Skaffa en till katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skaffa en till katt

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 11:42

Hej alla kattälskare!

Jag hoppas att jag kan få råd av er.

Jag har en kastrerad hane på 3 år (innekatt) som behöver en kompis, han är ganska framåt och ständigt sugen på bus. I temperamentet är han annars en jättehärlig och genomsnäll katt men som sagt behöver han busa oftare än vi orkar.

Bör vi skaffa en likasinnad kattunge eller en som är lite lugnare? Vill gärna ha en katt som gillar att mysa och antar att i princip alla katter är sugna på bus om kompisen insisterar? Tänker också på eventuell risk att kattungen känns som ett hot om den är för framåt?

Undrar även om det mest lämpligt med hane eller hona? Givetvis ska kattungen kastreras.

Vad har ni för kommentarer?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Skaffa en till katt

Inläggav Birmafröken » sön 08 okt 2017, 15:43

En 3-årig katt är fortfarande så pass ung att den oftast inte upplever en kattunges lekfullhet som alltför stressande. Fördelen med en kattunge är att den direkt identifieras som ett mindre hot än vad en vuxen katt skulle göra och det kan underlätta om det är din katts första kattkompis.

Är det förresten raskatter eller huskatter? Med raskatter är det lättare att kunna förutse vilket temperament och aktivitetsnivå en kattunge förväntas ha som vuxen, med huskatter är det en större chansning. Så länge en katt är kattunge är ju aktivitetsnivån och lekfullheten ALLTID på topp, oavsett hur kattens aktivitetsnivå blir som vuxen!

Hane eller hona spelar nog ingen större roll. Min erfarenhet är att hanar gärna leker mer fysiskt med varandra genom att brottas, medan hane-hona blir mer jaktlekar. Nära kompisar som sover ihop och gosar med varandra kan de bli oavsett kön.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 16:00

Hej!

Tack för fint svar!
Jag kollar främst på huskatt då jag inte riktigt har råd med en raskatt och tycker också det är svårt att välja ras. Min katt är ju väldigt busig av sig så han kommer uppskatta en kattunge att leka med. Jag vill gärna ha en lekfull men också mysig och gosig katt medan min katt behöver en som också är busig och lekfull, men det jag tänker är att de flesta katter är väl sugna på bus om kompisen börjar leka? Alltså även lite lugnare katter (jag menar inte blyga, tillbakadragna utan lite lagom lekfulla men också mysiga och gosiga).

Intressant det där med könen och att leken yttrar sig olika. Min katt älskar alla typer av lek :) både att jaga och att brottas så han kommer nog bli överlycklig oavsett.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 08 okt 2017, 16:27

Ericany skrev:....Min katt är ju väldigt busig av sig så han kommer uppskatta en kattunge att leka med. Jag vill gärna ha en lekfull men också mysig och gosig katt medan min katt behöver en som också är busig och lekfull, men det jag tänker är att de flesta katter är väl sugna på bus om kompisen börjar leka? Alltså även lite lugnare katter (jag menar inte blyga, tillbakadragna utan lite lagom lekfulla men också mysiga och gosiga). ....

Alla katter uppskattar inte en lekfull kompis, men det handlar oftast om katter som är äldre än din katt. När min birmahona förlorade sin nästan jämnårige kompis vid 8 års ålder blev hon jättestressad när en 6-månaders superbusig Moltas flyttade in. Hon accepterade honom snabbt, men blev som sagt stressad av att han var så livlig och lekfull. Hon började slicka bort sin egen päls så att hon blev alldeles sårig och det slutade hon med först när jag skaffade ytterligare en kattunge, så att de busiga kunde leka med varandra och lämna den äldre ifred.

Busige Moltas har nu blivit en kattfarbror på 13,5 år med stor värdighet, men han har som tur är yngre kompisar som gärna leker med det yngsta yrvädret som snart är 6 månader.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 16:57

Jag förstår. Intressant det där men inte så konstigt, särskilt då hennes kompis blev ersatt med ett litet yrväder.

