Lämna skyggis på kattpensionat

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Columbus matte
Kattracka
Kattracka

Lämna skyggis på kattpensionat

Inläggav Columbus matte » sön 10 dec 2017, 19:43

Min Columbus är nu elva år gammal och har det senaste året gått från att ha varit inbiten utekatt till att vara soffpotatis. När jag vid några tillfällen rest bort har han därför tidigare fått vara utomhus hela tiden och jag har anlitat någon kattvakt som åker dit och tittar till honom (eller snarare mat- och vattenskålen, katten är det aldrig någon som sett till) dagligen. Han har ett uppvärmt förråd att gå in i så han hade bra skydd mot regn och kyla.

Nu vill jag dock inte lämna honom ute på det viset längre (både för kattens skull och för att det blir allt svårare att hitta någon kattvakt som ställer upp på att passa en katt som aldrig syns till) och därför vill jag testa att ha honom på katthotell. Vaccinationsintyg har han men hur brukar skyggisar klara stressen? Han flyr för glatta livet om det kommer någon annan än jag och när vi var hos veterinären kröp han ihop allt vad han kan och spände sig väldigt.

Något jag borde tänka på?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Lämna skyggis på kattpensionat

Inläggav ApanAnn » sön 10 dec 2017, 23:46

Se om du kan hitta ett pensionat med skyggiserfarenhet. Ibland har katthem pensionat för lite inkomster till katträddarverksamheten. Den personalen kan i såna fall ha erfarenhet av skyggisar från katthemsverksamheten.

Min fegis blir stressad av att vara på pensionat, men det går ändå hyggligt. Eller egentligen är det kanske värst när vi kommer och hämtar och han ska in i transportburen. Vi använder pensionatet som drivs av katthemmet de kommer från, så volontärerna känner mina kissar.

Första gången låg han under en fåtölj och morrade när vi kom, senast låg han intryckt i en klöstunna (inte nederst!!) och ville inte komma ut. Men inget morr! Vi lutade tunnan lite och jag fick fiska ut honom och när jag väl har honom i famnen går det bra att lasta sedan. Han har sällskap av sin kaxiga syster som i princip lastar sig själv när det är dags att åka hem. De har varit på pensionat 6-7 gånger nu tror jag, och det går bättre och bättre.

En gång gjorde vi misstaget att be dem klippa klor under vistelsen och det gör jag inte om... de blev för stressade.

Användarvisningsbild
Columbus matte
Kattracka
Kattracka

Re: Lämna skyggis på kattpensionat

Inläggav Columbus matte » mån 11 dec 2017, 11:46

Det stämmer nog att katthem har erfarenhet av skyggisar för idag bokade jag in min katt på ett pensionat som drivs av det lokala djurhemmet och de hade ett par bra idéer. De bokade honom i buren längst bort så att han får vara lite för sig själv, och ska heller inte släppa ut honom (vädret är ändå inte så kattvänligt just nu), det är lugnare för honom att få vara i fred. Det blir bara högst två nätter nu första gången.

Återgå till "Allmänt kattprat!"