Aftonbladet - kattfoder test

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Aftonbladet - kattfoder test

Inläggav tjjo » fre 17 nov 2017, 22:36

Hörde att Aftonbladet hade en kattfoder test idag, går tydligen läsa på nätet, fast den kostar.
Är det nån som läst den och kan dela med sig?
vad är bäst/sämst?
Varför?
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Aftonbladet - kattfoder test

Inläggav Aziz » lör 18 nov 2017, 08:30

Har bilagan hemma, återkommer när jag hunnit läsa.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 18 nov 2017, 09:55

Har nu läst och testet gäller 12 olika torrfoder.
Testresultatet består av en tabell med innehållsdeklaration där % av protein, fett, råaska, fibrer, kolhydrater m.m. presenteras. Fodren som valdes ut är helfoder och testet är utfört som en blindtest där en veterinär, Mia Hammarström, bara har fått se näringsdeklarationen och ingredienserna. Namn, priser och tillverkare har varit anonymt och sedan har hon fått kommentera vad hon anser om fodret. Finns inget som de skriver ut som bäst eller sämst utan det återger hennes kommentarer. T.ex om Orijen Cat Tundra så skriver hon att "Det är väldigt många proteinkällor, varför skulle det vara bättre att ha i alla de här sorterna, men absolut säger jag om det här fodret." Om Best friend AB Bilanx skriver hon "Proteinhalten är bra i det här fodret. Kyckling är en vanlig ingrediens i kattmat". Om Purina Friskies for Indoor cats, "De har spannmål som första ingrediens, jag tycker att köttråvaran ska vara det som överväger."

Alltså inte jätteavancerade kommentarer. Jag har tagit bilder och kan maila dig eller messa dig om du vill. I så fall kan du skicka adress, eller tfn nummer i PM. Är det något av fodren du är speciellt intresserad av kan jag återge resultatet här eller skicka dig per PM.
Fodren var de ovan angivna samt, Doggy AB Mjau kastrerad innekatt, Purina One Adult, Mars Sveriges AB Whiskas, Xtra by Coop, Royal Canine Indoor 27, Hill's Science Plan Adult Chicken, Best friends adult chicken, Acana Cat wild Prairie och Ica för vuxen katt.

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » lör 18 nov 2017, 10:45

Tack för ditt svar.
Var egentligen speciellt foder jag ville ha svar på, men nyfiken på hur dom gjort testet och vad dom baserat sina åsikter på.
samt om dom hade listat det bästa och det sämsta.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"