Jag tror och hoppas dock att min Dante som är ensam katt kommer bli överlycklig av att få en kompis att busa med, även om det kan ta lite tid att acceptera.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 08 okt 2017, 17:13

Ericany skrev:Jag förstår. Intressant det där men inte så konstigt, särskilt då hennes kompis blev ersatt med ett litet yrväder.

Jag tror och hoppas dock att min Dante som är ensam katt kommer bli överlycklig av att få en kompis att busa med, även om det kan ta lite tid att acceptera.

Ja, jag tror också att en kattkompis är rätt beslut i ert fall och det underlättar ofta enormt om kattägaren verkligen tror på projektet och inte börjar misströsta direkt när katten inte älskar sin kattkompis på en gång (för det händer bara i undantagsfall).

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 17:17

Tack! Jag känner verkligen att det är rätt beslut och kommerninte ge mig i första taget :) du verkar kunnig, vet du hur länge det kan ta för katten att acceptera en ny om det inte händer på en gång?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 08 okt 2017, 17:40

Ericany skrev:Tack! Jag känner verkligen att det är rätt beslut och kommerninte ge mig i första taget :) du verkar kunnig, vet du hur länge det kan ta för katten att acceptera en ny om det inte händer på en gång?

Ja, jag har hunnit med många introduktioner och det har alltid fungerat bra förr eller senare. Den svåraste, och enda gången jag misströstade ett tag, var den allra första när jag introducerade katt nr 2 för 30 år sedan... Och det trots att båda katterna var kattungar! I efterhand tror jag att det var min egen oerfarenhet och därmed min egen oro som var det största problemet. Jag förstod helt enkelt inte hur katter fungerar inför nya kattmöten och hade svårt att se nyanserna i deras signaler, allt såg bara fientligt och aggressivt ut. Jag minns inte exakt, men i det fallet tog det väl en vecka ungefär innan även jag förstod att det skulle gå bra.

Sedan dess har jag alltid haft katter i grupp (2-5 st) som därmed är vana vid att leva i grupp, dela revir och introduceras för nya kompisar ibland, och det i sig gör att en ny introduktion inte innebär någon större dramatik vare sig för mig eller för katterna. Vid den senaste introduktionen var det bara nykomlingen själv som fräste några gånger...

Den värsta spänningen mellan katterna brukar lägga sig efter ett par dagar och kompisar brukar man kunna kalla dem efter en eller ett par veckor, men eftersom det är väldigt individuellt finns ingen tidsgräns för när det "bör" vara ok.

När jag introducerade två vuxna katter till en grupp med tre vuxna individer tog det 2,5 år(!) innan nykomlingen Doris la sig tätt intill jämnårige Moltas för första gången. Därefter låg hon där dagligen och de hade verkligen ett väldigt nära och speciellt band under de resterande 8 åren innan Doris gick bort, men för Doris tog det alltså 2,5 år innan hon kände att hon verkligen gillade honom.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 08 okt 2017, 20:50

Håll i dig, för här kommer en liten Wall of text! :grin:

jag själv introducerat två katter. Hade min 2 åriga Luna hemma sen innan som behövde en lek kompis. Vi åkte till ett katthem och hittade där 1 åriga Lucifer. Vi valde just katthem då vi inte ville ha en kattungen och dessutom för att inte stödja oseriös huskattsavel. På katthemmet berättade vi om Luna och blev visade olika katter dom trodde skulle passa. Vi blev helt kära i Lucifer på en gång. Så kan varmt rekommendera att vända dig till ett katthem.

När Lucifer kom var han väldigt osäker och blyg så därför fick han sitta i ett helt stängt rum första dagarna. När han började bli bekväm med oss så började vi ge katterna mat på varsin sida av ett kompostgaller som vi satt upp i dörröppningen, för att ge katterna en positiv upplevelse inför att se varandra. I början hade vi en handduk över gallret så katterna bara såg en liten bit av varandra. Vi höjde handduken stegvis under en vecka tills den var helt borta. Katterna fick se varandra en stund till efter dom ätit och sen stängde vi dörren igen. Vi bytte också plats på dom under dagarna så Lucifer fick tid att vänja sig vid reviret själv och Luna fick en chans att vänja sig lite mer med hans doft.

