Kattpensionat i Stockholm?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ida
Kattunge
Kattunge

Kattpensionat i Stockholm?

Inläggav Ida » lör 23 sep 2017, 03:30

Hej alla cat lovers!
Jag & min sambo ska eventuellt åka iväg 1-2 veckor i december och vår vanliga kattvakt kan inte ta hand om våra 2 katter då. Har tittat på kattpensionat och undrar vilka ni har erfarenhet av och tycker är bäst? Pris är oväsentligt, jag vill bara att de ska ha det bra. De är 1,5 år gamla och den ena har specialkost. Tjejen är rädd för andra människor (inte mig) och framför allt barn så det kan inte vara på nåt ställe där det finns barn. Killen är chill med det mesta. Båda är innekatter med tillgång till balkong. Jag vill gärna att de ska kunna bo i samma rum under vistelsen!
Tack & hej!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Kattpensionat i Stockholm

Inläggav ApanAnn » lör 23 sep 2017, 12:40

Vi har använt Kattvärnets pensionat i Haninge (http://kattpensionat.kattvarnet.nu) eftersom våra katter kommer från det katthemmet och eftersom det är ganska kort bit att åka för våra bilhatande katter. De har alltid fått dela rum. Rummen är ganska små, men det finns även större rum att boka. Sist fick de ett av de stora rummen. Inredningen brukar vara en fåtölj med filt över som det går att ligga på eller gömma sig i, 1-2 klöstorn/klöstunna och en rejäl kattlåda. Det stora rummet hade två klöstunnor, fåtölj och en liten klösmöbel. Plus stor kattlåda med huv men utan dörr.

Alla rum har fönster ut och/eller till grannrummen så katterna kan spana. Vid första besöket berättade de att de kan täcka för fönstret om kattgrannarna stressas av varandra. Katterna träffar inte andra katter under vistelsen.

En klar fördel för min del är att personalen/volontärerna även jobbar med katthemskatterna och därför är vana vid skyggisar. Dessutom känner de våra två kissar! Det kan vara en fördel även för er räddare kisse, men en möjlig nackdel är att en del av personalen är volontärer så det kommer inte vara samma människa som kommer och städar/matar varje gång.

Det finns andra kattpensionat med betydligt flashigare rum och rastgårdar, men vi har varit nöjda. Våra katter har olika mat och använder SureFeed och det har inte varit några problem att ta med deras matskålar och tjejens specialmat.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Kattpensionat i Stockholm?

Inläggav Safia » sön 24 sep 2017, 11:38

De gånger vi behövt använda kattpensionat har vi vänt oss till Bellbreed (http://www.bellbreed.se). Ligger förvisso en bit från centrala Stockholm, men bättre till om du bor i norrort.

Har bara haft positiva upplevelser av vistelsen där. Katterna kommer hem lugna och ostressade. Alla tre katter har fått bo tillsammans i gemensam stor box. Specialmat och mediciner har inte varit något problem utan vi har kunnat ta med vad katterna behöver och de fixar det på pensionatet.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattpensionat i Stockholm?

Inläggav Aziz » mån 25 sep 2017, 11:26

Har aldrig använt kattpensionat så jag är egentligen fel person att svara men jag gjorde en rätt rejäl research för ett par år sedan då vi funderade på detta. Av de katthem jag besökte så skulle jag valt Ekbackens ute på Ekerö. De har ett väldigt flexibelt system där man i princip kan välja storlek på yta till kissarna. De har också olika typ av vistelse, alla har egen tillgång till uterum. De har speciella rum för katter med särskilda behov. Samarbete med en vet. och delvis utbildning själva. De är alltid på plats och bor bredvid. Allt kändes väldigt seriöst och med hjärtat på rätta stället. Enda minus är att det ligger rätt långt ut på Ekerö.
http://www.ekbackenskattpensionat.se/

Återgå till "Allmänt kattprat!"