Vad kostar er försäkring?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Vad kostar er försäkring?

Inläggav nataliej » tis 15 aug 2017, 13:28

Jag är lite nyfiken på vad folk betalar i månaden för sina kattförsäkringar? Min årskostnad ligger på runt 1700 kronor vilket verkar vara ganska saftigt efter att jag har googlat runt lite. Nu har jag visserligen en livförsäkring samt extra tillägg för medicin som ingår i detta, vilket ju höjer priset. Hur ser det ut för er andra? Har Agria.

Användarvisningsbild
kantarellen
Kattunge
Kattunge

Re: Vad kostar er försäkring?

Inläggav kantarellen » tis 15 aug 2017, 18:24

Jag har Sveland, och betalar runt 1400 kronor om året. Och då har jag inte livförsäkring.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 17 aug 2017, 18:15

Insåg att jag nog måste se över mina försäkringar.

Ena kissen är försäkrad i If med en årskostnad på 1661 kr och då är försäkringsbeloppet 27 000/år och självrisken 2500. Ingen livförsäkring.

Den andra kissen har försäkring i Agria och den har en årskostnad på 2695 (!) med livförsäkring. Veterinärvård för 60 000, medicin för 6000 och självrisk med fast del på 1900 och 15 % rörlig självrisk upp till 125 dagar. Fy vad dyr den är! Glömmer så lätt när man har allt på autogiro. Nu är det ju stor skillnad i ålder på mina katter och frågan är om jag borde skriva upp beloppet på If-försäkringen som gäller den äldre?

Men hur kan det vara så stora prisskillnader inom Agria? Varför är det så stor skillnad på en britt och en abessinier? :-k

Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Inläggav nataliej » tor 17 aug 2017, 19:11

Aziz skrev:Insåg att jag nog måste se över mina försäkringar.

Ena kissen är försäkrad i If med en årskostnad på 1661 kr och då är försäkringsbeloppet 27 000/år och självrisken 2500. Ingen livförsäkring.

Den andra kissen har försäkring i Agria och den har en årskostnad på 2695 (!) med livförsäkring. Veterinärvård för 60 000, medicin för 6000 och självrisk med fast del på 1900 och 15 % rörlig självrisk upp till 125 dagar. Fy vad dyr den är! Glömmer så lätt när man har allt på autogiro. Nu är det ju stor skillnad i ålder på mina katter och frågan är om jag borde skriva upp beloppet på If-försäkringen som gäller den äldre?

Men hur kan det vara så stora prisskillnader inom Agria? Varför är det så stor skillnad på en britt och en abessinier? :-k

Oj det var en saftig summa! Jag tog över försäkringen av uppfödaren och har väl ärligt talat inte satt mig in så noga i allt det finstilta och vad som egentligen ingår. Får ta och göra det. Sen vet jag inte hur bra Agria är egentligen, bara för att de är störst betyder det ju inte att de är bäst.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 17 aug 2017, 22:32

Ligans försäkringar kostar runt 9.000/år (!) och då har jag ändå 50% rabatt som uppfödare.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 17 aug 2017, 22:56

Vad det kostar beror också på vilket försäkringstak och självrisk man valt, samt vad det är för katt (ålder, ras och kön kan t.ex. räknas in) Dessutom har olika försäkringsbolag olika villkor när det gäller vad försäkringen faktiskt omfattar. Det är alltså missvisande att bara jämföra summor om man inte har exakt samma förutsättningar.

Räknar man in livförsäkring och andra tilläggsförsäkringar blir det också andra summor än om man bara har veterinärvårdsförsäkring.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » lör 19 aug 2017, 10:16

Aziz skrev:

Agria räknar på hur vanligt är det att katter av de raserna använder sin försäkring. Generellt är de aktiva raserna mycket dyrare att försäkra vilket kanske inte är så konstigt egentligen, en katt som är stillsam och sover mycket löper inte samma risk att skada sig som en som busar och lever rövare.

