Ta med kattunge på helgtur ??

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
jejjeb
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ta med kattunge på helgtur ??

Inläggav jejjeb » sön 06 aug 2017, 14:46

Hejsan! I fredags fick jag hem en liten kattjej. Hon va lite rädd första kvällen men nu är hon alltid framme och leker och gosar. Sover mellan mig och sambon på nätterna men väljer även att gärna sova för sig själv på soffan på dagen.

Nu till min fråga. På fredag (då en vecka efter att vi fått hem henne) har vi planer på att besöka min mamma över helgen, 10 mil ifrån där vi bor. Min mamma och bror bor där (i lägenhet. Vi bor också i lägenhet så hon är en innekatt). Kan det vara skadligt/stressigt för katten att redan åka på en helgresa? Eller kan det vara spännande och roligt för henne? Vi båda kommer åka med och vara med henne hela helgen.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bengal & Bondkatt

Re: Ta med kattunge på helgtur ??

Inläggav angelicasamuelsson » sön 06 aug 2017, 16:18

jejjeb skrev:Hejsan! I fredags fick jag hem en liten kattjej. Hon va lite rädd första kvällen men nu är hon alltid framme och leker och gosar. Sover mellan mig och sambon på nätterna men väljer även att gärna sova för sig själv på soffan på dagen.

Nu till min fråga. På fredag (då en vecka efter att vi fått hem henne) har vi planer på att besöka min mamma över helgen, 10 mil ifrån där vi bor. Min mamma och bror bor där (i lägenhet. Vi bor också i lägenhet så hon är en innekatt). Kan det vara skadligt/stressigt för katten att redan åka på en helgresa? Eller kan det vara spännande och roligt för henne? Vi båda kommer åka med och vara med henne hela helgen.

Tacksam för svar!

Hej! Va mysigt med en liten tjej :) Min åsikt är att visst, det kan vara lite tidigt. , i värsta fall om det går helt åt skogen och ni märker att hon blir jätte stressad. Så låt henne var i ett rum & inte få tillgång till hela lgh hos din mamma. Det kan skapa mer stress & rädsla.
Men kan säga att jag har en kompis som tar med sin tjej till både sommar stugan och till hennes föräldrars hus. Till & med stoppar den i väskan & går på långpromenad.
Lycka till & hoppas ni kommer på en bra lösning för er & lilla tjejen.
angelica

jejjeb
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav jejjeb » sön 06 aug 2017, 20:15

Kan tillägga att vi ska fira mammas födelsedag annars hade vi såklart skjutit på besöket :)

Tacksam för din åsikt angelica.

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 06 aug 2017, 22:34

Det är väl bara packa ner katten och ta med den, tänk på att ett nytt ställe igen kan va skrämmande så ha den i ett begränsat utrymme
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 06 aug 2017, 23:04

Rent generellt är det bästa att låta kattungen vara hemma första tiden för att bli trygg i sin nya familj.
Ska ni fara så se till att hon har begränsat utrymme, låt inte alla ( om det är ett stort firande) hantera henne hur som helst utan låt henne vara trygg med er.
Ni ska leva ett långt liv tillsammans och den första tiden är viktig för att hon ska känna trygghet och tillit till er.

jejjeb
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav jejjeb » mån 07 aug 2017, 10:44

Tack alla för svar. Vi har bestämt oss att vi bara åker dit lördag till söndag och hon då får vara i ett begränsat utrymme. Det är bara jag, min sambo, min bror och min syster som kommer vara där och katten har träffat samtliga av oss. :)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 11 aug 2017, 09:02

Med våra två katter vi har nu tog vi med på övernattningar väldigt tidigt, Frasse efter en månad och Freja efter drygt en vecka.
Vi resonerade så att vi är och reser väldigt mycket (husbil & sommarstuga) och det är lika bra katterna vänjer sig i tid, så det inte blir som med förra katten som hatade att åka bil hela livet.

Jag hoppas det går bra för er :)

Återgå till "Allmänt kattprat!"