Att plötsligt bli med katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Docko
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Att plötsligt bli med katt

Inläggav Docko » mån 06 nov 2017, 09:42

Hej!

Då min mor plötsligt blivit sjuk och inte längre kan ta hand om sin katt (Selma 5 år) så kommer jag och min sambo ta över katten.

Selma är en innekatt som bott i min mors lägenhet, även vi bor i lägenhet så här är förutsättningarna de samma. Vi har inte haft katt innan och skulle därför vilja ha tips på hur vi förbereder för henne så gott det går inför flytten till oss. Vi kommer flytta med klätterträd och andra tillbehör från min mor till oss, tanken är även att köpa Feliway doftgivare som tydligen skall lugna katten.

Har ni några andra tips på vad vi kan göra / vad vi bör tänka på inför flytten?

Alla tips är uppskattade, detta kom väldigt plötsligt och vi vill att det skall gå så bra som möjligt för alla inblandade.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Att plötsligt bli med katt

Inläggav Lurvpöse » mån 06 nov 2017, 10:35

Vad bra att hon får komma till er! :rosor: Det kommer nog gå fint med feliway och bekanta dofter från förra hemmet.

Ge samma mat och använd samma sorts kattsand som hon haft tidigare.

Ert hem kan behöva anpassas lite efter henne, hon behöver kunna spana, klättra, ha någonstans att gömma sig, etcetera. Kunna göra vanliga kattsysslor liksom.

Har ni möjlighet att näta in balkongen så brukar det vara uppskattat. Annars brukar det fungera bra att låta katten få tillgång till ett bra ställe att spana från på fönsterbrädan.

Annars är kattägandet lite som att umgås med småbarn... Kolla upp krukväxterna så att de inte är giftiga, se till så att klättervänliga möbler är förankrade i väggen, linda upp snörena till persiennerna noga, förvara värktabletter, presentsnören eller annat som kan vara farligt för katten på säkra ställen.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 06 nov 2017, 18:04

Åh så fint att ni tar hand om din mors katt :rosor:

Kanske ni kan ta med en filt eller ngt annat som luktar av din mor?

Tänk på att katter kan komma igenom väldigt mkt mindre springor än man kan ens föreställa sig. Många katter som lyckasts komma igenom liten springa på ett öppet fönster och fallit illa. Näta fönster så kan katten nosa frisk luft och ni kan vädra säkert. Vi har nätat flera fönster genom att bygga ihop en träram, häfta fast svetsnät och ytterst sätta myggnät då ser det ut som om man bara vill hålla myggen ute :-) Det hela skruvar man fast med 4 skruvar i fänsterramen. Blir små hål som är lätta att spackla igen och måla över den dagen man flyttar. På kattstatus.se hittar du massor av info om katter inkl hur man kan näta fönster eller näta in en balkong.

Till sist Välkommen till forumet!!
Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 06 nov 2017, 22:29

Det kommer säkert gå jättebra! Gör flytten lugnt för katten. Samma mat, samma sand, samma leksaker. Låt henne gå runt och kolla nya hemmet. Inte klappa och hålla på med henne första tiden. När dom börjar tvätta sig så brukar man kunna säga att det har funkat med flytten, då har katten accepterat den nya platsen.

Man kan förvänta sig problem om man har katt sedan tidigare. Eller hund. Men om katten flyttar som ensamkatt till ett hem utan andra djur så är det så mycket enklare. Då beror det på er tvåbeningar hur det det funkar. Mitt förslag: ignorera katten första tiden. Låt henne ta initiativ till att ta kontakt med er.
Ragdoll och huskatt

Docko
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Docko » tis 07 nov 2017, 17:41

Tack för tipsen!! Vi håller på att förbereda vårt hem så gott det går, då vi är samlare av 50 och 60-tals porslin/keramik har vi ganska mycket smått å gott framme men vi skall försöka gömma undan det mest värdefulla:)

Selma är just nu på kattpensionat men går allt som det ska så hämtar vi snart hem henne.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 07 nov 2017, 18:32

Vitrinskåp är guld värt om man har katt och porslin man är rädd om :grin:

Selma kommer säkert bli jätteglad när ni hämtar henne, kan vara lite omtumlande först men när hon känner igen hennes saker och doft av matte lossnar det nog ganska fort. Låt henne få ta tid på sig. Med tålamod, kärlek, godis och lek kommer man långt.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"