Utekatter - hur ska en förhålla sig?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Utekatter - hur ska en förhålla sig?

Inläggav Siv » ons 09 aug 2017, 12:17

Hej,
Jag skulle vilja ventilera några tankar och funderingar angående utekatter. Jag vill gärna höra hur ni tänker och få hjälp i hur jag ska förhålla mig till detta. Jag har flyttat till ett område där det bor väldigt många katter som är både inne- och utekatter. Området är ganska lugnt och det finns parker och grönområden. Många här bor i hus med trädgård eller i lägenhet med gröna gårdar. Dock kör här bilar och inte alls långt härifrån finns två stora vägar.

Varje gång jag ser en katt ute på fri tass blir jag jätteorolig. Jag försöker säga till mig själv att den har det bra. Den har säkert ett hem dit den kan gå. Och deras människor älskar den alldeles säkert. Men jag tycker ändå att det är svårt. Häromdagen såg jag en liten katt som satt på farstutrappan till ett stängt hus. Ingen kattlucka fanns. Dagen innan hade jag sett katten på samma gata. När jag stannade kom den fram till mig och strök sig mot mina ben. Jag vet förstås inte om katten bodde just där, men det kändes hemskt att bara lämna den ensam om den ville komma in. Den följde efter mig en bit på vägen när jag gick. Katten såg dock ut att må bra och hade halsband. Tillskriver jag katterna mänskliga känslor? Känner de sig ”övergivna” när vi lämnar dem eller är det helt enkelt en del av utekattslivet och ingenting konstigt för dem, ingenting de lider av? Blir katterna "ledsna" och känner sig "övergivna" om de vill komma in, men inte kan komma in för att porten/dörren är låst?

Jag tycker också att det är jättesvårt att veta om katterna är bortsprungna eller bara ute på fri tass. Jag är med i en grupp på Facebook för katterna i just det här kvarteret. (Ja det finns en egen grupp för dem! – vilket ju visar på att det finns en slags kvarterskänsla här, i vilken katterna ingår, och där man hjälps åt. Jag tror verkligen att de flesta här älskar sina katter mycket, de har bara en annan syn på utekattslivet än vad jag har. Jag gick med i gruppen för att kunna hjälpa till om någon katt är bortsprungen). Tre gånger har jag lagt ut bilder där på katter jag misstänkt varit bortsprungna. En gång var i vintras när det var snö och en katt satt och tryckte under en balkong.

En annan gång var igår. Jag var ute och promenerade lite längre bort, på en stor kyrkogård. Där såg jag en liten, smal katt. Jag gick efter katten ganska länge. Den hade inget halsband men en tatuering i örat. Den kom fram till mig och strök sig mot mina ben. Efter ca 20 minuter kom en man fram till mig och frågade om det var min katt. Han hade sett katten där i flera dagar sa han. Han hade gett den mat och kunde tänka sig att ta hand om den om den inte hade någon ägare. Jag lyckades fånga in katten och vi hjälptes åt att ta ett foto på id-numret som tyvärr var svårläst. Jag har nu lagt ut annonser på flera sidor på Facebook och även letat i Sveraks register och på djur-id och kontaktat tre ägare, men utan resultat. Hur vet man om katten är hemlös? Den här katten var smal och lite smutsig, särskilt vid ögonen, men den såg inte ut att vara i jättedåligt skick. Vad gör ni om ni ”hittar” en katt?

Jag tycker att det här är jättesvårt. Och jag förstår inte hur ägare klarar av att låta sina katter gå fritt ute när det så ofta annonseras om bortsprungna eller påkörda katter. Jag blir lika ledsen varje gång.

Nu ska jag fortsätta söka efter den lilla kattens ägare.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Utekatter - hur ska en förhålla sig?

Inläggav Lurvpöse » ons 09 aug 2017, 14:28

Jag känner igen mig.

Keliga utekatter är "jobbiga"... med det menar jag att jag blir orolig för att katten dels ska träffa på någon galning eller att den är hemlös och hungrig.

Det är ofta svårt att veta om katten är hemlös eller inte. Att bara ta hand om en katt funkar ju inte riktigt heller, skulle vara om den är uppenbart tovig, skadad och utmärglad då.

Har ingen aning om vad katten känner, men vi hade en kattkille som dök upp utanför porten i någon månad. Det visade sig att han hade ett hem i närheten, men att min granne började mata honom, så därför gick han dit.

