Tips på bra sovplats/utsiktstorn

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Tips på bra sovplats/utsiktstorn

Inläggav Siv » tor 27 jul 2017, 15:39

Hej! Jag har ett litet klurigt dilemma. Jag börjar nu äntligen komma i ordning i min nya lägenhet och de flesta kartongerna är uppackade eller nedsatta i förrådet. Fyra kartonger återstår dock - katternas absoluta favoritplatser! De älskar verkligen kartongerna. Två kartonger på varandra är precis lagom höjd. Om de inte är fyllda till bredden bildas dessutom en skön liten grop, en perfekt sovplats! De är liksom mjuka och fasta samtidigt. Dessutom har flera kartonger stått mitt i rummen eller i hallen, vilket katterna också har tyckt om. Särskilt Siv har uppskattat kartongerna i hallen där hon har kunnat ha uppsikt över hela lägenheten.

Nu till mitt dilemma. Jag vill verkligen inte ha kartonger i lägenheten. Men det känns inte roligt att plocka bort katternas favoritplatser. Har ni kanske några tips på kattbäddar/möbler/klösträd som skulle kunna likna kartonger?

De gillar hängmattor i klösträd och även sängen Wonderful dream från Supercat, men inte lika mycket som kartongerna. Wonderful dream är ju låg och hängmattorna känns nog inte lika "fria" som kartongerna. Jag tror att de gillar känslan av ett torn.

Jag köpte nyligen klösträdet White flower från Zooplus, tänkte att det ju är ungefär samma höjd som kartongerna. Det funkar, men kartongerna är fortfarande bättre/skönare.

Nu funderar jag på den här:
https://www.supercat.se/kattbaddar/kattmobel-makan.html

Men den är ju ganska dyr och själva bädden ser lite liten ut. Någon som har testat den?

Den här (utan locket) skulle kunnat funka bra om den hade varit högre.
https://www.supercat.se/kattbaddar/hepper-pod-gron.html

Kanske går det att bygga något eget?? Kanske Jackson Galaxy har några bra tips.... jag får nog gå tillbaka till hans böcker och kolla. Kanske någon vet?

Problemet i hallen är också att det är svårt att placera en bädd eller ett klösträd mitt framför dörröppningen. Jag skulle egentligen behöva något med "armar", typ ett vägghängt klösträd där hyllorna stack ut långt från stammen, så att katterna kunde känna sig fria och spana in i alla rum.

Tar tacksamt emot tips och idéer!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Tips på bra sovplats/utsiktstorn

Inläggav eye of a tiger » tor 27 jul 2017, 17:13

Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 27 jul 2017, 17:48

Dolomit är en serie jag tittat på, verkar smart

https://www.google.se/search?q=vägghäng ... HwQgjYIvAM

Eller liten byrå med mysig korg

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29021097/

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 27 jul 2017, 20:25

Den här gillar Tösen! Går att hänga från krok i taket eller som jag gjort från krok i väggen:

http://www.supercat.se/kattbaddar/the-c ... ingar.html

Hon älskar också sina crater dot :
http://www.supercat.se/kattbaddar/crate ... -pink.html som är perfekta att lägga uppe på en byrå eller dylikt.

Hankatten uppskattar den här mkt:

http://www.supercat.se/kattbaddar/oti-m ... tbadd.html Stor och mkt skön, inte jättehög men om man ställer den på en byrå eller dyl kanske det kan fungera?

För katter som verkligen uppskattar kartonger ser ju den här lite roligare ut, men kanske också måste står på en byrå?

http://www.supercat.se/kattbaddar/petbo ... nghus.html eller http://www.supercat.se/kattbaddar/mia-m ... house.html

Själv funderar jag på:

https://www.etsy.com/se-en/listing/2237 ... ref=market dvs ett par st runt nya tv'n som är lövtunn och som man till katternas oändliga missnöje inte kan ligga uppe på till skillnad från vår gamla vägghängda tv (inte jättetjock den heller och så otroligt obekvämt ut men så icke enl katterna.)

