Hjälp mig med ett dilemma

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ttert
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hjälp mig med ett dilemma

Inläggav Ttert » mån 11 sep 2017, 09:21

Ahhhh......behöver hjälp med ett dilemma som jag inte får någon ordning på.

Saken är den att vi har två Birmor (en honkatt på 6 år och en hankatt på 5 år) som vi älskar över allt annat :rosor: Dock har vi nu kommit till en sådan livssituation där vi måste ta ett beslut kring våra hjärtan och beslutet är att vi måste sälja dom. Vi älskar som sagt våra hjärtan över allt annat men vi måste verkligen göra detta :cry: :cry: :cry: :cry:

Tyvärr är det inte helt enkelt att hitta ett hem åt dom och framförallt inte ett nytt hem som vill ta båda katterna (och vi delar ogärna på dom). Nu är det så att vi har en potentiell köpare som idag har en 13 årig Birma som vill ha lite sällskap och då är det tänkt att våra två katter ska vara det sällskapet. Köparen berättade dock att hennes 13 åriga tjej är väldigt försiktig och att dom tidigare provat med en katt från ett katthem men den katten var alldeles för dominant och tog över helt varför den lämnades tillbaka. Då kommer ju naturligtvis mina farhågor om vad som händer med ”våra” katter om de inte kommer överens med köparens katt……

Naturligtvis ser ju köparen till sin katts bästa och då kanske våra katter blir uppdelade och kommer till ”vilken familj som helst” och får ett skitliv. Köparen frågade även om vi kunde tänka oss att ta tillbaka katterna om det inte fungerade men jag måste verkligen bryta direkt. Det skulle bli en alldeles för stor känslomässig berg o dalbana om vi var tvungna att ta tillbaka våra hjärtan igen.

Ursäkta ett rörigt inlägg men jag känner mig helt snurrig kring detta.

Hur ska vi tänka?
Vad är oddsen att alla tre katter inte kommer överens?
Ska vi istället vänta in en annan familj som inte har någon katt?
Är jag för känslig? Ska man sälja katterna och bara inse att man inte kan styra hur dom får det utan bara att man gjort så mycket man kunna för att dom ska få det bra?

Snälla hjälp mig hur jag ska tänka för jag blir snart galen på detta.

Tack!

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Hjälp mig med ett dilemma

Inläggav Lavine » mån 11 sep 2017, 18:58

Ttert skrev:Köparen frågade även om vi kunde tänka oss att ta tillbaka katterna om det inte fungerade men jag måste verkligen bryta direkt. Det skulle bli en alldeles för stor känslomässig berg o dalbana om vi var tvungna att ta tillbaka våra hjärtan igen.

I så fall måste ni hitta en annan köpare, som jag ser det. Man vet inte hur det går att sätta ihop vuxna katter, och jag hade också velat ha en prövotid först om jag hade katt eller andra djur i huset sedan tidigare. Eller ja, alternativet är ju om du litar på att denna potentiella köpare fixar att hitta ett annat bra hem åt dem om det inte fungerar, frågan är ju också om denne är beredd att göra det jobbet eller om hen hoppar av köpet.

Svår sits, tråkigt att ni inte kan ha kvar dem.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 11 sep 2017, 22:00

Håller helt med om att ni måste hitta en annan köpare som inte har katt sedan förut.

Ttert
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ttert » tis 12 sep 2017, 09:07

Tack för svaren! :rosor:

Ni bekräftade det jag haft i mina tankar hela tiden.

Igen stort tack!

Nu vet jag inte om jag får skriva så här men om någon vet nån som kan tänkas sig två helt supermysiga Birmor så får dom gärna kontakta mig på 070-6017029 så får vi ta en diskussion över telefon till att börja med.

Hälsningar

Daniel

PS. Om det sista i inlägget strider mot forumets regler så ber jag om ursäkt och moderatorerna kan ta bort det.

Återgå till "Allmänt kattprat!"