Sista dagarna innan introduktionen hade vi dörren öppen med gallret emellan hela dagen så katterna såg och hörde varandra hela tiden. När katterna väl fick träffas sen nos mot nos var det väldigt odramatiskt. Nu var dom ju helt vana vid att se varandra. Första dagarna satt vi tillbaka Lucifer i sitt basecamp med stäng dörr på nätterna. Men det märkte vi fort att vi inte behövde. Allt som allt tog det nog 3 veckor för oss att få katterna ihop på full tid.

Nu behöver det inte ta så lång tid alls; men förberedd dig på att det kan göra det. Vi tog steg framåt när vi märkte att katterna var bekväma och det fick dom bli i sin egen takt. lucifer blev väldigt kär i Luna på en gång. Men hon var lite mer osäker och behövde tid helt enkelt. Stress inte, låt det ta den tid det tar helt enkelt.

Idag är katterna inte direkt bästa vänner men dom busar mycket ihop och någon gång i bland tvättar Luna Lucifer. Men för det mesta är det ett litet avstånd mellan dom.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 08 okt 2017, 20:52

Håll i dig, för här kommer en liten Wall of text! :grin:

jag själv introducerat två katter. Hade min 2 åriga Luna hemma sen innan som behövde en lek kompis. Vi åkte till ett katthem och hittade där 1 åriga Lucifer. Vi valde just katthem då vi inte ville ha en kattungen och dessutom för att inte stödja oseriös huskattsavel. På katthemmet berättade vi om Luna och blev visade olika katter dom trodde skulle passa. Vi blev helt kära i Lucifer på en gång. Så kan varmt rekommendera att vända dig till ett katthem.

När Lucifer kom var han väldigt osäker och blyg så därför fick han sitta i ett helt stängt rum första dagarna. När han började bli bekväm med oss så började vi ge katterna mat på varsin sida av ett kompostgaller som vi satt upp i dörröppningen, för att ge katterna en positiv upplevelse inför att se varandra. I början hade vi en handduk över gallret så katterna bara såg en liten bit av varandra. Vi höjde handduken stegvis under en vecka tills den var helt borta. Katterna fick se varandra en stund till efter dom ätit och sen stängde vi dörren igen. Vi bytte också plats på dom under dagarna så Lucifer fick tid att vänja sig vid reviret själv och Luna fick en chans att vänja sig lite mer med hans doft.

Sista dagarna innan introduktionen hade vi dörren öppen med gallret emellan hela dagen så katterna såg och hörde varandra hela tiden. När katterna väl fick träffas sen nos mot nos var det väldigt odramatiskt. Nu var dom ju helt vana vid att se varandra. Första dagarna satt vi tillbaka Lucifer i sitt basecamp med stäng dörr på nätterna. Men det märkte vi fort att vi inte behövde. Allt som allt tog det nog 3 veckor för oss att få katterna ihop på full tid.

Nu behöver det inte ta så lång tid alls; men förberedd dig på att det kan göra det. Vi tog steg framåt när vi märkte att katterna var bekväma och det fick dom bli i sin egen takt. lucifer blev väldigt kär i Luna på en gång. Men hon var lite mer osäker och behövde tid helt enkelt. Stress inte, låt det ta den tid det tar helt enkelt.

Idag är katterna inte direkt bästa vänner men dom busar mycket ihop och någon gång i bland tvättar Luna Lucifer. Men för det mesta är det ett litet avstånd mellan dom.

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 21:20

Jättebra tips från er båda. Känns verkligen bra att få ta del av era erfarenheter. Stort tack!

Har någon annan kommentarer så tas de emot varmt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 08 okt 2017, 23:04

Jag gillar jackson galaxys råd att man gör en basecamp så både den nya och den äldre får bekanta sig med reviret och varandra i lugn och ro ovasett ålder.

Jag satte i hop min tös som då var 4 månader och min första katt som var 14 år och jag lät henne vara i sitt basecamp några dagar .

De blev väldigt tigtha efter dal och berg bana efter 6 månader .

