Adoptera en till katt/en skyggis - Lucifer är här!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Adoptera en till katt/en skyggis - Lucifer är här!

Inläggav Lilla Luna » mån 28 aug 2017, 17:25

Hej alla smarta forumister! Nu är det så att efter många om och men och nästan ett år av funderingar har vi äntligen bestämt oss för att adoptera ett till vilddjur. Vi styrde kotan mot ett katthem och förälskade oss i en blå liten katt som är ganska precis ett år gamal. Vi har idag besökt katten för andra gången och ska besöka igen på onsdag innan vi skriver på allt. Och någon gång nästa vecka kommer han äntligen komma hit!

Så nu har jag ju så klart lite frågor!
Har läst och även tittat på Jackson galaxys video om katt introduktion, men vill ändå höra hur ni gjort och så. Lite hur lång tid allt tog och vad ni hade för förutsättningar. Vi kommer så klart sätta upp ett basecamp.

Sen är du ju så att denna kille nu bor med två andra katter, dom har hittats allihopa i en kattkoloni i ett hem med alldeles för många katter.. han har knappt haft mänsklig kontakt alls och är väldigt blyg och osäker. Vi har träffat honom tre gånger totalt nu, och vi har knappt fått klappa honom, han är framme och extremt busig och vågar gå runt oss och leka med oss. Men sträcker man fram en hand rycker han undan.

Hur förhåller man sig till en blyg en? Förstår att det kommer få ta tid och så, men har ni något tips?
Senast redigerad av Lilla Luna ons 06 sep 2017, 09:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Adoptera en till katt/Adoptera en skyggis

Inläggav eye of a tiger » mån 28 aug 2017, 18:09

Jag tycker det låter som det kommer att gå bra. Inte alla katter tycker om att bli klappad när vi vill klappa.

Att han leker och är framme låter som han ändå är trygg med er. Så lägg fokus på det och han låt honom ta kontakt med er när det gäller det fysiska

Muta med något extra smaskigt då och då.

Min jackson fick jag inte ens se de första 7 dagarna . Och när han vågade sig fram fick man inte ens titta på honom .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 28 aug 2017, 19:06

Lilla Luna skrev:adoptera ett till vilddjur

Har du något gammalt "vilddjur"? Det är lite skillnad på om den nye ska vara ensamkatt eller om det finns andra katter redan i hemmet.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 28 aug 2017, 20:46

Kulan skrev:
Lilla Luna skrev:adoptera ett till vilddjur

Har du något gammalt "vilddjur"? Det är lite skillnad på om den nye ska vara ensamkatt eller om det finns andra katter redan i hemmet.

Exakt, vi har redan en katt hemma, Luna. Hon är 2 år och extremt busig och aktiv. Så förhoppningen är att dom kommer matcha varandra bra och få ut något av varandra. :)

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » mån 28 aug 2017, 21:32

Mycket lek och positiv association skulle jag säga. Om Luna är en trygg katt som gärna tar kontakt med Er, gosar osv., så kan det ha en positiv inverkan på den nya också. När jag försöker klappa katter som är halvskygga, eller väldigt försiktiga av sig, så brukar jag försöka passa på medan de är upptagna med något annat. T ex att man leker med en vippa, sittandes på golvet, och klappar lite lätt när katten försöker fånga leksaken. :)

Jag har också kört med att kasta godis ut på golvet. Först en ganska rejäl bit ifrån mig, sen närmre och närmre. Till slut måste katten komma enda fram för att kunna ta godisbiten. Med min egna katt, som kan vara lite försiktig av sig, så brukar jag ibland lägga en godisbit på mitt ben eller i min famn. Jag upplever det som att hon är mer i min famn, än när hon var yngre. Kanske värt att prova så småningom med den nya katten?

Å sen kanske det viktigaste... Ha tålamod! Visst kan det gå fort för en skygg katt att bli trygg. Men det kan också ta tid. Så tålamod är viktigt. :)
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Kulan » mån 28 aug 2017, 22:33

Lilleman är väl kastrerad?
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tis 29 aug 2017, 21:20

Kulan skrev:Lilleman är väl kastrerad?

Ja ja självklart! Katthemmet adopterar bara ut katterna kastrerade, chippade och fult vaccinerade.

Tack alla andra för tipsen, läser och tar mig till allt. Är så exalterad över att få träffa honom imorgon igen och sen få hit honom någon gång nästa vecka. Tror verkligen att det kommer bli så bra med honom här. Gäller bara att luna också tycka det. :smile:

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Kulan » tis 29 aug 2017, 22:17

Lilla Luna skrev:
Kulan skrev:Lilleman är väl kastrerad?

