Tips när en katt försvunnit

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Tips när en katt försvunnit

Inläggav Magica de Hex » fre 13 okt 2017, 22:09

Vår Älva har varit borta sen 30/9 det var i alla fall då vi sist såg henne och hon har kunnat vara borta som mest en vecka i stöten men då har det varit sommar och rätt hett ute. Hon brukar alltid komma in när det är regn och rusk så nu är vi rädda att nåt har hänt henne..... :-?
Hon är den enda av katterna som går längst hemifrån det vet vi sen tidigare.

Men jag kände mig helt lost när jag skulle börja efterlysa henne vi har satt upp lappar på livsmedelsbutikerna och jag har anmält henne försvunnen till Polisen.
Trodde jag skulle anmäla henne försvunnen till ID-registret men där handlade det mer om upphittade katter som jag förstått det.

Tänkte att den här tråden skulle innehålla mer tips om vad man kan göra när ens katt försvunnit inte bara gällande vår Älva då.

ID-registret finns även på Facebook där man kan efterlysa sin katt, jag har inget FB-konto men det kan vara tips till andra då.

Lägger till Vilse.nu där man också kan efterlysa sin katt genom annons på nätet.
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse och nagellack på Köp & sälj - forumet

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Tips när en katt försvunnit

Inläggav eye of a tiger » lör 14 okt 2017, 10:52

ID-Hunden om de finns i närheten

Katthem och djurskyddsföreningar faceboksidor /hemsida

Kolla din regions faceboks sidor där man kan lägga upp hittade;hemlösa och förlorade katter .

Brukar hålla koll på dessa och har även lagt upp frågar om katter som man har undrat över som man inte har sett förut. Även dessa rapportera om katter har hittats påkörda och skadade .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 14 okt 2017, 21:24

Kan vara värt att maila en efterlysning till veterinärkliniker etc i området, ifall nån kommer in med en katt (kan ju dyka upp på random klinik om den hittas skadad t ex). De kollar ju registren, men ändå. Kanske kan de skriva ut och sätta upp lappen hos sig också, så ser besökare den.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 15 okt 2017, 11:11

Man kan även sätta upp lappar där man tror att katten kan vistas, med namn och foto på katten, info om favoritgodis m.m samt engagera traktens ungar i letandet om man vet att de är snälla.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » sön 15 okt 2017, 23:29

Vi har nu delat ut lappar med info om Älva till nästan alla i området, några återstår dock.

Men en sak jag inte förstår är Djur-ID som ger dubbla budskap nämligen att man ska ringa och anmäla sin katt försvunnen enligt texten på hemsidan men när man ringer numret gäller det endast upphittade katter eller hundar :roll:

Så vad gäller egentligen?

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 16 okt 2017, 14:24

Anmäl också till polisen, 114 114, de har en djursamordnare som har vetskap om de katter som rapporterats till polisen, både levande och döda och har även ett register över försvunna katter (de har koll var katten försvunnit också). Den jag pratade med när Nikita var borta (okej i lite över två timmar ;-) ) var jättebra och lugn. Det enda hon bad om var att jag skulle rapportera tillbaka när/om hon kom hem igen. Vet att det också finns FB grupper där man kan efterlysa sin katt i närområdet.

Kattpolisen och hittekatter på ifokus har även tips och kontakter. Katthem och DV och kliniker är ett annat tips. Och bor ni nära en väg, tyvärr, kör långsamt och se att hon inte ligger i ett dike. Hårt men sant. :-(

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 16 okt 2017, 23:05

mjlee skrev:Anmäl också till polisen, 114 114, de har en djursamordnare som har vetskap om de katter som rapporterats till polisen, både levande och döda och har även ett register över försvunna katter (de har koll var katten försvunnit också). Den jag pratade med när Nikita var borta (okej i lite över två timmar ;-) ) var jättebra och lugn. Det enda hon bad om var att jag skulle rapportera tillbaka när/om hon kom hem igen. Vet att det också finns FB grupper där man kan efterlysa sin katt i närområdet.

Kattpolisen och hittekatter på ifokus har även tips och kontakter. Katthem och DV och kliniker är ett annat tips. Och bor ni nära en väg, tyvärr, kör långsamt och se att hon inte ligger i ett dike. Hårt men sant. :-(

jo jag har anmält till Polisen det skrev jag i TS och min dotter ska lägga ut efterlysning på FB i olika grupper där eftersom jag inte har nåt FB-konto.
Mailade även Djurskyddet med info och bilder på henne men där hade de inte fått in henne men skulle naturligvis hålla utkik.

