Tratt till katt, vilket snöre används?
Moderator: SKS
Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tratt till katt, vilket snöre används?
Mina två hon katter har idag kastreras. Nu undrar jag vad det är för snöre som Vetrinären använder för att sätta fast tratten runt halsen på katten. Tror det vore bra om vi hade såna snören i reserv här hemma.
- Aonach
- Mogen katt
- Katt: Mirrie och Tim (huskatter)
Re: Tratt till katt, vilket snöre används?
vi rev bara sönder en kökshandduk och använde som "snöre". Funkade till min snällis.
- Birmafröken
- Allsmäktig katt
- Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma
Hos veterinärer brukar de använda tunn gasbinda, men jag tycker att katthalsband eller ett tjockare snöre (från mjukisbyxor t.ex.), funkar bättre eftersom klor inte fastnar lika lätt då.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!
-
- Professionell katt
- Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Såg tipset på ett annat forum om att det också går att använda en sele för att fästa tratten med. Bra för 'escape artists' som lyckas ta sig ur tratten om den är fastsatt på vanligt sätt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.
Jag har ett enkelt halsband i nylon som använts/används till tratt. Lyckades aldrig knyta nånting bra nog.
Var tvungen att använda ett hundhalsband jag hade. Det kändes inte helt hundra iom att det kunde fastna någonstans. Är det en utbrytare så är nog katthalsband att föredra iom att det har resår. Annars vanlig gasbinda som de använder. Det är bra att ha hemma i vilket fall.
Återgå till "Allmänt kattprat!"