Vägghängda Dolomit ser fin ut men kräver en mkt bra vägg då belastningen blir stor när katterna röjer runt i trädet. Prickisarna är visserligen starka, livliga och inte minsta bengalerna så alla våra golv till tak träd är fastskruvade i våra väggar. I förra bostaden var det betongväggar och nu har vi gipsväggar - i båda fallen ledde belastningen för infästningarna i vägg till att det med tiden faktiskt blev allt större hål fast vi hade flera fästpunkter och försökte ta hänsyn till sådant. Numera skulle jag inte köpa ett träd som måste fästas i vägg men det fungerar säkert fint om man har mindre livliga katter och bra väggar.

Kanske en klöstunna kan vara ngt? Hankatten rekommenderar i så fall den här:http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostunnor/natural_paradise_klostunna/571034

Den här klöstunnan såg också lite mer designad ut:
http://www.zooplus.se/customerpicturedi ... nor/592190
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 28 jul 2017, 22:34

Vilka superbra tips allihop!! Nu har jag onekligen en hel del att fundera på. :-D Stort tack!

Eye: Jättebra tips alla tre! Särskilt det andra tror jag skulle uppskattas av fröknarna. Siv skulle nog gilla tornet och Dools, som gärna ligger lite högre upp och gärna lite gömd, skulle nog uppskatta grottan. Tänk att jag har missat det!!

Yrhättans: Det vägghängda Dolomit har jag funderat mycket på. Jag tycker det ser jättebra ut! Jag skulle bara vilja att hyllorna stack ut lite längre från stammen. Och så är jag lite osäker på om mina väggar skulle hålla. Hur vet man det förresten? Jag har betongväggar tror jag. Men de är ganska mjuka (lätta att borra i). Det är ett hus från 50-talet.
En byrå är också ett bra tips. Jag har en byrå i hallen som uppskattas av fröknarna om jag lägger en filt eller en dyna ovanpå. Det är bara att jag själv inte tycker att det ser så snyggt ut. Jobbigt när matte är lite kräsen vad gäller det estetiska. :roll:

Starwatcher: Så många bra tips! Roligt att få ta del av Prickisarnas recensioner. :-D Jag blev lite inspirerad av Tösens förslag på bädden som hänger från taket. Dools skulle nog uppskatta den. Men att borra i taket känns lite läskigt, men det kanske inte är några problem…

Crater dot har jag sett på Supercats hemsida, men aldrig riktigt förstått. Vad roligt att Tösen tycker så mycket om den. Personligen tilltalas jag av att den verkar vara så lätt att använda och lägga på hyllor och likande utan att den är alltför skrymmande. Är den mjuk så att katten sjunker ner lite i mitten? Har den glidskydd under till så att man kan lägga den på en hylla högt upp utan att den glider?

En tunna är också ett bra förslag. Den hankatten rekommenderar ser fin ut. Jag har annars funderat lite på en tunna från Petfun, som har en klöspelare med en hängmatta bredvid. https://shop.petfun.de/en/kratzbaeume/mia.html
Det känns bara lite knasigt att köpa en tunna när jag inte tror att de kommer att utnyttja själva tunnan. Fast vem vet, Dools gillar ju att krypa undan ibland, hon kanske skulle uppskatta tunnan. Men det beror nog på var jag placerar den.

Stort tack igen alla tre. :rosekiss: Det var verkligen till stor hjälp. Roligt och inspirerande att få lite input från andra. Jag fastnar lätt i mina vanliga idéer. Nu har jag som sagt mycket att fundera över. :-k :-D

Jag började förresten även bläddra i Jackson Galaxys böcker igår. Jag skulle så gärna vilja bygga gångar och hyllor på väggarna, hitta en sån där pelare han ofta använder… och kanske bygga hyllor vidare till bokhyllorna så att katterna kan gå runt. Får se om/när jag vågar/orkar ge mig in på detta projekt. Det måste ju bli snyggt också. ;-)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 28 jul 2017, 23:39

Crater dot har glidskydd på undersidan och en av Tösens två Crater dot ligger uppe på en garderob. Orsaken till att vi har 2 st är att hon älskade den direkt och klargjorde för brorsan att den är hennes varpå jag köpte en till så han också skulle få en men även den nya var hennes... Den är mjuk att ligga på men inte så att katten sjunker ner i en grop. Just nu ligger hon i den på garderoben och båda används varje dag.