Ja ja självklart! Katthemmet adopterar bara ut katterna kastrerade, chippade och fult vaccinerade.
:smile:

Tyvärr är det inte alldeles självklart att katthemskatter är kastrerade vid leverans. Finns många historier om det här. ..

Du kan ju lägga en sunkig handduk som är preparerad med din lukt och Lunas lukt i transportburen. Torka dog själv i armhålor och underliv med en fuktig handduk, torka sen Luna med den och lägg den till sist i Lunas kisslåda en stund. Om du får en chans att ta i din nya katt så kan du ju torka honom med handduken.

Basic saker som att sära på katterna i början och låta dom träffas under kontrollerade former har flera här redan tipsat om. Jag tror också mycket på att vårt beteende som tvåbeningar påverkar. Det ska vara lugnt, andas ut, inte överreagera på fräs och morr men avbryta för mycket hot och stirrande. Faktiskt lite som man skulle hantera de egna barnen när dom bråkar. "Nu är jag trött på ert bråk. Gå på vars ett håll och lugna ner er". Inte höja rösten, inte ta i katterna. Men med ljud och kroppsspråk visa att "jag bestämmer, sådär gör man inte". Dvs om det skulle bli bråk mellan katterna! Det kan ju faktiskt hända att allt funkar bra efter väldigt kort tid.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Re: Adoptera en till katt/en skyggis - Lucifer är här!

Inläggav Lilla Luna » ons 06 sep 2017, 09:17

Tack för alla fina tips! Har sugit i mig allt!
Igår kom äntligen katten, som nu fått namnet Lucifer av oss. Gårdagen var väldigt läskig för honom. Han sprang direkt och gömde sig under en garderob och har hängt där för det mesta. medan jag var på jobbet hade han varit fram och på något sätt lyckats linda in sig själv i filt som låg helt platt på golvet. Så himla söt. :smile:

Under kvällen när jag och Husse satt där inne vågade han gå omkring lite och även nosa lite på oss. Men det är mycket läskigt än så länge.

Luna verkar ta det hela med ro, hon är väldigt nyfiken på varför dörren helt plötsligt är stängd och varför vi går in med matskålar med mat hon inte får??? Jättekonstiga människor.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 06 sep 2017, 10:00

Grattis till Lucifer :rosor: Låter mkt lovande att Luna mest är nyfiken på vad som kan finnas bakom dörren. Fint att ni tar det lugnt och låter fina pojken ta allt i hans takt.

Snart har ni 2 vilddjur så busar loss :grin:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 07 sep 2017, 16:04

Grattis! :rosor: Blir säker jättekul för båda kissarna så småningom.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 07 sep 2017, 23:46

Tack Aziz & Starwatcher!

Lucifer har gjort fantastiska och enorma framsteg! :hi5:
Redan igår började han bli mer bekväm och upptäcka rummet och fram emot kvällen vågade han vara framme och busa lite. Idag under förmiddagen vågade han ta en godis ur min hand. Och under kvällen när jag var jobbet får jag sms av husse att man helt plötsligt kunde gosa lite också. När jag kom hem sen hann det inte ta lång tid innan jag också fick gosa. Verkar verkligen finnas en riktig goskille gömd där inne. :grin:

Jobbigaste nu när han börjar bli bekväm med oss är att det inte alls är kul att vara ensam längre. Så nu under kvällen efter att jag sagt godnatt till honom sitter han och jamar och krafsar på dörren. :-(

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 08 sep 2017, 14:05

Väntar med spänning på bild av två lekande katter även om jag förstår att det tar sin tid.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 08 sep 2017, 15:44

Jobbigaste nu när han börjar bli bekväm med oss är att det inte alls är kul att vara ensam längre. Så nu under kvällen efter att jag sagt godnatt till honom sitter han och jamar och krafsar på dörren. :-(

Vet inte om det fungerar för er men när lillen kom till oss så delade vi människor på oss så att vi sov med varsin katt, så länge som vi behövde ha dom åtskilda. Det var bara några nätter. Husse sov på soffan i lillens basecamp och jag och herr katt bredde ut oss i dubbelsängen. :smile:

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 11 sep 2017, 10:32

Aziz: tyvärr har vi inte den möjligheten. Vi skulle behöva stänga in Luna i sovrummet och i så fall ha Lucifer fri i lägenheten. Det skulle stressa Luna alldeles för mycket.. :(