Ett tips jag sett när katten saknar halsband är att sätta dit ett halsband med ett meddelande, finns ju sådana där små metallbehållare. Typ "jag undrar om den här katten har en ägare, snälla, kontakta mig på nr 070-".

Jag bor i ett område med flerfamiljshus och försöker ha koll på utekatterna för att kunna se om det dyker upp någon mer samt vilket skick de har.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 09 aug 2017, 19:20

Lurvpöse skrev:Jag känner igen mig.

Keliga utekatter är "jobbiga"... med det menar jag att jag blir orolig för att katten dels ska träffa på någon galning eller att den är hemlös och hungrig.

Det är ofta svårt att veta om katten är hemlös eller inte. Att bara ta hand om en katt funkar ju inte riktigt heller, skulle vara om den är uppenbart tovig, skadad och utmärglad då.

Har ingen aning om vad katten känner, men vi hade en kattkille som dök upp utanför porten i någon månad. Det visade sig att han hade ett hem i närheten, men att min granne började mata honom, så därför gick han dit.

Ett tips jag sett när katten saknar halsband är att sätta dit ett halsband med ett meddelande, finns ju sådana där små metallbehållare. Typ "jag undrar om den här katten har en ägare, snälla, kontakta mig på nr 070-".

Jag bor i ett område med flerfamiljshus och försöker ha koll på utekatterna för att kunna se om det dyker upp någon mer samt vilket skick de har.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det här är svårt. Tack för att du delar med dig! Jag försöker också hålla lite koll på katterna i området, om inte annat för att veta att de bor här och har ett hem att gå till.

Jag känner mig ibland lite fånig, som att jag överreagerar och borde låta katter och ägare sköta sitt, inte lägga mig i. De flesta katterna bor ju säkert någon stans och är inte alls vilse. Men det är svårt. Jag blir så rädd att något ska hända dem och tanken på att de skulle kunna vara vilse skär i hjärtat.

Bra idé med det där halsbandet! Det ska jag nog prova om jag inte får något svar ang den här katten.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 09 aug 2017, 21:12

Jag känner igen mig . Tycker det är riktigt svårt

Jag håller rätt mycket koll på alla utekatter . Känner jag inte igen någon så håller jag extra koll. Jane drar mig runt hela om rådet så man ser i mellan åt var katterna kan bo. Checkar facebook sidor .

De flesta har utekatter som både är okastrerade och kastrerade. Men de flesta har hem . Har stött på flertal social katter var av en katt började jaga mina skosnören när jag plockade upp en mycket missnöjd madam .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

astrid
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav astrid » tor 10 aug 2017, 17:38

Sociala utekatter tolkar jag som trygga katter med bra erfarenheter från människor. Om det är bra hull och glansig päls är jag övertygad om att katten har en ägare, och katter som sitter på trappan har nog koll på sina ägares rutiner och vet ungefär när de kommer in. Jag tror att många utekatter har ett bra och rikt liv med aktivitet och stimulans. Om de är uttråkade ibland eller får vänta en halvtimme på att komma in ser jag inte som ett problem, så länge möjlighet till skydd finns och väderleken inte är för hård. Kattlucka är förstås jättebra förutsatt att den inte släpper in andra katter eller djur. Men katten kan lika gärna ha suttit på grannens trapp för att det är bra utsikt där och haft en kattlucka hemma. Inte alls ovanligt.

Halsband är väl ersatt av chip nuförtiden?
"Fred kan aldrig hållas genom våld, den kan bara hållas genom förståelse."
Albert Einstein

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 10 aug 2017, 19:33

Tycker också det är svårt. För några dagar sedan kom det in en siames på vår tomt. Började direkt fundera på hur jag skulle fånga in den så att katten kan få hjälp att komma hem. Innan infångandet visade det sig att en granne köpt en siames och tänker ha den som utekatt :swear:

Nej jag gillar inte utekatter på vår tomt!
Bild

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » tor 10 aug 2017, 22:15

Jag vill inte heller ha utekatter på min tomt. På min gata finns åtta hus och nio katter varav min är den enda innekatten. Han vet vilka som bor här så dem accepterar han men ena grannen har en okastrad honkatt så när det var parningstid vid påsk,så var han superstressad. Det kunde sitta en hankatt utanför och bara glo på honom och han boxade på glaset och jamade för fullt men han har astma så jag hörde att det var jobbigt för honom. Och det första vi skulle göra varje morgon var att gå och lukta på alla buskar och kissa över inkräktarens doft.Varför envisas alla med att ta kullar på sina katter? Kastrera dem!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 10 aug 2017, 22:56

