Varför säger många - Skaffa en ny katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Varför säger många - Skaffa en ny katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » ons 01 nov 2017, 10:45

Varför detta tjat om - skaffa ny katt han är inte van att vara ensam. Det är inte bra att låta en katt som aldrig har varit ensam att vara själv. Det är själviskt att inte skaffa en ny katt. Vi "plågar vår katt med att låta honom vara själv". Blivit mer att jag undviker dessa personer med det är redan innan en jobbig situation och då på det behöva försvara oss. När jag pratar om, så här är katterna egentliga beteenden och så här funkar revir, rangordning, etc... Så möts jag av att jag mer bara pratar skit och så är det inte. Så detta, det finns så många katter på katthem som bara längtar efter ett nytt hem, gå in på blocket och kolla kattungar, etc..

Utan själv försöker jag vända på det hela, vem är det jag skaffar en ny katt för?
För att ersätta tomrummet som jag har eller är det för Lakriz?
Hur skulle Lakriz ta det att en ny katt kommer in i reviret?
Då ett revir som han har fått dela med sin bror Pepsi i 14år?

Pepsi var en "alfa" hane och mycket dominant katt, så pass att han bestämde enormt mycket här hemma och kunde även sätt oss på plats. Vi hade två kattvakter som Pepsi accepterade.

Det fanns många tillfällen och situationer där vi var tvingade att hålla dem särade och det märktes när Lakriz hade "fått nog" av sin bror och faktiskt ville vara själv en stund. Det kändes ibland som om Pepsi mobbade Lakriz. Så ja, vi särade på dem och lät Lakriz få ensamtid.

Med dessa förändringar och sätt att tänka, blev Lakriz mycket bättre i sin IBD. Vi minskade på olika stressfaktorer.

Visst känner Lakriz sorg, med att vi ser honom dämpad, gärna kryper undan en stund och i vissa situationer kommer skyggisen fram och gömmer sig. Han har inte riktigt vandrat runt och letat efter sin bror, utan mer tittat lite extra när vi har kommit hem, om vi hade Pepsi med oss hem. Det är typ det. Utan annars mer sökt sig till oss, med få gosa, ligga på oss när vi tittar på teve, ha katthögs stunder med oss och då speciellt när vi har varit borta en stund och han har fått vara själv. Då kramar han om en hand eller arm. Lakriz har inte kissat fel en ända gång, och något han gör om något är fel.

Vi upplever det mer som "Nu är det Lakriz tid" och då få låta honom vara den katt han är. Vi försöker inte ersätta tomrummet utan fylla tomrummet med att dessa saker ska även funka om ingen av är hemma. Lakriz har lite nya beteenden, men många är för att han inte längre har någon konkurrens utan får göra det på sitt sätt. Pepsi och Lakriz har varit riktigt olika katter och har haft mycket olika personligheter.

Gömmer han sig, så kommer han förr eller senare fram. Vi har tagit dag för dag efter Pepsi fick somna in, sakta fyllt tomrummet med de saker som Lakriz gillar, men inte riktigt kunnat med att Pepsi kunde sätta Lakriz rejält på plats, Lakriz har fått vänta på sin tur efter Pepsi hade lekt färdigt, hur vi hade fått anpassa hemmet efter Pepsi's höft/ben fel som skulle ha korrigerats under hans första veckor i livet men de var födda "vilt" så det blev mer anpassa oss. Vi hade extra koll på detta och detta kollades upp vid varje återbesök.

Nu har Lakriz fått sin höga klösmöbel, så han kan få ligga högt och klättra. Något som Lakriz alltid har älskat, men inte alltid kunnat innan med att Pepsi visade Lakriz var skåpet skulle stå och Lakriz faktiskt undvek detta. När klösmöbeln kom hem och vi monterade den, så blev Lakriz ögon bara större och större. Det var som om han kollade in höjden, med att han tittade på sin favvo höga plats och så tittade han på nya klöspelaren. Ju, mer han såg att klösmöblen var högre. Ju, större blev hans ögon och så sakta smög han sig på den nya klöspelaren medan den monterades. Ja, den används.

Lakriz har fått ett eget fönster att kunna sitta titta ut på framsidan och vi drar upp rullgardinen precis så det blir att kika ut. Flyttat en gammal klösmöbel till det fönstret. Första Lakriz gjorde var att springa dit och så låg han kikade ut länge.

Nu sakta introducera torrisar igen, något som vi fick ta bort helt med att Pepsi var en torris katt och han blev jätte dålig i sin IBD av torrisar och även godis. Vi lägger torrisarna eller godis på olika hyllplan i klöspelaren, gömmer dem öppet, Lakriz vet att om han stannar vid rätt sida vid köksdörren så får han på så sätt vara med när vi lagar mat och han får oxå något gott. Det är en del nya beteenden med, Lakriz stress äter inte längre utan mer små äter sin mat.

Det är en annan katt som börjar titta fram och det riktigt lyser om Lakriz ibland och andra gånger är han som han är kattunge igen.

Så ja, vi upplever att det är Lakriz tid nu och det verkar som om, Lakriz vill vara ensamkatt och då introducera en ny katt inte är det rätta just nu och om det ens är det i framtiden. Jag är ju hemma om dagarna och Lakriz får hänga med överallt där det går och många situationer går faktiskt, då situationer som han inte riktigt fick innan eller han inte alls ville.