Igår började vi öppna upp dörren med galler emellan. Vi la en handduk över gallret så det bara var en liten springa alldeles längst ner där dom kunde se varandra. Så gav vi dom både Lunch och kvällsmat vid gallret. Lucifer är extremt nyfiken på Luna och kvittrar väldigt glatt så fort han ser henne, medan åskmolnet fräser och morrar. Men redan efter kvällsmaten tonades morret ner och hon satt helt tyst och spanade på Lucifer. :-D

Idag ska vi byta plats på dom en kort tid så Luna ska gå känna lite mer av Lucifers doft och Lucifer ska gå bekanta sig lite med lägenheten. Han börjar bli lite rastlös inne på lilla kontoret.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 14 sep 2017, 22:33

Alltså herregud!!
Idag, nyss, efter mat på varsin sida av gallret gör Luna ett utfall mot Lucifer. Aja, ett steg tillbaka tänker vi. Båda katterna stirrar på varandra väldigt nära och Luna morrar, men helt plötsligt lägger sig Luna ner och visar magen!!! :hi5:

Student efter gör Lucifer likadant och nu ligger dom och spanar på varandra helt avslappnade. Sånna fantastiska framsteg pälsklingarna gör.

Kan också varit så att matte nästan fällde en tår av stolthet när Luna rullade runt... :oops:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 15 sep 2017, 09:13

Duktiga Luna och Lucifer :hi5: Förstår att du blev lycklig! Snart har ni 2 katter som röjer runt tillsammans :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » fre 29 sep 2017, 13:40

Här hemma flyter livet på ned två bus katter!
Lucifer är en riktig liten terrorist som ska busa med precis allt, speciellt en mer eller mindre frivillig Luna..

Katterna går ihop större delen av dagen och på natten. Det är bara om vi ska iväg en längre tid som vi särar på katterna igen. Det går verkligen över förväntan, Luna är lite försiktig med Lucifer fortfarande och han får inte komma för nära då morrar hon. Men han är jätterolig att jaga fram och tillbaka i lägenheten och Lucifer tycker det är exakt lika kul. :grin:

Lucifer är också en riktig gosplutt och vill alltid vara med när saker händer. Speciellt gos och bus, så tyvärr har vi fått sära katterna lite på kvällen så Luna får lite kvalitets bus med oss också.

Så fort jag sitter vid en dator ska jag slänga in lite bilder också!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 29 sep 2017, 18:25

Lilla Luna skrev:Här hemma flyter livet på ned två bus katter!
Lucifer är en riktig liten terrorist som ska busa med precis allt, speciellt en mer eller mindre frivillig Luna..

Katterna går ihop större delen av dagen och på natten. Det är bara om vi ska iväg en längre tid som vi särar på katterna igen. Det går verkligen över förväntan, Luna är lite försiktig med Lucifer fortfarande och han får inte komma för nära då morrar hon. Men han är jätterolig att jaga fram och tillbaka i lägenheten och Lucifer tycker det är exakt lika kul. :grin:

Lucifer är också en riktig gosplutt och vill alltid vara med när saker händer. Speciellt gos och bus, så tyvärr har vi fått sära katterna lite på kvällen så Luna får lite kvalitets bus med oss också.

Så fort jag sitter vid en dator ska jag slänga in lite bilder också!

Så fint det går :rosor: Härligt att dom redan leker med varandra även om Luna säger ifrån en del. Min Tös hälsar att man som tjej ska sätta sig i respekt och att den naturliga ordningen är att kattpojkar ska veta sin plats :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » sön 01 okt 2017, 20:45

Här kommer ett par bilder på Lucifer! :)
EDIT: Blev visst bara en på bara Lucifer, får verkligen inte tinypic att komma överens med mig. :( resterande bilder jag ville visa hamnade upp och ner.. :pfft:

Sista bilden är i alla fall tagen igår kväll, så bra kommer dom överens nu för tid, så man kan få dubbelgos! :grin:
Bild
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 01 okt 2017, 21:29

Så fina Lucifer och Luna är :heart: :heart: Underbart att dom kommer så bra överens :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » sön 01 okt 2017, 22:41

Starwatcher skrev:Så fina Lucifer och Luna är :heart: :heart: Underbart att dom kommer så bra överens :hi5:

Tack Starwatcher! Vi är hemma är helt förbluffade över hur bra dom kommer överens! Inte ett enda slagsmål har det blivit. Bara stackars Lucifer som får lite smällar på huvudet då och då, men små kattpojkar måste ju uppfostras! :consoling:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 02 okt 2017, 09:46

Åh, supersöta! Kul att det går så bra. :-D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 05 okt 2017, 07:10

Vad bra att det funkar
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 09 okt 2017, 22:06

Happ ett ganska stort steg tillbaka idag.. :(
Luna har varit väldigt aggressiv mot Lucifer hela dagen och tryck in honom i hörn och slagit på honom en del utan att han gjort något. Så vi såg ingen annan lösning än att sära på katterna igen. Stackars Lucifer blev inte glad.. han tyckte inte det var kul att vara ensam och instängd nu när han är van vid att vara ute.. :consoling:

Så hur löser vi detta på bästa sätt? En ny introduction? Basecamp och hela köret igen? Vi har en feliway Classic inpluggad, ska vi byta ut den mot en Friends igen?

