Fluffigt underlag i transportbur

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Fluffigt underlag i transportbur

Inläggav Lavine » sön 19 nov 2017, 21:26

Vad har ni i era katters transportburar? Vi åker mycket till stugan nu på vintern, och även om bilen är varm och de bara är utomhus en kort stund medan de bärs ut till den, så skulle jag vilja erbjuda mina katter att ligga riktigt mjukt och mysigt i sina burar. (Nästan alltid när vi ska hem därifrån ligger de och sover i någon mysig filt och jag känner mig skurkaktig som lyfter dem därifrån.) Den ena katten använder gärna burarna som viloplats hemma också, så det är inte enbart för kalla stunder.

Jag vill inte ha fleece (vilket är vad jag har i dag). Förra gången vi åkte hem lovade jag dem fårskinn i burarna, men när jag började leta insåg jag att fårskinn är sällan fluffiga. Vad ska jag hitta på? Mjukt och mysigt är det jag letar. Om ni vet om fluffiga fårskinn som man kan köpa tar jag tacksamt emot tips.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Fluffigt underlag i transportbur

Inläggav Yrhättans » sön 19 nov 2017, 21:39

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » sön 19 nov 2017, 22:06

Yrhättans skrev:Något sånt här du menar:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... oom/20544/

Ja, jo. Jag har ett sånt. Hade glömt att de är fluffiga innan man får för sig att tvätta dem i tvättmaskinen. :grin: Kanske köper ett sånt och klipper isär det. Det är i och för sig rätt så mjukt fortfarande.

Men tar gärna mer tips, för jag har långt till Ikea. :-D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 19 nov 2017, 22:21

Jag har dessa:

http://djurmaxi.se/hund-baddar-fall-vet ... -5716.html

De är gosiga tycker katterna, ligger still och glider inte runt i buren. Ibland om det är riktigt kallt kompletterar jag med liten filt att krypa under.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 19 nov 2017, 23:04

Lavine skrev:

Ja, jo. Jag har ett sånt. Hade glömt att de är fluffiga innan man får för sig att tvätta dem i tvättmaskinen. :grin: Kanske köper ett sånt och klipper isär det. Det är i och för sig rätt så mjukt fortfarande.

:-k vi har sådana från IKEA, har tvättat i maskin på ylleprogram men med riktigt tvättmedel för fårskinn köpt i hästbutik. Låter skinnet torka långsamt liggandes plant och fluffar och böjer under torktiden. Blir helt ok men som sagt inte enkelt eller snabbt att tvätta.
Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » sön 19 nov 2017, 23:58

Yrhättans skrev:Jag har dessa:

http://djurmaxi.se/hund-baddar-fall-vet ... -5716.html

De är gosiga tycker katterna, ligger still och glider inte runt i buren. Ibland om det är riktigt kallt kompletterar jag med liten filt att krypa under.

Tack, nu fick jag lite idéer. :-)

Starwatcher: jag var inte så noga när jag tvättade mitt :oops: det är helt okej och jag använder det, men jag ska åtminstone skaffa rätt tvättmedel till nästa gång. :grin: :-) Tack för tips.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 20 nov 2017, 00:47

Vill du komplettera med en riktig värmekälla så finns ju de där värmedynorna som man mikrar några minuter och som håller värmen flera timmar. Jag använder en sådan till herr katt på vintern ibland om det känns som om han är frusen. Jag lägger den under den dyna som finns i bädden eller lite på sidan eftersom den inte är så mjuk i sig. Annars gillar mina kissar också lammskinnet från IKEA och en dyna i teddy med lite kant som jag köpt i djuraffären.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 20 nov 2017, 18:46

Aziz skrev:Vill du komplettera med en riktig värmekälla så finns ju de där värmedynorna som man mikrar några minuter och som håller värmen flera timmar. Jag använder en sådan till herr katt på vintern ibland om det känns som om han är frusen. Jag lägger den under den dyna som finns i bädden eller lite på sidan eftersom den inte är så mjuk i sig. Annars gillar mina kissar också lammskinnet från IKEA och en dyna i teddy med lite kant som jag köpt i djuraffären.

Hm, ja, det skulle de nog älska faktiskt... Tack för tipset!

Användarvisningsbild
Naala92
Superkatt
Superkatt
Katt: Ocicater

Inläggav Naala92 » mån 20 nov 2017, 20:26

Lavine skrev:

Jag har fejkade fårskin från rusta, när de tvättats kammar jag dom med karda/mirakelkamm så blir de som nya :grin:
Bild
Min hemsida http://www.smallpaws.se" onclick="window.open(this.href);return false;
~Saknade Timon och Benjamin <3 ~

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 20 nov 2017, 20:43

Jag har ett fluffigt fårskinn från IKEA. Det ser fint och jättemysigt ut, men det tog ett bra tag innan någon av katterna vågade sätta sin tass på det.

När det efter flera månader fortfarande bara var en av katterna som kommit över fårskinnsfobin gav jag upp och la en vikt fleecefilt ovanpå fårskinnet och först DÅ tyckte alla katter att det gick att ligga på.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 20 nov 2017, 21:30

Birmafröken skrev:Jag har ett fluffigt fårskinn från IKEA. Det ser fint och jättemysigt ut, men det tog ett bra tag innan någon av katterna vågade sätta sin tass på det.

När det efter flera månader fortfarande bara var en av katterna som kommit över fårskinnsfobin gav jag upp och la en vikt fleecefilt ovanpå fårskinnet och först DÅ tyckte alla katter att det gick att ligga på.

Hmm, KBT?
Jag känner igen det där, ibland kan något nytt betraktas som farliga dödsfällor och det tar tid att komma över och våga närma sig. Jag köpte en (tyckte jag) helt underbar stor kattkorg, mjuk och med höga kanter. De gick omvägar runt den i nästan ett halvår.

Återgå till "Allmänt kattprat!"