Satte efter det i hop dessa två med 1 årig skyggis som kom 3 år senare efter det på samma vis .

Grabben fick vara i sitt basecamp med både stängd dörr i början och efter det nätdörr.

Jag lät honom vara där i ungefär 4 veckor då jag var tvungen att socilsera honom samnt att vänja tösen med en vuxen katt på reviret .

När jane började visa att hon kände sig bekväm med jackson framför nätdörren och svarade på hans lek inviter utan fräs och agressivt beetende. Började jag med lite site swapping korta stunder och sen så fick han gå tillbaka till sitt basecamp.

Min äldsta ignorerade jackson en del i början men de kom också bra överens
Höll på så där några dagar tills jag började ha dom i hop längre och längre tillsammans. Jackson och Jane har i dag en väldigt fin relation och leker och tvättar varandra. De ligger dock inte hög etc men de tycker om varandra för det.

Jag rek jackson galaxys böcker. Catification,catify to satisfy som tar upp vikten av kattmöbler för katter när man har flera katter . Han kommer också ut med en ny bok som heter Total cat mojo den 30 ok . Som verkar ta upp en hel del mer om kattbeetende .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 12:03

Tack för alla svar!

Har en till fundering. Min katt är korsning mellan birma och norsk skogkatt och är som jag redan nämnt social, busig och nyfiken, men även genomsnäll och balanserad (om han får tillräckligt mycket bus:).

Bör jag satsa på en ras/blandras med likasinnade egenskaper? Jag kanske inte kommer skaffa en renrasig men jag tänker liksom om en birma/norsk skogkatt eller liknande lämpar sig bättre än t ex en chinchillaperser mixat med bondkatt/norsk skogkatt eller liknande.

Förstår ni vad jag menar? Vill liksom att katten ska bli tillfredsställd och gå ihop fint personlighetsmässigt med den nya kattungen och jag vet inte om det är bäst med likasinnad ras eller lugnare. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 10 okt 2017, 12:25

Det är aldrig ett bra val att stödja huskattuppfödare som p.g.a. ignorans tar chansen att lura köpare och tjäna pengar genom att blanda in seriöst och påkostat uppfödda raskatter i sin s.k. uppfödning.

Mitt råd är att antingen spara ihop till en registrerad raskattunge eller köpa kattunge från ett katthem. Det är det enda sättet att skaffa kattunge utan att stödja de som genom sin verksamhet är själva orsaken till problemet med hemlösa katter.

Angående den rasblandning du har nu är både Birma och Norsk skogkatt s.k. lagom-katter i både temperament och aktivitetsnivå. Ungefär som en genomsnittlig huskatt alltså (utan rasinblandningar).

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 12:55

Hej,

Jag är medveten om detta och du har en rimlig poäng även om det finns många åsikter och aspekter i denna debatt.

Min fråga handlar dock om jag bör skaffa en likasinnad katt eller en lugnare? Vi kan ta renrasiga som exempel om det känns bättre. Låt säga att jag har en norsk skogkatt, med ovanstående egenskaper, bör jag då skaffa en norsk skogkatt eller liknande ras snarare än en chinchillaperser som är lugnare så att kattungen matchar min katt bättre eller kan det vara bättre med en lugnare kattras som exempelvis chinchilla?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 10 okt 2017, 13:03

Om de kommer överns har inget att göra med ras eller blandning . Inte har det mycket med kön att göra är min erfarenhet.

Utan det är personkemin,aktivetets nivå och personlight samnt hur man introducerar och även kattmiljön kan ha en roll i det hela.

Jag har en mycket aktiv och tuff tjej och hon och hennes brosa som är dubbelt så stor och starkare går mycket bra tillsammans .

Jane leker mycket tufft och skulle inte funka med en katt som är osäker och rädd. Jackson är riktigt snäll och låter henne oftast vinna brottnings matcharna . Men kan också visa en tuff sida .

Kolla katthem och djurskydds föreningar på din ort och prata med dom om din katts personlighhet och de kan då säkert förslå vilken som skulle kunna passa din katt

.