Vi misstänker att Lunas aggressivitet mot Lucifer har att göra med hennes urinproblem och att hon helt enkelt har lite ont och inte mår så bra nu. Hon mådde toppen på smärtstillande men nu när den är slut och ute ur kroppen verkar det vara lite jobbigt igen.. :-(

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 09 okt 2017, 22:13

Lilla Luna skrev:Happ ett ganska stort steg tillbaka idag.. :(
Luna har varit väldigt aggressiv mot Lucifer hela dagen och tryck in honom i hörn och slagit på honom en del utan att han gjort något. Så vi såg ingen annan lösning än att sära på katterna igen. Stackars Lucifer blev inte glad.. han tyckte inte det var kul att vara ensam och instängd nu när han är van vid att vara ute.. :consoling:

Så hur löser vi detta på bästa sätt? En ny introduction? Basecamp och hela köret igen? Vi har en feliway Classic inpluggad, ska vi byta ut den mot en Friends igen?

Vi misstänker att Lunas aggressivitet mot Lucifer har att göra med hennes urinproblem och att hon helt enkelt har lite ont och inte mår så bra nu. Hon mådde toppen på smärtstillande men nu när den är slut och ute ur kroppen verkar det vara lite jobbigt igen.. :-(

Kan mkt väl vara att Luna inte mår riktigt bra och att ha UVI tär minst sagt på humöret för alla. Tror inte att ni behöver göra om introduktionen på det viset ni gjorde från början men bättre att sära på katterna ett tag så Luna får vila i fred och att ni slipper ett riktigt bråk.

Hade nog testat både Feliway friends och Classic. Apotea.se brukar ha bra pris och levererar fort. Skulle också kontakta veterinären igen så söta Luna slipper ha ont :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » ons 11 okt 2017, 09:11

Tack för tipset Starwatcher!
Trodde helt enkelt inte att det gick att ha båda i samtidigt, men har nu klickat hem en Friends också.

Luna verkade vara på betydligt bättre humör igår så vi släppte ihop katterna igen vid lunch vilket funkade helt utan problem. Sen fick dom vara ihop hela dagen och natten utan bråk. :hi5:

Tror Lucifer kanske blir lite för mycket för Luna ibland. Han vill väldigt gärna vara nära och busa hela tiden. Vilket Luna inte alls är van vid. Tror hon fortfasrabde har lite svårt med att veta hur hon ska förhålla sig till honom

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 11 okt 2017, 11:47

Små kattpojkar blir ibland lite för mkt av det goda för kattflíckor :roll:

Fint att Luna och Lucifer igen trivs tillsammans, tror det nog var så att Luna inte mådde riktigt bra och då är det inte lätt att orka med en livlig kattpojke. Märker på Tösen när hon har ont i magen att hon vill vara lite i fred från brorsan. Försöker leka honom rejält trött då.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 11 okt 2017, 17:57

Jag tror att man får räkna med att fler katter i hushållet innebär gräl då och då och att man kanske måste avbryta ibland även om de oftast trivs med varandra. Precis som vi människor kan kissarna ha en dålig dag. Även vår herr katt ledsnar på "lillen" ibland och säger ifrån. Ibland retar de varandra om de är uttråkade och då får man försöka hitta på någon rolig sysselsättning. Lite som när man har barn. Regnar det ute blir det trist och då får man ta fram de roligaste leksakerna.

Men om någon annan hotar så håller de ihop. Häromdagen kom en främmande katt in på vår gård när husse var ute med katterna och lillen ville hälsa och leka, herr katt var av en annan synpunkt och drämde till kattfrämlingen som sprang i äg och därefter tyckte herr katt att lillen behövde stortvätt och putsade på honom i minst 5 minuter. :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 11 okt 2017, 18:10

Fråga jane och hon skulle kalla jackson för snorvalp i mellan åt .

De har heller inte alltid samma lek schema under hela dagen

Så oftast får jag leka med den katt som är lek sugen .

Sen kan vi alla tre leka tillsamans och oftast slutar det med att busfrön att det mest roligaste är att leka tillsammans.
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"