Att lämna katterna på katthotell

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ida
Kattunge
Kattunge

Att lämna katterna på katthotell

Inläggav Ida » tor 19 okt 2017, 10:51

Hej hej!
Nu är det så att vi ska på semester och vår vanliga kattvakt inte kan passa katterna den tiden. Har bokat rum på katthotell med utmärkta recensioner men är ändå jättenervös och orolig. Håller på att boka biljetter nu och inser att om vi åker de datum vi planerat att åka så måste katterna vara på hotellet i 17 dagar - känns inte det jättelänge??? De har aldrig bott borta förut utan bara haft kattvakt som bott hemma hos oss medan vi varit iväg. Samtidigt kan man ju inte bli en stugsittare bara för att man har djur, men är så rädd att de ska vantrivas och må dåligt.
Hur har era katter tyckt att katthotell varit? Tycker ni att 17 dagar är för länge för dem att bo där?

Om katterna: de är 1,5 år gamla innekatter, den ena är chill och har inget emot nya bekantskaper, och den andra är rätt räddhågsen och gillar med vissa undantag inte nya människor.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Att lämna katterna på katthotell

Inläggav Lurvpöse » tor 19 okt 2017, 11:10

Jag lämnade iväg mina på kattpensionat i 10 dagar och det gick bra.

Jättebra ställe, långt ute på landet i ett stall.

Mina katter trivdes fint, men det var kaotiskt vid lämningen. Katterna kunde nämligen se andra katter som var där, så mina blev lite stressade av det och morrade åt varandra. När de insåg att de andra katterna inte kom åt dem och hade märkt upp "sitt" revir så tog det inte lång stund innan de trivdes.

Jag tror att dina katter kommer ha det fint. Ta med något som luktar "hemma" bara.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Att lämna katterna på katthotell

Inläggav Safia » fre 20 okt 2017, 09:20

Mina tre har varit på pensionat i 16 dagar och allt gick bra. De blir lite stressade precis vid avlämning för att det är ett nytt ställe (jag använder nästan alltid samma pensionat och märker att det går bättre och bättre för varje gång, förmodligen för att de känner igen både stället och ägaren från tidigare).
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Allmänt kattprat!"