Föreskrifter för kattpensionat?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Föreskrifter för kattpensionat?

Inläggav Kulan » tis 15 aug 2017, 15:18

Är det någon som vet om det finns föreskrifter eller regelverk eller liknande för att få bedriva kattpensionat? Ja, burstorlek känner jag till. Men finns det föreskrifter för t ex vaccinering av katterna?

Vi var på semester några dagar och lämnade våra Katter på ett kattpensionat. Dom skriver såhär:

"Din katt ska vara frisk när den kommer till oss." Ja, naturligtvis

Och sedan skriver dom:

"För allas bästa ska den vara vaccinerad årligen mot kattpest och kattsnuva. De flesta veterinärer använder kombinationsvaccin som täcker bra. Är du osäker, kontakta din veterinär. Grundvaccinationen består av två sprutor som tas med tre veckors mellanrum. Därefter ska din katt vaccineras en gång per år. Avsevärt glapp får inte förekomma i vaccinationerna. Skulle du ha missat vaccinationen får katten ha påfyllnadsvaccin (för mer info se Sveraks regler om vaccination eller diskutera med din veterinär). "

Så enligt kattpensionatet så måste katten vara vaccinerad årligen. Finns denna regel i typ någon föreskrift från Jordbruksverket eller liknande?

Det har varit mycket diskussioner här på forumet om hur ofta man ska vaccinera katterna. Den allmänna åsikten är att det räcker vartannat år. Frågan är om det bara är en allmän åsikt eller finns det studier som visar att det är tillräckligt eller finns det i någon veterinärmedicinsk föreskrift?

Anledningen till att jag frågar är att det var 1,5 år mellan vaccinationerna på våra katter när vi lämnade in dom. Då var dom relativt nyvaccinerade. Kattpensionatsägaren gruffade lite om det. Hade han anledning till det? Eller var det bara för att han själv skrivit vaccination varje år på sin hemsida?

Resten av regelverket på kattpensionatet tycker jag är bra. Man får inte gå in med sina egna skor bland burarna, allt tvättas och rengörs ordentligt mellan varje katt, där är rent och snyggt och fräscht. Så måste det ju vara, det blir ett stort smitt-tryck på en sådan plats där många katter finns som kommer från många olika hem. Det bara det här med vaccination så ofta som jag tycker är lite överdrivet.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Föreskrifter för kattpensionat?

Inläggav Lurvpöse » tis 15 aug 2017, 16:02

Det där med vaccinationer har jag också funderat över och kommit fram till att det verkar som att det inte finns något enhetligt regelverk där.

Jag har sett pensionat som menar att katterna ska vara vaccinerade mot både kattpest och snuva varje år, andra som säger att de ska vara vaccinerade men inte inom vilket intervall och andra som inte har vaccinationskrav alls.

Varje år för snuva och vart tredje för kattpest är de riktlinjer jag fått från min veterinärstation.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 15 aug 2017, 19:16

Pensionatet vi använder vill ha en vaccination gjord inom det närmsta året, men skriver inget om hur noga det är med intervallen mellan. Är grundvaccinationen gjord ordentligt ska det inte vara någon fara så länge påfyllnadsdosen inte var alldeles nyss. Boosterdosen måste ha tid att kicka igång kissarnas immunförsvar.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 28 aug 2017, 21:29

Kattpensionatet kan väl implementera vilka regler de vill, så länge de minst följer jordbruksverkets regler. Så om de vill kan de ju sätta upp regler om att de bara tar emot katter med vita tassar t. ex.

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 28 aug 2017, 22:37

Kryddmamma skrev:Kattpensionatet kan väl implementera vilka regler de vill, så länge de minst följer jordbruksverkets regler. Så om de vill kan de ju sätta upp regler om att de bara tar emot katter med vita tassar t. ex.

Ja det kan dom ju göra. Man har inget att sätta emot, i varje fall inte mitt i semesterperioden. Det finns inte nåt överflöd av bra kattpensionat. Så det är bara att rätta sig efter reglerna, oavsett vad man egentligen tycker om dom.
Ragdoll och huskatt

Återgå till "Allmänt kattprat!"