Positivt är att 2 personer har sett henne eller nån som är lik henne den senaste veckan samt den veckan hon försvann och det är precis ovanför vårt kvarter så förmodligen är hon inte alls långt borta.

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 17 okt 2017, 08:44

Leta efter henne sena kvällar och tidiga morgnar också. Om ni har barn runt omkring är ett bra sätt att erbjuda hittelön till barnen om de hittar henne. Lappar i alla brevlådor så ingen tagit in henne.

Hoppas innerligt att lilla Älva snart är hemma igen!!
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 18 okt 2017, 23:17

Starwatcher skrev:Leta efter henne sena kvällar och tidiga morgnar också. Om ni har barn runt omkring är ett bra sätt att erbjuda hittelön till barnen om de hittar henne. Lappar i alla brevlådor så ingen tagit in henne.

Ja jag hoppas verkligen att hon kommer hem snart men när det finns personer som sett henne, om det nu är hon då, så förstår jag inte varför hon inte bara kommer hem?

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 19 okt 2017, 07:27

Du får väl gå ditt och hämnta henne i så fall
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » fre 20 okt 2017, 22:19

eye of a tiger skrev:Du får väl gå ditt och hämnta henne i så fall

Nja vi har inte sett henne där men 2 olika personer har sett en liknande katt i samma område dock olika veckor dvs den vecka hon försvann och veckan efter. De skulle höra av sig om de såg den katten igen och vi har inte hört nåt.

Bild

Användarvisningsbild
riviera712
Kattunge
Kattunge

Inläggav riviera712 » fre 27 okt 2017, 22:16

Starwatcher skrev:Leta efter henne sena kvällar och tidiga morgnar också. Om ni har barn runt omkring är ett bra sätt att erbjuda hittelön till barnen om de hittar henne. Lappar i alla brevlådor så ingen tagit in henne.

Absolut bästa tiden för att leta katt :) För några år sen lyckades jag hitta grannens katt som jag bara skymtat genom en lite öppen dörr innan genom att gå ut och leta sent på kvällen.

Alexian
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Bitcoin & Ethereum

Inläggav Alexian » sön 29 okt 2017, 21:58

Hur har det gått? Håller tummarna lilla Älva snart är hemma igen :rose:
A home without a cat is just a house.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 30 okt 2017, 03:14

Alexian skrev:Hur har det gått? Håller tummarna lilla Älva snart är hemma igen :rose:

Tyvärr ingen skymt av henne än och jag förstår inte alls har egentligen bara 2 scenarion, det ena att hon råkat ut för nåt och inte lever längre eller att nån tagit hand om henne utan att förstå att hon redan har en ägare.
Oavsett vilket så vill ju veta vad som hänt henne.

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 20 nov 2017, 01:15

Inga nyheter om Älva än tyvärr så jag tror tyvärr att hon inte finns längre. Nu har det ju dessutom kommit snö och är minusgrader ute så nej jag har inte så stort hopp att hon kommer tillbaka.
Hoppet är ju att nån tagit in henne men det är inte speciellt troligt att det har skett...... :-(
Vill ju veta..... :-?

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 20 nov 2017, 10:58

Magica de Hex skrev:Inga nyheter om Älva än tyvärr så jag tror tyvärr att hon inte finns längre. Nu har det ju dessutom kommit snö och är minusgrader ute så nej jag har inte så stort hopp att hon kommer tillbaka.
Hoppet är ju att nån tagit in henne men det är inte speciellt troligt att det har skett...... :-(

Måste vara jättejobbigt att leva i ovisshet. :consoling:

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 29 nov 2017, 02:59

Aziz skrev:
Magica de Hex skrev:Inga nyheter om Älva än tyvärr så jag tror tyvärr att hon inte finns längre. Nu har det ju dessutom kommit snö och är minusgrader ute så nej jag har inte så stort hopp att hon kommer tillbaka.

Måste vara jättejobbigt att leva i ovisshet. :consoling:

Ja det är ju jobbigt att inte veta vad som hänt henne saknar hennes gos och mjölktiggande dvs. stå på köksbordet tills jag fyllt på i skålen om den var tom samt pipet när hon kom in genom dörren och talade om att hon var hemma,
Varje gång man gick in i köket, hennes domän, så kom hon och ville gosa även om hon låg på sin hylla, soffan eller i fönstret.
Tänkte att hon kunde få ta större plats nu när inte Nemo fanns längre och kunde få blomma ut ännu mer utan att han inkräktade men så blev inte fallet då tyvärr.... :-?

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"