Jag rek att du kollar in jackson galaxys böcket catification och catify to satisfy samnt hans youtbkanal
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 13:16

Jag förstår att det inte har med rasen att göra om dom kommer överens eller inte.

Det jag syftar på är ju att olika raser har olika egenskaper, dvs visa raser har generellt en högre aktivitetsnivå, mer lekfulla och mer tempo, medan andra raser är mer knäkatter och gillar mest att mysa (även om dom även busar och de mer aktiva även gosar). Så min fråga handlar ju om jag bör skaffa en likasinnad kattunge - alltså en ras som sannolikt ger en likasinnad katt när det kommer till aktivitetsnivå och egenskaper eller om det är bra att välja en ras med lugnare egenskaper för att balansera. Jag förstår att man aldrig vet vad man får för katt men jag är intresserad av vad som är optimalt och sedan får jag göra vad jag kan med den informationen.

Tack för tipsen om galaxy, jag ska titta på det.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 10 okt 2017, 13:52

Skulle skaffa en katt med samma aktivitetsnivå som den katten du reda har. Risken finns annars att din livligare katt blir jobbig för en stillsam katt.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 10 okt 2017, 14:00

Som sagt bör du nog satsa på en katts som är lik din katt . En katt som är för lugn kan tycka det blir för jobbigt med en katt som har mycket energi .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 10 okt 2017, 14:05

Jag har medvetet valt raser som håller sig inom samma förväntade aktivitetsnivå-spann. Ingen är vare sig överdrivet aktiv eller överdrivet stillsam, även om de alla är individer. Lekfullare och mer aktiva i unga år och mer stillsamma som äldre. Väljer man katter som är alltför olika varandra kan det bli problem och risk för onödig frustration och stress tror jag. Särskilt om man inte är beredd att själv aktivera den som behöver det.

Om du är frestad att köpa en oregistrerad raskatt eller rasblandning, räkna på vad som egentligen ingår i de tusenlapparna och vilka utgifter som återstår för dig själv att betala. Blir det så mycket billigare? Det finns en anledning till att registrerade raskatter kostar som de gör i inköp och kattungarnas utseende är (tvärtemot vad huskattuppfödare tror) inte det som kostar.

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 14:22

Grymt! Misstänkte nästan att det skulle vara bättre med samma typ av katt. Min katt är ganska stor och väldigt kraftfull, tuff och snabb så det skulle kanske heller inte bli så bra lek med typ en perser, ur båda katters synpunkt.

Tycker ni att det spelar någon roll vilket kön utifrån ovanstående. Ska givetvis kastrera.

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 14:31

Birmafröken
Absolut, jag är en person som väger in alla detaljer i alla beslut, tyvärr lite väl mycket så att jag komplicerar för mig själv. Jag är pga en hjärnskakning som inte läker sjukskriven sedan 4 år och ska dessutom just flytta isär från min sambo, plus att jag eventuellt blir utan sjukpenning så därför har jag inte alla pengar i världen. Dock har jag tillräckligt för att sköta om ytterligare en katt på ett bra sätt så det behöver ni inte oroa er för. Och det känns också väldigt viktigt för min älskade Dante som är så otillfredsställd att han får en kompis. Har ännu inte bestämt vad det blir för katt, har kontaktat typ 15 katthem i närheten men har inte hittat någon än som känns rätt, sneglar även på raskatter och blandraser/bondkatter på blocket. Kan heller inte ta emot förrän efter 20 nov pga flytt. Så det finns en del detaljer att ta hänsyn kring. En bondkatt eller katthemskatt kostar ca 2000 kr inklusive vaccination, chip, avmaskning, vet besiktning och en renrasig kostar väl runt 7000 eller uppåt beroende på ras.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 10 okt 2017, 14:40

Ericany skrev:Grymt! Misstänkte nästan att det skulle vara bättre med samma typ av katt. Min katt är ganska stor och väldigt kraftfull, tuff och snabb så det skulle kanske heller inte bli så bra lek med typ en perser, ur båda katters synpunkt.

Tycker ni att det spelar någon roll vilket kön utifrån ovanstående. Ska givetvis kastrera.

