Gå ut med katt i koppel?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 Huskatter

Gå ut med katt i koppel?

Inläggav Mulla » lör 30 sep 2017, 16:36

Jag fick ett kattkoppel av min kompis, men är lite tveksam till att gå ut med katterna. Tänkte i så fall bara gå ut lite på gården. Jag tror inte de är så nyfikna att gå ut. Jag bor i lägenhet o de sitter o tittar ut ibland. En gång har en av katterna smitit ut ur lägenheten ut i trappan, men nu är de försiktiga med att ens sticka ut huvudet.

Tror ni att de uppskattar att ta ut de på en kort promenad i kattkoppel?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Gå ut med katt i koppel?

Inläggav Birmafröken » lör 30 sep 2017, 16:57

Kan du tänka dig att själv leva inomhus hela livet? Skulle det vara ok om du inte visste något annat?

Jag vänjer mina katter vid att vara utomhus regelbundet eftersom jag vill att de under sina liv ska få uppleva mer än vad som finns innanför fyra väggar. Vind, regn, dofter, ljud, rörelser, sol och värme, snö och kyla, årstidernas växlingar, småkryp, fåglar och allt annat levande. Livskvalitet, helt enkelt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 30 sep 2017, 19:09

Vist kan du försöka ta ut dom i koppel . Dock skulle jag aldrig tvinga ut en kart som INTE vill.

.Jane får gå ut dagligen. Dock vill inte jackson gå ut i gröngräset. Han njuter på den inätade balkongen och har INTE sämre liv för det. Det skulle vara grymnt att tvinga ut honom bara för det anses att uteliv ger livskvalite
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 30 sep 2017, 23:27

eye of a tiger skrev:Vist kan du försöka ta ut dom i koppel . Dock skulle jag aldrig tvinga ut en kart som INTE vill.

.Jane får gå ut dagligen. Dock vill inte jackson gå ut i gröngräset. Han njuter på den inätade balkongen och har INTE sämre liv för det. Det skulle vara grymnt att tvinga ut honom bara för det anses att uteliv ger livskvalite

+1 Katter är individer. En del vill gå ut och uppskattar koppelpromender, andra vill få slippa. Tösen avskyr kallt väder och jag skulle aldrig tvinga henne att gå ut då. Hos oss innebär det att hankatten får gå ut på nätade altanen och Tösen får istället sitta vid brasan inomhus. Inte konstigare än att en del människor älskar friluftslivet och andra föredrar att sitta inomhus med en bok :-D
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 02 okt 2017, 09:43

För en katt som vill är det en väldigt bra miljöberikning att gå ut och undersöka utomhuset.

Om du tror att dina katter är sugna på det eller verkar understimulerade så är det värt ett försök absolut. Tänk dock på att om de får smak för att gå ut så kan de börja kräva att få göra det dagligen och då är det viktigt att man orkar fullfölja så att det inte leder till frustration för kissarna. Min rekommendation är att ta ut dom en i taget till att börja med och om de tycker om det fortsätta att göra det till en regelbunden aktivitet ungefär samma tid varje dag om möjligt.

Testa selet inomhus ordentligt så att du ser att det sitter säkert.

Lycka till!

snelfesting
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav snelfesting » tor 05 okt 2017, 10:01

Jag har funderat på samma sak. Har två 6åringar i lägenhet och de verkar trivas väldigt bra, men hade velat erbjuda mer. Jag misstänker att det skulle bli lite mycket för dem med alla människor och hundar i vårt bostadsområde så jag funderar på om man kan åka iväg med katterna till skogen och gå i koppel där? Eller ska man börja med området runt huset? Eller bara strunta i det.
Finns det någon som har några tips eller berättelser om vad era katter tycker om?