Just detta som är det svåra att förklara och det känns själviskt från min sida att "skaffa en ny" katt och en hel del skuldkänslor gentemot Lakriz. Jätte svårt att få fram och kanske jag ska undvika dessa personer ett tag framöver helt enkelt.
Over and out
Roger that

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Re: Varför säger många - Skaffa en ny katt

Inläggav jecnodde » ons 01 nov 2017, 11:31

Jag tycker du gör rätt. Du känner din katt bättre än någon annan. Utav det du skriver tycker jag att det låter som Lakriz har blommat upp :rosor:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 01 nov 2017, 11:43

Jag tycker du gör rätt. Ingen annan än du vet vad som är bäst. Jag har själv erfarenhet av att en katt som är ensam kan "blomma ut" och bli en fantastisk ensamkatt som njuter av livet.
När min förra liga blev äldre och en efter en vandrade över regnbågsbron valde jag medvetet att inte någon ny katt skulle komma in förrän alla var borta. De fick leva sina liv utan att behöva börja om med rangordning utan fick vara i lugn och ro med massor av uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » ons 01 nov 2017, 14:43

Tack, jag rörd av det ni säger. :luv:

Upplever det som, att låta Lakriz få ta den tid han behöver och sakta få växa in i det nya. Mycket av allt detta visar han tydligt att han gillar. Är nog en stor förändring att inte behöva konkurrera längre och vara rang låg.

Jag har svårigheter med att sitta och prata i telefon utan oftast blir det att jag ligger ner i min säng för att slippa smärta. I dag kom Lakriz och la sig bredvid mig med magen rakt upp i luften och avslappnad, så det blev att gosa kattmage igenom hela telefonsamtalet och han spann högt. Han tog plats. Visst har han gjort liknade innan men aldrig legat på rygg med hela magen i vädret. :heart:

När jag har varit borta mitt på dagen i ett par timmar, så finner jag oftast honom mitt i soffan så ligger han utsträckt och sover eller krupit in i min fleece tröja som jag alltid lägger på min säng som trygghet när jag inte är hemma.

Jag vill inte heller förlora den Lakriz som börjar växa fram. Nej, det är Lakriz tid nu och det är nog det som ni säger, att han trivs som ensamkatt.
Over and out
Roger that

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 01 nov 2017, 18:13

Håller med övriga om att det låter klokt att få Lakriz nu få vara ensamkatt och njuta av all uppmärksamhet. Han är ju ingen ungdom längre och är säkert skönt att få lugn och ro.
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » ons 01 nov 2017, 23:16

Starwatcher skrev:Håller med övriga om att det låter klokt att få Lakriz nu få vara ensamkatt och njuta av all uppmärksamhet. Han är ju ingen ungdom längre och är säkert skönt att få lugn och ro.

+1
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse och nagellack på Köp & sälj - forumet

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 02 nov 2017, 08:46

Jag tycker du tänker helt rätt och det du beskriver bekräftar det. Jag har också ex i familjen på katter som blommat ut när de blivit ensamma. Strunta i vad andra tycker. Det är ditt liv, ditt hem och din katt och du vet bäst!

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » tor 02 nov 2017, 09:12

Tack, det värmer och hjälper oss här hemma kring beslutet vi tog, för oss har det mer varit så, att så här ska det vara. Det som förklarar hur vi tänker är - Det är Lakriz tid nu. Han ska få vara den katt han är. :heart:

Hans päls börjar bli super mjuk, glansig och det går att se att han mår bra. Han är inte stressad eller sörjer. På detta stort sätt slutat mjälla helt. Ja, efter alla år med IBD så har man lärt sig hur han mår via kolla päls. Den säger som sagt väldigt mycket.

Utan mer, vi tvåbenta få ta sorgen som är. Det är vi som sörjer och saknar.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » lör 04 nov 2017, 13:59

När min perserhona dog blommade hennes bror upp och det blev väldigt tydligt att han inte alls ville ha en kattkompis så jag lät honom vara ensam katt de sista 5 åren.
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 13 nov 2017, 08:00

Tack :rosor:

Här tuffar tåget på utan Pepsi. Utan det är okej, han mår bra och det är tydligt att han vill vara själv.

Nu har det gått ett par veckor och han väljer mer och mer lillmatte, hänga med lillmatte. Lakriz har tagit steget längre, ska bara ligga i knät mitt barn spelar, Nu gar lillmatte börjat kunna sova i sitt rum och säng och Lakriz väljer sova i mitt barns säng och mer än så. Lillmatte sa mer "Det gjorde så ont i hjärtat när Lakriz la sig på min arm och sin kind mot min. Lakriz kramade om min arm lite hårdare och spann lite högre. Det var lite som Lakriz sa att det är okej".

Jag blir inte nattad längre, men det är helt okej. Jag får mina stunder med gos och kel. Utan att lillmatte fixar detta när hennes bästis inte längre finns är viktigare. På det kommer jag oxå få lättare att resa till husse i USA.

Det som är mest påtagligt här hemma, riktigt jobbigt för mig - Är att Pepsi tog otroligt mycket plats här hemma och det är tomt. Saker som en svor över innan, svär en över idag att det inte riktigt är så längre. Då kunna rusa på toa på morgonen, få sitta själv på toa, sära på "bråk" när de blev hungriga, etc...
Over and out
Roger that

Återgå till "Allmänt kattprat!"