Är din katt stor, aktiv och kraftfull skulle jag rekommendera en hankattunge. Dels för att bli lite mer jämnstarka i vuxen ålder och dels för att hanar ofta uppskattar brottning mer än honor. Eftersom den nya kommer att vara både mindre och yngre när de introduceras på din befintliga katts revir kommer din nuvarande katt förmodligen alltid ha ett psykologiskt övertag även efter det att den yngre blivit fullvuxen.

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » tis 10 okt 2017, 14:49

Tack för den kommentaren! Du har säkerligen helt rätt i detta. Ska försöka få en hankatt i första hand.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 10 okt 2017, 23:06

Ericany skrev:Birmafröken
Absolut, jag är en person som väger in alla detaljer i alla beslut, tyvärr lite väl mycket så att jag komplicerar för mig själv. Jag är pga en hjärnskakning som inte läker sjukskriven sedan 4 år och ska dessutom just flytta isär från min sambo, plus att jag eventuellt blir utan sjukpenning så därför har jag inte alla pengar i världen. Dock har jag tillräckligt för att sköta om ytterligare en katt på ett bra sätt så det behöver ni inte oroa er för. Och det känns också väldigt viktigt för min älskade Dante som är så otillfredsställd att han får en kompis. Har ännu inte bestämt vad det blir för katt, har kontaktat typ 15 katthem i närheten men har inte hittat någon än som känns rätt, sneglar även på raskatter och blandraser/bondkatter på blocket. Kan heller inte ta emot förrän efter 20 nov pga flytt. Så det finns en del detaljer att ta hänsyn kring. En bondkatt eller katthemskatt kostar ca 2000 kr inklusive vaccination, chip, avmaskning, vet besiktning och en renrasig kostar väl runt 7000 eller uppåt beroende på ras.

Om du tar emot en katt från ett katthem räddar du inte bara en katt utan 2 då det blir en plats ledig :-D Seriösa katthem brukar vara bra på att hitta rätt katt så att katten passar både dig och din hankatt. Kastrering ingår oftast också i priset.

Tycker det är bra att du tänker igenom noga innan du skaffar en katt till så att det blir perfekt för både dig och Dante :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
tistel
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 blandraskatter

Inläggav tistel » tor 12 okt 2017, 12:19

Jag har en lite vass äldre kattherre med siames i. Jag skaffade en kattunge till honom som sällskap. Jag hade rätt OK koll på kattungens påbrå, stabila föräldrar med lugna raskatter inblandade. Det blev perfekt. Visst är kattungen busig, men äldre katten visade att han bestämmer så det är ofta respekt på det.

Vad gäller att blanda med raskatter så går det att ha många uppfattningar om det. En del blandar ju med raskatt med flit, men ibland händer det saker av olyckshändelser om man så säger och så fortsätter man att avla på katter som har bra temperament så att det kan vara lite av varje i dem. Jag vill inte förstöra arbetet en uppfödare gör, men samtidigt så är det skönt att ha katter som är blandisar pga att deras temperament funkar bra som innekatt. Jag har fått två utekatter ihjälkörda så det får vara slut med utekattandet nu.

Samtidigt finns det ingen ras jag attraheras av, tycker siameserna och perserna blivit alldeles för extrema, och vill inte heller ha en soffkuddekatt. Annars hade jag haft råd att köpa en raskattunge. Det var bara det att denna blandis som jag köpte passade så perfekt i vår familj.

Det enda negativa jag har märkt med att skaffa kattunge är att den äldre katten busar mer än han äter för, så han har gått ner lite i vikt. Inte så att han är mager men jag inser att jag får se upp.

Jag tog väldigt lång tid att introducera den lille. De fick träffas med den lille i transporten först och mellan det satt de i olika rum. Sedan lät jag dem gradvis ses mer och mer i frihet. Så det gick fyra dagar innan de fick vara lösa i samma rum.

Min äldre katt behövde det. Han vänjer sig långsamt vid saker, det är ett drag han haft hela livet.

Återgå till "Allmänt kattprat!"