Äldre katt fräser åt kattunge

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Lucy och Freya

Äldre katt fräser åt kattunge

Inläggav Icewolf » ons 27 dec 2017, 18:22

Vi adopterade en kattunge för snart tre veckor sedan. Vi har redan en nioårig katt hemma, så vi introducerade dem gradvis. Tillsist fick dem se varandra och den äldre katten kunde fräsa lite då och då. Men allt eftersom det minskade, så provade vi på att släppa kattungen ut i resten av lägenheten.

Det har funkat bra. Kattungen är super intresserad av vår äldre, men vår äldre är fortfarande inte helt hundra på den nya. Hon kan fortfarande fräsa ifall kattungen kommer för nära och ibland slå henne lite nätt.

Idag så verkar dem båda busat en hel del. Springer efter varandra och slå varandra lite, men vår äldre kan fortfarande fräsa då och då.

Är det vanligt att hon fräser? Jag känner inga aggressiva vibbar, utan bara att hon säger till att det är nog. Både jag kanske ha kattungen stängd i ett rum ett tag till eller bara köra på som nu. Jag håller koll på dem båda.

Jag vet att en kattunge är inte särskilt optimalt för en äldre katt. Men hon var övergiven så vi tog åt oss ansvaret att ta hand om henne. Vi hade tänkt skaffa en katt till förr eller senare.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Äldre katt fräser åt kattunge

Inläggav Colourspot » ons 27 dec 2017, 21:57

Att fräsa för att säga ifrån är inget konstigt, i mina ögon. Det är en tydlig tillsägelse och kan förekomma även mellan två katter som trivs med varandra och bott ihop längre. Så länge det håller sig där: den äldre fräser, den lilla backar och så är det bra så, skulle jag absolut inte oroa mig.

Tre veckor är inte så väldigt länge, och katterna försöker nog fortfarande komma underfund med varandra - en process som ibland kan gå fort men också ta lite tid. Det låter som att ni haft möjlighet att introducera dem för varandra på ett lugnt och bra sätt, och utifrån vad du skrivit här hade jag kört på som nu med ett vakande öga på dem.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 27 dec 2017, 21:57

Låter normalt. En äldre katt uppfostrar en yngre och fräs ingår i det samt även i att tala om att det räcker med lek. Det förekommer även rena lekfräs. Ser jätteroligt ut när min honkatt fräser ibland mot hankatten som skiner upp som en sol och så startar leken :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » ons 27 dec 2017, 23:05

Okej, vad bra att höra! Det är första gången som jag har två katter samtidigt. Annars som sagt går det bra mellan dem. Den lille gillar att attackera den äldres svans och då fräser hon till. Ibland morrar hon lite med.

Förstår att det kan vara jobbigt med en liten som hela tiden följer efter en :smile:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tor 28 dec 2017, 11:40

Min nuvarande honkatt fräste ofta åt min förra honkatt en hel del. Det var aldrig några fighter i den bemärkelsen men var damerna bästa vänner? Nej. Stod damerna ut med varandra? Ja.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » tor 28 dec 2017, 12:47

En liten off-topic fråga...

Kattungen har tydligen använt den äldres kattlåda när jag inte såg. Blev lite nervösa ifall den äldre skulle rata lådan nu. Dock senare på kvällen så kissade den äldre katten en skvätt i kattungens låda.

Bra eller dåligt? :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 28 dec 2017, 12:53

Bra tycker jag då katternas doft blandas med varandra i hemmet och lådorna.
Bild

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » tor 28 dec 2017, 13:23

Okej, bra. Tack för svar! :-D

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » lör 30 dec 2017, 09:30

Icewolf skrev:En liten off-topic fråga...

Kattungen har tydligen använt den äldres kattlåda när jag inte såg. Blev lite nervösa ifall den äldre skulle rata lådan nu. Dock senare på kvällen så kissade den äldre katten en skvätt i kattungens låda.

Här hemma har vi kisskrig i lådorna, katterna ska både bajsa och kissa över varandras klumpar. Så när man rensar får man oftast bara en gigantisk Kissklump. :wait:

Så det är definitivt ingen fara. Tror få katter har sina egna lådor i när dom är flera. Vi har två och båda katterna varierar mycket mellan dom.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 30 dec 2017, 11:37

Icewolf Allt du beskriver verkar helt normalt enligt mig. :-D

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » sön 31 dec 2017, 12:43

Icewolf skrev:En liten off-topic fråga...

Mina katter har alltid kissat i samma låda trots att de har flera stycken.
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » tis 02 jan 2018, 22:16

Tack för alla svar allihopa! Uppskattas!

Det har gått ett tag nu och båda katterna verkar funka bra tillsammans. Kattungen älskar den äldre som bara den, haha. Men som alla småbarn, så kan de bli lite överväldigande efter ett tag. Så vår äldre säger till när hon är för jobbig, som att hoppa på henne i ansiktet etc.

Dock så idag hände något nytt. Vår äldre, Lucy, låg i sängen medans den lille lekte. Freya, kattungen, hoppade på Lucy eftersom hon vill så gärna leka med henne. Hon hoppade på henne och verkade bita lite. Sedan reste sig Lucy upp och brottade ner Freya och bet henne. Det såg inte så våldsamt ut, men hon såg argare ut än vad hon brukar göra. Med öronen bakåt o.s.v. Lille Freya mjauar till och skuttar bort men hon vill ändå leka.

