regnade och var kallt.

Nu är det smällare och lite fyrverkerier.

Poppe sover dom vanligt i fönsterkarmen. Där blir det varmt på magen. Sigge ligger som vanligt på golvet bredvid husses fåtölj.

Ska bli intressant att se hur dom reagerar vid tolvslaget!
Ragdoll och huskatt

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: Nyårsafton

Inläggav Kulan » mån 01 jan 2018, 00:14

Nu vid tolvslaget var det lite mer oroligt. Poppe
gick ner från fönsterkarmen och var lite orolig någon annanstans, bakom soffan. Sigge vaknade, var lite orolig. Men tittade mest på TV. Så relativt OK.

Men varför allt detta? Det hade varit bättre med lasershow från Stortorget med något musikframträdande.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 01 jan 2018, 00:28

Förhoppningsvis mer lasershower nästa år, mycket böttre

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 01 jan 2018, 02:44

Här har det äntligen lugnat ner sig. Vår yngsta katt började bli orolig redan tidigt på kvällen långt innan vi hörde några smällare eller fyrverkerier. Han började morra och fräsa och herr katt undrade vad i hela friden som stod på. Stackars lillen var riktigt stressad och det blev bara värre och värre. Vi fick sätta på tv och radio och dra för gardiner och leka och prata lugnande, men han har varit riktigt upprörd. Fick dåligt samvete när jag tänker på att katterna var ensamma förra året hela kvällen och det måste ha varit på samma sätt. :consoling: Hur mycket jag själv än älskar fyrverkerier så hoppas jag på förbud för alla stackars oroliga djurs skull. Men Gott Nytt År alla kära forumister! :newyearsmile:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 01 jan 2018, 03:07

Mina två låg under sängen vid tolvslaget, jag hade förberett med både feliway och zylkene då jag vet hur stressad Sally framförallt blir. Tjockisen kom fram typ kvart över och ville ha sin mat (! :smile:) och Sally kom fram efter typ 30 min? I övrigt var dom lugna till min lättnad. Jag var mer orolig..

Mina två första katter var jätterädda och bägge sprang till ytterdörren och ville fly ut. Stackars alla rädda :(

Drömmen vore om alla firade tyst.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 01 jan 2018, 09:17

Här skjöts det fyrverkerier i ca 40min,varav 10-15min "ordentligt" (resten var lite mer sporadiskt). Ingenting innan 23,50, om en bortser från smällarna som några snorungar fyrade av nere vid bilarna för ett par veckor sedan. Det brukar vara ganska ordningsamt med skjutandet här där vi bor. Lillan lade sig först under sängen, men kom fram när jag slängde lite Dreamies på golvet. Sen brydde hon sig inte så mycket mer. Lillebror tittade på de fyrverkerier som syntes från fönstret med mig, däremot gillade han inte riktigt de som sköts ovanför taket på "vårt" hus där bara ljudet och lite färgat ljus syntes - då satte han sig mitt på golvet och tittade misstänksamt. Jag jobbade med sadelmakeri hela kvällen igår, och katterna verkar anse att om matte beter sig som vanligt så är det ok även om det är konstigt. Ärligt talat reagerade de mer när jag dammsög igår förmiddag - skönt! (Nämnda smällare, utan fyrverkerier, reagerade mina katter betydligt mer på - dem gillades inte alls.)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 01 jan 2018, 10:56

Prickisarna tycker att fyrverkerier är så där kul utan att numera bli jätterädda. Lyckligtvis är det inte mkt fyrverkerier där vi bor, mest runt 12-slaget och höll på ca 10 minuter i år.

Hoppas på förbud för privatpersoner. Många djur (och människor) som är rädda, många som skadas och därtill miljöfarligt.

Mer lasershow i kommuners regi är mkt bättre och vacker.
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » mån 01 jan 2018, 11:28

Här hemma var det också oroligt. Luna vet vi inte reagerar såå mycket, hon vill mest veta vart ljudet kommer ifrån och blir det stressad av det mest. Hon sprang fram och tillbaka mellan två fönster. Lucifer frös fast varje gång det smällde och på tolvslaget låg han under soffbordet och bara hyperventilerade tills det lugnade ner sig.. :consoling:
Väldigt väldigt jobbigt när man inte kan trösta.. försökte hålla mig lugn och avslappnad och inte låtsas som någonting.

Nu bor vi ett studentområde en bit utanför stan så det var ändå relativt lugnt.. Nästa år däremot bor vi en ny lägenhet närmre stan.. hoppas Uppsala kommun bestämmer sig för lasershow tills dess..

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » mån 01 jan 2018, 11:47

Det har skjutits sporadisk här i flera veckors tid, lite mer under dagen igår för att sedan skjutas en del vid tolvslaget. Sotis såg lite lätt nervös ut när det var som värst, men det höll bara på i några få minuter. Hon gick med på att leka lite och äta godis, så hon tyckte nog inte det var farligt trots allt. Där vid tolvslaget låg hon under julgranen, en plats hon gillar att vara på även normalt sett. Även om hon var lite orolig då, så gick det att locka fram henne..

.. Sotis var dock tuffare förr. Då brukade hon sitta i fönstret och titta på, verkade mycket intresserad av det som hände. Ett år tog jag med henne ut på landet, till en i min familj, där det var helt lugnt. Jag tror det är sen dess hon tycker det är lätt obehagligt med fyrverkerier - kanske Sotis hann glömma hur det låter och ser ut på nyår, med en lugn nyårsafton emellan? :-k
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 02 jan 2018, 09:29

Nikita brukar vara cool, men första året jag var i Bollnäs så blev hon rädd och gömde sig i badrummet. Det var aldrig något problem i Stockholm trots att det smälls som satan där. Förra året var hon helt ok om än inte jätteförtjust men i år smällde det inte särskilt mycket av någon anledning, så hon satt på min axel och stirrade ut ett långt tag genom fönstret. Jag tror hon gillar att vara högt uppe och kunna spana. Därefter blev det cosma freezedried chicken som åts med stort välbehag.

Dessutom hade jag suttit och kollat på hockeymatch hela kvällen på datorn och speakern är precis vid hennes öra där hon sover på kattsängen. Efter att ha hört cotton eyed joe, we are the champions och the final countdown på högsta volym mellan upphetsade kommentatorer och svärande hockeyspelare var nog inte lite fyrverkerier något att hetsa upp sig för :smile: Annars var nyårsafton mycket lugn och stillsam.

Bild

Bild

Umm, bilderna visar kanske också varför jag har slutat köpa dyra tangentbord... :roll:

Återgå till "Allmänt kattprat!"