Faktiskt är det så att de flesta kastrerar sina katter (över 80 procent) så det kanske behövs några okastrerade individer för att hålla kattstammen frisk.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 11 aug 2017, 00:22

Tja. Då folk lägger kattungar i sopsäckar nu förtiden för att de ska dö långsamt kommer de inte göra något för katter
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 12 aug 2017, 21:02

Katten på kyrkogården har nu återfunnit sin ägare! Innan jag hann fixa ett halsband med ett meddelande (jag letade efter ett halsband med säkerhetsspänne, men affärerna jag besökte hade inget sådant) hörde ägaren av sig!! Hen hade sett ett av mina inlägg på Facebook. Det var samma person som jag hade försökt få tag på via djur-id, men inte lyckats komma i kontakt med pga felaktigt telefonnummer. Hur som helst ägaren blev jätteglad. Katten brukade gå ute, men hade nu varit borta väldigt länge, så ägaren var orolig att något hade hänt.

I det här fallet känns det ju väldigt bra att jag agerade. Men på Facebook var det också en person som kommenterade och menade att de flesta utekatter inte är bortsprungna katter. Det är nog sant, och det fick mig att känna mig lite dum och fundera på om jag överreagerar. Därför var det skönt att få höra lite hur ni andra tänker och skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka att det är svårt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 12 aug 2017, 21:28

Siv skrev:Katten på kyrkogården har nu återfunnit sin ägare! Innan jag hann fixa ett halsband med ett meddelande (jag letade efter ett halsband med säkerhetsspänne, men affärerna jag besökte hade inget sådant) hörde ägaren av sig!! Hen hade sett ett av mina inlägg på Facebook. Det var samma person som jag hade försökt få tag på via djur-id, men inte lyckats komma i kontakt med pga felaktigt telefonnummer. Hur som helst ägaren blev jätteglad. Katten brukade gå ute, men hade nu varit borta väldigt länge, så ägaren var orolig att något hade hänt.

I det här fallet känns det ju väldigt bra att jag agerade. Men på Facebook var det också en person som kommenterade och menade att de flesta utekatter inte är bortsprungna katter. Det är nog sant, och det fick mig att känna mig lite dum och fundera på om jag överreagerar. Därför var det skönt att få höra lite hur ni andra tänker och skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka att det är svårt.

Siv och Dools kan vara stolta över matte! Jättefint att du engagerade dig så att katten kunde få komma hem :rosor: Man ska inte bry sig om dumma människor på nätet :-D
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 12 aug 2017, 22:07

Starwatcher skrev:
Siv skrev:Katten på kyrkogården har nu återfunnit sin ägare! Innan jag hann fixa ett halsband med ett meddelande (jag letade efter ett halsband med säkerhetsspänne, men affärerna jag besökte hade inget sådant) hörde ägaren av sig!! Hen hade sett ett av mina inlägg på Facebook. Det var samma person som jag hade försökt få tag på via djur-id, men inte lyckats komma i kontakt med pga felaktigt telefonnummer. Hur som helst ägaren blev jätteglad. Katten brukade gå ute, men hade nu varit borta väldigt länge, så ägaren var orolig att något hade hänt.

Siv och Dools kan vara stolta över matte! Jättefint att du engagerade dig så att katten kunde få komma hem :rosor: Man ska inte bry sig om dumma människor på nätet :-D

Tack!! Ja, det kändes fantastiskt att se när katten återförenades med sin människa, och att veta att den fick komma hem. Den hade även ett sår på läppen. Jag är dock fortfarande lite orolig för att det ska hända den något om den får springa ut igen. Det finns en stor väg alldeles i närheten. :-(
Det är verkligen sant att man inte ska bry sig om dumma människor på nätet, men det är svårt ibland att inte låta sig påverkas. Tack igen! :heart:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 12 aug 2017, 22:21

Siv och dools är nog stolt över sin matte :rosor: . Som sagt bryr dig inte . Jane har fått hem två innekatter på det sättet .
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 12 aug 2017, 23:20

eye of a tiger skrev:

Siv och dools är nog stolt över sin matte :rosor: . Som sagt bryr dig inte . Jane har fått hem två innekatter på det sättet .

Tack! :heart: Så fint att du och Jane håller koll på katterna i kvarteret. :-D :rosor:

Återgå till "Allmänt kattprat!"