Jag började leka med Freya så att hon kunde låta Lucy vara. Men då såg jag hur Lucy liksom kröp fram till Freya och bet henne snabbt i magen. Såg inte ut till att vara så hårt heller, men Freya reagerade och fräste lite åt Lucy. Men efter ett par sekunder så var hon redan ivrig på att leka igen.

Är detta dominans beteende? Ska jag bara låta dem sköta sitt?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 03 jan 2018, 13:36

Icewolf skrev:Tack för alla svar allihopa! Uppskattas!
äldre
Det har gått ett tag nu och båda katterna verkar funka bra tillsammans. Kattungen älskar den som bara den, haha. Men som alla småbarn, så kan de bli lite överväldigande efter ett tag. Så vår äldre säger till när hon är för jobbig, som att hoppa på henne i ansiktet etc.

Dock så idag hände något nytt. Vår äldre, Lucy, låg i sängen medans den lille lekte. Freya, kattungen, hoppade på Lucy eftersom hon vill så gärna leka med henne. Hon hoppade på henne och verkade bita lite. Sedan reste sig Lucy upp och brottade ner Freya och bet henne. Det såg inte så våldsamt ut, men hon såg argare ut än vad hon brukar göra. Med öronen bakåt o.s.v. Lille Freya mjauar till och skuttar bort men hon vill ändå leka.

Jag började leka med Freya så att hon kunde låta Lucy vara. Men då såg jag hur Lucy liksom kröp fram till Freya och bet henne snabbt i magen. Såg inte ut till att vara så hårt heller, men Freya reagerade och fräste lite åt Lucy. Men efter ett par sekunder så var hon redan ivrig på att leka igen.

Är detta dominans beteende? Ska jag bara låta dem sköta sitt?

Min gamling Moltas tycker också att det är väldigt ohyfsat och respektlöst när en yngre kompis hoppar på honom "på skoj" när han inte är beredd eller på humör. Dels blir han irriterad över själva tilltaget, men han kan också se det som att den yngre utmanar hans status och det kan kräva en extra markering. Likadant är det säkert med dina katter, så låt de sköta det själva. Freya är ung och uppfostras i kattspråk och kattbeteende av Lucy som genom att vara en mogen katt är expert på området.

Att beteendet är naturligt märker du på Freyas reaktion. Hon tycker naturligtvis inte att det är roligt att bli nypt av kattkompisen, men hon blir inte mer förvånad eller förskräckt än att hon strax efter fortsätter att leka.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » fre 09 mar 2018, 16:56

Nu när det har gått ett tag och jag känner att det går väldigt bra mellan katterna. Lucy accepterar Freya och verkar inte ha några problem med att vara med henne. Förutom att Freya gillar att hoppa på henne då och då vilket absolut inte uppskattas alls. Lucy brukar säga till genom att fräsa, men det hjälper inte alls. Oftast går hon iväg när det blir för mycket för henne.

Men jag har märkt att hon verkar bli argare och argare för varje gång hon blir påhoppad, vilket är förstående. Innan kunde hon bara fräsa åt Freya, men nu är hon mycket mer högljudd. Hon fräser, morrar och har öronen bakåt. Freya verkar fortfarande inte förstå dessa hintar, utan tycker bara det är kul att brottas. Det brukar oftast börja med att Freya går fram till Lucy och börjar tvätta henne men då så börjar hon att nafsa henne runt nacken och börjar brottas och Lucy gillar verkligen inte dessa initiativ. Själva brottningen ser ju ganska aggressiv ut, men jag ser inga klor och de verkar inte bitas för hårt. Men ibland så kan Lucy fälla lite hårtussar från sig själv. Men som sagt så brukar hon normalt sätt bara gå därifrån och lägga sig nån annanstans. Hon flyr aldrig eller gömmer sig.

Värt att nämna att jag har sett Lucy tvätta Freya då och då. Så jag tror inte att hon inte vill vara i närheten av henne. Hon gillar bara inte att brottas.

Jag är bara lite orolig över att det kommer att eskalera, så pass arg som hon låter när de brottas. Jag är rädd ifall Lucy får nog och skadar Freya. Jag håller såklart koll på dem och låter dem sköta sitt, så länge det inte ser för aggressivt ut.

Bör jag oroa mig eller är det vanligt att en katt kan låta såpass mycket under lek? Eller är Lucy kanske bara lite överdramatisk?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 09 mar 2018, 17:14

Det låter helt normalt. En del katter låter mycket och är väldigt dramatiska, särskilt om de hamnar i underläge :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » fre 09 mar 2018, 17:43

Freya börjar väl snart närma sig 6 månaders ålder? Å så är det mars och börjar bli ljusare. Det kan vara så att Freya kan närma sig könsmognad och första löpet och slyngelålder. Hon kanske vill ”ta över” en del makt där hemma. Förslag: kastrera Freya så snart som möjligt. Så kanske du undviker en hel del problem.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » fre 09 mar 2018, 18:20

Kulan skrev:Freya börjar väl snart närma sig 6 månaders ålder? Å så är det mars och börjar bli ljusare. Det kan vara så att Freya kan närma sig könsmognad och första löpet och slyngelålder. Hon kanske vill ”ta över” en del makt där hemma. Förslag: kastrera Freya så snart som möjligt. Så kanske du undviker en hel del problem.

Japp hon blir faktiskt sex månader nästa vecka och då ska vi även kastrera henne vilket kommer att bli skönt.

Återgå till "Allmänt kattprat!"