Allmän fråga [Köpa katt från uppfödare]

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Allmän fråga [Köpa katt från uppfödare]

Inläggav GustavoRexFan » tis 03 okt 2017, 14:02

Jag är i färd med att genomföra ett kattköp ifrån en uppfödare.
Enligt vårt kontrakt så kommer kattungarna ha besökt en veterinär och fått alla nödvändiga injektioner etc.

Eftersom jag läser ofta att man ska boka in ett besök hos en veterinär när man köper en katt undrar jag vad man ska kolla upp då om katterna redan har fått alla sprutor etc. Är det mest för att dubbelkolla allting igen eller är det inte nödvändigt om säljaren kan understryka allt med papper ifrån veterinären?

Tacksam för råd och tips.

/Gustavo

Moderation Ändrade rubriken. Tänk på att rubriken är viktig och det ska i den klart framgå vad tråden handlar om.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Allmän fråga [Köpa katt från uppfödare]

Inläggav Birmafröken » ons 04 okt 2017, 08:27

Är katterna vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade utan anmärkning behöver du inte boka veterinärtid förrän det är dags för kastrering och nästa vaccination.

Köper man katt från ett seriöst katthem eller kattunge med stamtavla är det alltid katthemmet eller uppfödaren som ser till att detta blir gjort före försäljning, Köper man katt på annat sätt är det nästan aldrig gjort, så då får köparen göra det själv, vilket är inte alls är bra. En nyinflyttad kattunge utsätts för tillräckligt med stress utan att behöva besöka veterinären också direkt efter flytten. För köparen är det också bra att före köpet få en professionell bedömning på att allt är som det ska.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 05 okt 2017, 06:54

När du hämtar katten så kommer du nog få lite papper från uppfödaren. Bland annat, veterinärintyg, typ ett papper där de kryssat i vad som undersökts samt ett vaccinationsbevis.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 05 okt 2017, 18:43

Nu vet jag inte om du ska köpa en renrasig katt med stamtavla eller en huskatt. Men köper du en raskatt från en uppfödare som är ansluten till sverak får du både stamtavla, veterinärbesiktning, vaccinationsintyg på att den fått 2 sprutor samt är id-märkt med chip vid köpet.
Köper du kattungen från "huskattsuppfödare" (som även kan hitta på att det är raskatter i föräldrarna) så är det få som gör detta med vaccination, id-märkning och veterinärbesiktning. Men är detta gjort så se till att få med intyg från veterinären med kattungen.
Bild

GustavoRexFan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav GustavoRexFan » tor 05 okt 2017, 19:07

Tack så jättemycket för era bra svar.
Åker och hälsar på dom nu på lördag, jag hoppas kattungarna godkänner mig ;)

Återgå till "Allmänt kattprat!"