Jag har balineser som är en av de dyraste raserna att försäkra så jag betalar 505:-/månad för båda två men jag skulle kunna sänka summan om jag sänkte veterinärvårdsbeloppet (fast jag skulle aldrig våga ha katten försäkrad för bara 30 000:-, det räcker ingenstans om katten blir svårt skadad eller sjuk enligt min erfarenhet).
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 19 aug 2017, 20:52

Mer än min hemförsäkring. Precis som echolls så har jag Agria och Nikita tillhör den lilla dyraste gruppen av katter, dvs livliga korthåringar och fyller nio i oktober. :pfft: Jag har låg självrisk, 60,000 vetvård och 3,000 medicin. Livförsäkringen försvann förra året eftersom Nikita föll för åldersstrecket. Kan inte byta eftersom Nikita har haft njurproblem och UVI så hon skulle få restriktioner. Men när jag behövde använda den i samband med hennes njurproblematik så var det absolut inga problem. Bara att skicka in veterinärintyg/kvitton och så reglerades de i princip direkt.

Har 'tyvärr' ;-) inte behövt utnyttja den på flera år eftersom det enda Nikita varit inne för är UVI som inte nådde upp till självrisken och FORL som inte täcks. Iofs utnyttjar jag flitigt deras telefonveterinär. Någon fördel vill jag ha! Misstänker att de har en journal som säger CCC varje gång jag ringer. :smile:

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 19 aug 2017, 21:35

mjlee skrev:Mer än min hemförsäkring. Precis som echolls så har jag Agria och Nikita tillhör den lilla dyraste gruppen av katter, dvs livliga korthåringar och fyller nio i oktober. :pfft: Jag har låg självrisk, 60,000 vetvård och 3,000 medicin. Livförsäkringen försvann förra året eftersom Nikita föll för åldersstrecket. Kan inte byta eftersom Nikita har haft njurproblem och UVI så hon skulle få restriktioner. Men när jag behövde använda den i samband med hennes njurproblematik så var det absolut inga problem. Bara att skicka in veterinärintyg/kvitton och så reglerades de i princip direkt.

Har 'tyvärr' ;-) inte behövt utnyttja den på flera år eftersom det enda Nikita varit inne för är UVI som inte nådde upp till självrisken och FORL som inte täcks. Iofs utnyttjar jag flitigt deras telefonveterinär. Någon fördel vill jag ha! Misstänker att de har en journal som säger CCC varje gång jag ringer. :smile:

Livförsäkringen försvann väl bara om du sa upp den? Däremot börjar livvärdet (det möjliga ersättningsbeloppet om katten dör) sänkas med 20% per år fr.o.m. det år katten fyller 8 år. Försvinner helt gör livförsäkringen först det år katten fyller 13 år.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 20 aug 2017, 15:42

Birmafröken skrev:
mjlee skrev:Mer än min hemförsäkring. Precis som echolls så har jag Agria och Nikita tillhör den lilla dyraste gruppen av katter, dvs livliga korthåringar och fyller nio i oktober. :pfft: Jag har låg självrisk, 60,000 vetvård och 3,000 medicin. Livförsäkringen försvann förra året eftersom Nikita föll för åldersstrecket. Kan inte byta eftersom Nikita har haft njurproblem och UVI så hon skulle få restriktioner. Men när jag behövde använda den i samband med hennes njurproblematik så var det absolut inga problem. Bara att skicka in veterinärintyg/kvitton och så reglerades de i princip direkt.

Livförsäkringen försvann väl bara om du sa upp den? Däremot börjar livvärdet (det möjliga ersättningsbeloppet om katten dör) sänkas med 20% per år fr.o.m. det år katten fyller 8 år. Försvinner helt gör livförsäkringen först det år katten fyller 13 år.

Hmm, som jag förstod det så försvann livförsäkringen automatiskt efter sju eller om det var åtta år. Får kolla upp det igen.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 20 aug 2017, 16:26

echolls skrev:
Aziz skrev:

Agria räknar på hur vanligt är det att katter av de raserna använder sin försäkring. Generellt är de aktiva raserna mycket dyrare att försäkra vilket kanske inte är så konstigt egentligen, en katt som är stillsam och sover mycket löper inte samma risk att skada sig som en som busar och lever rövare.

Jag har balineser som är en av de dyraste raserna att försäkra så jag betalar 505:-/månad för båda två men jag skulle kunna sänka summan om jag sänkte veterinärvårdsbeloppet (fast jag skulle aldrig våga ha katten försäkrad för bara 30 000:-, det räcker ingenstans om katten blir svårt skadad eller sjuk enligt min erfarenhet).

Aha, tack det förklarar saken. :rosor: Antar att det är svårt att hitta en värre virvelvind än lille knaskatten. :smile:

Återgå till "Allmänt kattprat!"