Försäkring för vuxen katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
fetiz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Försäkring för vuxen katt

Inläggav fetiz » fre 08 sep 2017, 20:05

Hej! Jag har adopterat en katt från privatperson som tidigare inte haft försäkring för honom. När jag tecknar försäkring behöver jag då alltså göra "besiktning" hos veterinär för att visa på att min katt inte var sjuk innan jag tecknat försäkringen, ifall något skulle hända.

Den här besiktningen verkar vara väldigt ytlig och jag funderar på hur tungt den väger och i vilken omfattning ifall något skulle hända.

Har någon erfarenhet av liknande?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Försäkring för vuxen katt

Inläggav Yrhättans » fre 08 sep 2017, 22:05

fetiz skrev:Hej! Jag har adopterat en katt från privatperson som tidigare inte haft försäkring för honom. När jag tecknar försäkring behöver jag då alltså göra "besiktning" hos veterinär för att visa på att min katt inte var sjuk innan jag tecknat försäkringen, ifall något skulle hända.

Den här besiktningen verkar vara väldigt ytlig och jag funderar på hur tungt den väger och i vilken omfattning ifall något skulle hända.

Har någon erfarenhet av liknande?

Jag har ingen erfarenhet men är ganska säker på att besiktningen är ett bra sätt att visa att katten är frisk när du tecknar försäkring. Mindre risk för tjafs om att katten var sjuk när du försäkrade. Kan också vara bra för både dig och katten så vet du att allt är ok.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Försäkring för vuxen katt

Inläggav Aziz » sön 10 sep 2017, 13:20

Jag har för mig att det var ett villkor för att få teckna försäkring för vår äldre katt när vi adopterade honom. Det var 4 år sedan och jag har för mig att man skulle skicka in veterinärintyget inom en vecka till försäkringsbolaget. Han var oförsäkrad, då 4 år och hade en tidigare skada som ger ett visst handikapp. Den fick vi naturligtvis undantag för.

Återgå till "Allmänt kattprat!"