Inhägnad till katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aleekh
Kattunge
Kattunge
Katt: Mymlan (Birma) & Sniff (husis)

Inhägnad till katt

Inläggav Aleekh » mån 21 aug 2017, 17:51

Hej på er!
Har precis satt upp ett nät runt min uteplats, två meter högt och ca 5-6 cm nedgrävt i jorden (hade en rymningsincident som gjorde mig medveten om att det minsann gick att krypa under...). Nätet är av denna typ: http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm, alltså ganska mjukt plastnät som inte går att vandra ovanpå. Jag skulle gärna vilja att katterna kan gå in och ut där som de vill när jag är hemma, men vill ju självklart inte att det skall finnas en möjlighet för dem att komma ut utanför uteplatsen. Vad tror ni, behöver jag bygga på högre och i så fall hur mycket? Finns det några andra "faror" som jag behöver tänka på innan jag vågar låta dem gå ute utan att jag har dem under konstant övervakning? :)

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Inhägnad till katt

Inläggav perkele » mån 21 aug 2017, 19:10

Vet att några har satt litet tak över nätet för att minimera risken att katterna ska klättra över. Är dålig på att förklara, så titta gärna på bilderna i denna länk http://kattstatus.se/sida45.html :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Aleekh
Kattunge
Kattunge
Katt: Mymlan (Birma) & Sniff (husis)

Inläggav Aleekh » mån 21 aug 2017, 19:32

Det går dessvärre inte att ha tak på det nätet, det är för mjukt och böjligt för tak. Har funderat på det :)

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Katt: Perser & Heliga Birmor
Kontakt:

Inläggav Katarina » ons 23 aug 2017, 06:59

Försök fixa tak på något sätt så slipper du oroa dig för rovfåglar. Finns det risk för att man kan bita sönder nätet om det är mjukt?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 23 aug 2017, 08:38

Vet inte vilken skillnad det är på nätet som TS länkar till och ett sådant där nät som avser just nätning av balkong för katter. Vi har ett "kattnät" som vi köpt på djuraffären och det har vår ena katt gjort sitt bästa för att tugga sönder sedan han kom till oss för 1,5 år sedan men han har iaf inte lyckats hittills. Så just detta nät verkar hyfsat tuggsäkert. Just att det är så mjukt och lite sladdrigt gör att det inte går att klättra i. Om du inte kan sätta tak så ha åtminstone något skydd som katterna kan gå under just om det kommer ilskna måsar eller dyl. Vi har ett litet hus från zooplus som ena katten gillar att ligga i när han spanar på fåglar.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 23 aug 2017, 09:26

Vi använder samma nät som TS gör dvs rådjursnät till vår altan och där vi även har nättak. Sätt överliggare som går överst på de lodräta stolparna som ni fäst nätet i. Överliggarna använder man sedan för att fästa nättaket i. Behöver man kan man "sy" ihop nätlängderna som bildar taket. Så gjorde vi i vår förra bostad. Här har vi i stället byggt en pergola-lik konstruktion som vi fäst nätet i.

Är inhängnaden mkt stor får man göra som i djurparker dvs sätta ett styvt nät ex svetsnät som man fäster i stolparna och där svetsnätet går i 30 graders vinkel inåt. Fungerar även för lejon :smile:

2 meter är dock inte jättehögt och iaf mina katter klarar med lätthet att hoppa högre än så. Vi hade behövt ett klart högre nät + ett nät inåt i 30 graders vinkel.

Har ni rovfågel där ni bor hade jag föredragit en mindre inhängnad med nättak. En god vän till mig råkade ut för havsörn som försökte fånga en av hens vuxna katter som fick hela ryggen strimlad. (allt gick bra för katten men tog flera månader och kostade över 100000kr i vet. vård.).
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"