Katt superstressad över att åka bil.

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Katt superstressad över att åka bil.

Inläggav Mysseman » ons 23 aug 2017, 03:25

Hej alla,

Jag har åkt hem till mamma ett par dagar med mina katter och min ena katt blir verkligen superstressad av bilåkning. Hon hyperventilerar, dreglar, halvskriker och spyr. Det gör så fruktansvärt ont att se henne så och speciellt när jag inte kan göra något åt det förutom att försöka lugna henne och prata med henne.

Jag tänkte köpa en flaska med feliway och spruta i buren en stund innan avfärden hem och undrar om någon har prövat den i det här syftet? Vi åker sällan bil med katterna men när Sally var yngre gick det jättebra och hon gömde sig endast under filten, men så vid ett tillfälle blev hon rädd under bilfärden och jag vet inte, men det verkar som att det tillfället skrämde henne såpass att hon blev "sån här" efteråt. Oavsett vill jag verkligen kunna få henne lite lugnare eller i alla fall mer bekväm under bilfärden, nu har jag mest ångest över att vi åkte hit då det var på grund av min hälsa som gjorde att vi inte kunde stanna hemma i ett par dagar. Tycker mest synd om katterna även om det kanske inte är det men ni vet - hjärnspöken.

(Det gör inte det hela bättre av att katterna inte riktigt slappnar av hemma hos mamma, går runt och verkar oroliga. Men jag antar att det är vanligt om man åker iväg eller är det bara mina som är "fåniga"? Tycker i alla fall att det är jobbigt, psykisk ohälsa ställer till det! :pfft:)

Hoppas jag kan få lite hjälp och råd över min situation.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Katt superstressad över att åka bil.

Inläggav Lurvpöse » ons 23 aug 2017, 13:51

Feliway kan hjälpa. Jag har använt det själv, men jag vet inte riktigt om det gjorde någon skillnad, då min ena katt verkar bli åksjuk i bil eller buss. Det går hur bra som helst att åka tåg med henne.

Men jag känner igen det där med dreglande och kräkningar.

Mot åksjuka så har jag några tips:

* ge inte katten mycket mat eller mat nära inpå bilresan.
* att ställa kattburen på golvet bakom framsätena gör att det kränger lite mindre.
* om möjligt, försök hålla bilresan på så raka och icke-skumpiga vägar som möjligt.
* om katten brukar spy så plocka ur ev stoppade underlag i buren och lägg i en gammal handduk istället. Ta gärna med en extra.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 23 aug 2017, 20:50

Man kan också få lugnande från veterinär att ge vid resa om det är riktigt eländigt.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 24 aug 2017, 00:38

Lurvpöse skrev:Feliway kan hjälpa. Jag har använt det själv, men jag vet inte riktigt om det gjorde någon skillnad, då min ena katt verkar bli åksjuk i bil eller buss. Det går hur bra som helst att åka tåg med henne.

Men jag känner igen det där med dreglande och kräkningar.

Mot åksjuka så har jag några tips:

* ge inte katten mycket mat eller mat nära inpå bilresan.
* att ställa kattburen på golvet bakom framsätena gör att det kränger lite mindre.
* om möjligt, försök hålla bilresan på så raka och icke-skumpiga vägar som möjligt.
* om katten brukar spy så plocka ur ev stoppade underlag i buren och lägg i en gammal handduk istället. Ta gärna med en extra.

Tack för dina tips!

Jag har en bur i plast och brukar lägga in en handduk men om den gör någon nytta vet jag inte.

Jag brukar alltid sitta bak med katterna och ställde hennes bur i mitt knä så jag kunde klappa lite på henne under färden. Jag är lite av en hönsmamma och vill ha koll på kissen. Men jag skall prova en feliway i alla fall och se ifall det blir lite bättre :)

Yrhättans skrev:Man kan också få lugnande från veterinär att ge vid resa om det är riktigt eländigt.

Okej, detta är väl Göteborgs dummaste fråga men åker man in med katten i samma veva då för att eventuellt få något lugnande till katten? 8-[ Aldrig kontaktat veterinär angående detta då vi åker bil ytterst sällan.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 24 aug 2017, 06:41

Det finns inga dumma frågor.
Du ringer vetr och berättar, man får rec på tabletter att ge i förväg.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 24 aug 2017, 09:26

Om man klappar och försöker "trösta" så kan det tänkas förstärka rädslan. Försök vara trygg och lugn så visar du att det här inte är något konstigt eller farligt.

Sedan färdas katten mycket tryggare om buren är fastkilad på golvet vid sätena eller sitter fast i säkerhetsbältet.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 24 aug 2017, 11:29

Yrhättans skrev:Det finns inga dumma frågor.
Du ringer vetr och berättar, man får rec på tabletter att ge i förväg.

Okej, absolut något jag skall tänka på, tack för tipset :)

Lurvpöse skrev:Om man klappar och försöker "trösta" så kan det tänkas förstärka rädslan. Försök vara trygg och lugn så visar du att det här inte är något konstigt eller farligt.

Sedan färdas katten mycket tryggare om buren är fastkilad på golvet vid sätena eller sitter fast i säkerhetsbältet.

Du har givetvis rätt. Jag tycker bara så synd om henne under färden och blir själv stressad, smittar säkert av sig också, matte behöver också träna på att det är ofarligt.

Tack för era tips och råd :)

Återgå till "Allmänt kattprat!"