Varför gillar man katter?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Varför gillar man katter?

Inläggav ClaesC » ons 23 aug 2017, 20:21

Jag har ibland fått frågan: varför gillar du katter? Den kan ställas vänligt, eller någon gång mindre vänligt av någon som upptäckt en katt-toalett i barnens sandlåda.
Ja, varför? I hela mitt liv har det funnits husdjur i familjen. Tidigare var det hundar, allt från foxterrier till Grand danois. På senare år har det blivit katter.
Beror det på personligheten om man är hund- eller kattmänniska? Hundar är flockdjur, disciplinerade (förhoppningsvis) och lyder sin "flockledare" som ger dem mat. Katter är självständiga individualister. Köper du en labradorvalp så vet du vad du får, medan två kattungar ur samma kull kan utveckla helt olika personligheter. Du kan aldrig dressera en katt med kommandon, men du kan få den att frivilligt samarbeta med dig, två djurarter emellan. Det känns som en ära.
Ser gärna fler reflektioner om detta i forumet!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Varför gillar man katter?

Inläggav Yrhättans » ons 23 aug 2017, 21:13

Jag har växt upp med djur, hamster, sköldpadda, fåglar och även hund och katt. För mig är katt det ultimata. Jag tycker även om hundar och skulle gärna kunna tänka mig att ha en hund, om jag hade möjlighet att ge den vad den behöver. En hund behöver gå ut på dagarna och kan inte lämnas som man kan med en katt eller fem.....
Hundar är också personligheter men betydligt mer lättdresserade och följsamma. Har man hund är man flockledare. Har man katt är man kattslav. Alla mina katter är sina egna personligheter fast de är av samma ras men vissa grundläggande drag finns hos rasen (bortsett från Luna som inte vet att hon är en birma).
Men med en katt får man förtjäna att den litar på en och man har en kompis som alltid finns där och läser av en som en seismograf. Det är ett ständigt lärande och man hittar alltid nya sidor hos sina katter om man tar sig den tid dom förtjänar för att lära känna varandra.
Ibland tror jag de som inte tycker om katter är personer som inte klarar av att inte kunna bestämma över sina djur, en katt gör som den vill, när den vill vilket är en stor del av charmen.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 23 aug 2017, 21:36

tja jag gillar de flesta djur. hästar ,hundar och katter är väl de som jag är mest förtjust i. har haft previliget att levt med en familj där det alltid funnits djur . har vuxit upp med kattet . men även haft en hund, en häst som bode med oss på vintern varje år under en lång tid. samt två getter

.Dock så ligger katter mig närmast härtatb. mycket på grund av att de är underbara individer .Man upptäcker alltid något nytt med varje individ . ingen katt har varit sig direkt lik trots att de har varit samma art.

Sen facinerar katter mig mest för man känner sig utvald då de kommer till en för gos ,.Katter kommer för att de vill vara nära en . De skapar ett band och relation till sin ägare trots att de inte anses att kunna göra det för att de inte är flock djur .

De kan skapa band och relationer till andra katter och med andra arter .

och jag tror de inte bara handlar om mat och revir utan om att de faktiskt vill vara nära oss.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 24 aug 2017, 13:34

Härlig fråga att ställa till ett gäng katt-forumister! :-D Men har själv fått frågan då och då så jag förstår vad du menar. Jag har alltid älskat djur i största allmänhet och katter i synnerhet. Jag är uppvuxen med olika djur, hund, hamster, kanin, marsvin, olika sorters fåglar men dessvärre inte med katt. När jag var riktigt liten brukade jag kånka runt på kvarterets katter och ibland tog jag hem någon stackare som inte lyckades protestera tillräckligt. :smile: Jag älskar fortfarande djur allmänt och skulle gärna ha hund om det var möjligt. När det gäller katter så har jag svårt att förstå hur man inte kan älska dom. Vad finns det liksom att inte älska? Jag har alltid tyckt att katter är de vackraste och coolaste varelserna som finns på jorden. Förutom deras fantastiskt estetiskt tilldragande yttre och fascinerande kroppsspråk så är det så intressant att umgås med katter just för att de inte är flockdjur och man ärligt måste förtjäna deras vänskap. Katter är både utmanande och stimulerande och erbjuder de bästa relationerna. Man kan ha ett avancerat socialt samspel men samtidigt är det vilsamt och kravlöst. Katter är intuitiva, smarta och empatiska på ett alldeles säreget sätt men saknar all form av falsk inställsamhet. Passar mig perfekt. Tröttnar aldrig på deras sällskap. Cats for president! :grin: :heart:

ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tor 24 aug 2017, 22:25

Så klokt skrivet, det bekräftar min känsla att även om många djur är värda att älska, katter är något helt speciellt. Aristocats!

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 Huskatter

Inläggav Mulla » sön 27 aug 2017, 14:32

Jag läste på Flashback, om nån som ställde frågan; -Vad är grejen med katter? Är det bara vandrande prydnader?

Så är det naturligtvis inte. Jag tycker att katter är sötaste av alla husdjur. Jag tycker om alla djur, men är typisk kattmänniska. De är en form av nära sällskap. Jag bor själv, men har nära vänner, god kontakt med familjen o en fin flickvän (men vi bor inte ihop). Jag har och har haft mycket svåra problem med min psykiska hälsa, depression t.ex. Jag har mått lite bättre nu när jag har katter som sällskap, o att ha en spinnande katt på bröstet kan ibland vara mer ångestdämpande än Stesolid o sånt.

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 07 sep 2017, 23:32

vilken svår fråga att besvara, speciellt om den ställs till nån som inte har djur, eller specifikt katter själv.
Jag var utan katt i nästan 6 år, från det att vi tog bort katten jag hade när jag bodde hemma till det att jag skaffade min första egna bäbis.
Det var kärlek vid första ögonkastet, men jag bodde ju i lägenhet och inte skulle jag ha en katt mitt i stan... trodde jag.
Det är det bästa beslut jag tagit, för utan katt kan man inte vara.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"