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tor 05 okt 2017, 13:52

Ett tips är att bära ut katten i transportburen. Då riskerar man inte panik om man skulle råka träffa grannen med stora hunden eller klåfingriga barn som vill klappa katt. Katten kan också få sitta i buren och kolla på stora världen innan den börjar våga undersöka, plus att det finns en trygg plats att springa in i om något otäckt inträffar som höga ljud eller hundar eller nåt annat läskigt.
Ragdoll och huskatt

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 05 okt 2017, 14:47

Jag kan även tipsa om att ha med ett bra-att-ha-kitt. Förutom transportväska gärna oemotståndlig godis att locka med om kissen behöver mutas och telefon samt något att sitta på för egen del om kissen blir sittande framför ett sorkhål. :smile:

Allt beror ju på hur miljön runt hemmet är men jag skulle rekommendera om möjligt att låta kissen lära känna närmiljön. Det kan vara jätteviktigt om den skulle råka komma lös. Det är också jättebra att se hur den rör sig och reagerar på ljud och varelser man möter och lära katten och sig själv hur man reagerar och var man tar vägen i händelse av fara eller panik.

Katten12345
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Katten12345 » tor 12 okt 2017, 20:00

Hej, vi har en innekatt som är 17 veckor gammal. Jag går ut med henne på tomten i en kattsele ungefär tre gånger i veckan. Hon älskar att få gå runt och lukta på alla nyfikna dofter och spana lite på hönsen. Vi har även kaniner i vårat stall nu på hösten inne i en stor hästbox . Där släpper vi henne lös bland kaninerna och dom är i stort sett bästa vänner :D

Frugan är väldigt noga med att de ska vara innekatt men att få gå ut några timmar i veckan är bara bra. Sitta i ett fönster och åskåda livet där ute Kan inte vara roligt.
Så gå gärna ut med katten och låt den upptäcka världen utanför lägenheten :-D

Sen finns det såklart katter som inte vill gå ut. Men det märker du nog direkt. Tvinga aldrig ett djur =)

tassemo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav tassemo » mån 06 nov 2017, 08:46

Har tagit över en Raggdoll på 5 år
dom började med att gå ut med honnom i koppel vilket relaterade till att han inte ville in
det slutade med att han rev barnen så grovt
nu bor han här och han skriker kl 5 på morgonen så jag sätter på honnom koppel och ut med honnom på baksidan eftersom jag har tur att bo på nb
Men nu har han blivit mer rastlös när han är inne
frågan är ska han sitta ute hela dagarn
gärna en tanke
mvh tassemo

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 07 nov 2017, 10:17

tassemo skrev:Har tagit över en Raggdoll på 5 år
dom började med att gå ut med honnom i koppel vilket relaterade till att han inte ville in
det slutade med att han rev barnen så grovt
nu bor han här och han skriker kl 5 på morgonen så jag sätter på honnom koppel och ut med honnom på baksidan eftersom jag har tur att bo på nb
Men nu har han blivit mer rastlös när han är inne
frågan är ska han sitta ute hela dagarn
gärna en tanke
mvh tassemo

Är du med honom ute på morgonen? Det är inte tillåtet att ha en katt i lina som man inte håller i. Att ha katten ute själv i lina är farligt. Han kan snärja in sig eller bli ett enkelt byte för annat djur då han inte kan springa iväg för att undkomma.

Många katter blir lite uppjagade av att vara ute. Lek ett rejält pass så fort ni kommer in istället. Och katten kan ju inte behöva vara ute en hel dag utan att komma in. Det börjar bli kallt.
Bild

tassemo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav tassemo » tis 07 nov 2017, 10:26

Katten går ut på altanen där han sitter vi ser varrandra genom fönstret
han säger till när han vill in,
jag bor inte där andra djur finns det är på min lilla plätt uanför fönstret på baksidan just nu är grannen ute och krattar sin plätt alla ser varandra men allas plättar är avgränsade med staket
Och det finns inget han kan fastna i :consoling:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 08 nov 2017, 08:47

tassemo skrev:Katten går ut på altanen där han sitter vi ser varrandra genom fönstret
han säger till när han vill in,
jag bor inte där andra djur finns det är på min lilla plätt uanför fönstret på baksidan just nu är grannen ute och krattar sin plätt alla ser varandra men allas plättar är avgränsade med staket
Och det finns inget han kan fastna i :consoling:

Om altanen är en trygg plats så kanske du kan installera en kattlucka dit. Finns sådana man kan "programmera" så att man kan kontrollera vilka tider den ska vara öppen m.m. Se även över inomhusmiljön och inför regelbundna lekpass.

Återgå till "Allmänt kattprat!"