Katterna biter sönder sladdar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 Huskatter

Katterna biter sönder sladdar

Inläggav Mulla » tis 19 dec 2017, 14:35

Nu har jag lagt några hundra kronor extra på trådlösa möss till mina datorer, jag sitter framför 3 st datorer nästan hela dagarna. Började bli trött på att köpa tråd-möss på Biltema för 79 kr som "någon" tyckte var spännande, o bet sönder sladden direkt på... Även ett helt nytt set med öronsnäckor för 200 kr hittade jag sönderbitet...

Har som sagt en hel datorcentral framför mig, med enorma mängder kablar, en del av den ser ut så här:

Bild

De verkar inte som om de ger sig på grövre kablar, mössen o öronsnäckorna hade väldigt tunna sladdar. Men jag undrar ändå om det är nån risk att de biter i en högspännings-kabel? Är det någon som har varit med om det?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Katterna biter sönder sladdar

Inläggav Colourspot » tis 19 dec 2017, 14:52

Har katterna börjat tugga på sladdar så hade jag försökt dölja den där högen. Eftersom det är så mycket kanske det smidigaste vore nån form av låda eller liknande skydd?

Jag har tur, varken katter eller tamråttor har brytt sig nämnvärt om sladdar. Lillan (katt) vill gärna tugga på microUSB-kontakten på sladden till min mobilladdare, om den inte är inkopplad, men det är ju lätt löst genom att den inte ligger framme om den inte används. Men hade djuren gnagt av sladdar hade jag nog tagit det säkra före det osäkra om det går.

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Mulla » tis 19 dec 2017, 16:55

Ok, ska försöka så gott jag kan. Men att täcka över alla sladdar i hela lägenheten är ju mycket jobb för jag har ju 2 golvlampor o säkert andra sladdar, inte bara högen på bilden. Men jo, ska nog lägga in de värsta kabelhärvorna i en låda.

Min kompis har en kanin som hade gnagt på högspänningskablar så att koppartråden syntes, när hon var ute ur buren. Men som tur var klarade hon sig. Nu får hon inte vara ute ur buren utan tillsyn.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 19 dec 2017, 17:08

Enstaka sladdar går ju att antingen fästa upp (jag vet inte vad de heter, men såna små plast"klammer" som spikas fast längs lister t. ex) eller delvis täcka med en kabelkanal, om det skulle behövas. Googlade sladdgömma och fick upp en hel del, tänkte bara att det lättaste för den stora sladdhärvan kanske vore att täcka hela rasket rakt av.

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Mulla » tis 19 dec 2017, 19:05

Colourspot skrev:Enstaka sladdar går ju att antingen fästa upp (jag vet inte vad de heter, men såna små plast"klammer" som spikas fast längs lister t. ex) eller delvis täcka med en kabelkanal, om det skulle behövas. Googlade sladdgömma och fick upp en hel del, tänkte bara att det lättaste för den stora sladdhärvan kanske vore att täcka hela rasket rakt av.

Ja, just det!
Jag vet vad du menar. Det har mitt boendestöd föreslagit, o jag tror t.o.m. jag har en ask sådana... Annars ska jag köpa o fästa huvudkablarna längs golvlisterna.

Återgå till "Allmänt kattprat!"