Vi gillar böcker och har därmed en hel del bokhyllor. Vid varje bokhylla har vi satt träd och eller hyllor på väggarna. Uppe på bokhyllorna har jag lagt mjuka handdukar i frotté som sitter fast mot bokhyllan med hjälp av dubbelhäftande mattejp . Samma sak på hyllorna. Fördelen är att det är enkelt att ta bort och tvätta samt att katterna gillar att ligga på mjuk frotté.
Märkte snabbt att Jackson Galaxy har rätt i att det inte bara kan finnas en vägg upp och ner för katterna så det fick bli fler hyllor och träd.

När det gäller tunnor använder Prickisarna enbart korg uppe på tunnan. De små krypinen är enbart för lek. Vi har 2 stora Petfunträd med tunna men tunnan från zooplus är bättre än enl Prickisarna.

Ett annat tips är att titta på olika Ikea hack som finns på nätet. Finns snygga och kompakta träd med Stolmen från ikea. Nog inget mina katter skulle kunna ligga på men som alternativ till hylla är det inte dumt.

Bra att det kommer mer snygga kattsaker för visst är det roligt att hemmet ser snyggt ut. I USA finns massor av kattvänliga och snygga saker som jag tyvärr inte hittat till försäljning i Europa.
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 29 jul 2017, 10:12

Det är tråkigt att IKEA slutade med katt och hundmöbler.

De fungerade fint och var uppskattade av Buskissen. Kanske kan de tänka om!

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 01 aug 2017, 21:13

Starwatcher skrev:Crater dot har glidskydd på undersidan och en av Tösens två Crater dot ligger uppe på en garderob. Orsaken till att vi har 2 st är att hon älskade den direkt och klargjorde för brorsan att den är hennes varpå jag köpte en till så han också skulle få en men även den nya var hennes... Den är mjuk att ligga på men inte så att katten sjunker ner i en grop. Just nu ligger hon i den på garderoben och båda används varje dag.

Vi gillar böcker och har därmed en hel del bokhyllor. Vid varje bokhylla har vi satt träd och eller hyllor på väggarna. Uppe på bokhyllorna har jag lagt mjuka handdukar i frotté som sitter fast mot bokhyllan med hjälp av dubbelhäftande mattejp . Samma sak på hyllorna. Fördelen är att det är enkelt att ta bort och tvätta samt att katterna gillar att ligga på mjuk frotté.
Märkte snabbt att Jackson Galaxy har rätt i att det inte bara kan finnas en vägg upp och ner för katterna så det fick bli fler hyllor och träd.

När det gäller tunnor använder Prickisarna enbart korg uppe på tunnan. De små krypinen är enbart för lek. Vi har 2 stora Petfunträd med tunna men tunnan från zooplus är bättre än enl Prickisarna.

Ett annat tips är att titta på olika Ikea hack som finns på nätet. Finns snygga och kompakta träd med Stolmen från ikea. Nog inget mina katter skulle kunna ligga på men som alternativ till hylla är det inte dumt.

Bra att det kommer mer snygga kattsaker för visst är det roligt att hemmet ser snyggt ut. I USA finns massor av kattvänliga och snygga saker som jag tyvärr inte hittat till försäljning i Europa.

Tack för jättebra och inspirerande tips! :rosor:
Jag gillar också böcker och har ganska nyligen fått upp mina bokhyllor. De är placerade i zickzack så att katterna kan gå hela vägen upp, men det skulle verkligen vara roligt att kunna bygga vidare med hyllor på väggarna så att de kan gå vidare när de har kommit högst upp. Jag har funderat på att bygga så att de kan gå runt rummet och ta sig ner via t.ex. Stolmen. Jag har kikat på Stolmen tidigare. Men vad är Ikea hack? Stolmen säljs väl inte på vanliga Ikea vad jag kan se? Känner mig lite okunnig här... Siv och Dools tycker också mycket om frotté. Bra tips med dubbelhäftande matttejp.

Jag har idag även insett att jag nog måste skaffa ytterligare ett högt klösträd. De senaste två dagarna har det nämligen blivit bråk om översta hängmattan, vilket det tidigare aldrig har blivit. Det kan förstås bero på att många kartonger (=sovplatser) nu är borta. Ja, det börjar alltså bli lite bråttom. Svårt för mig som gärna vill fundera på olika lösningar ganska länge innan jag bestämmer mig. #-o :roll:

Jag blir nyfiken på prickisarnas bedömning av klöstunnorna. Har du någon aning om varför de föredrar tunnan från Zooplus?

Så härligt att Tösen tycker så mycket om sina Crater dot! Jag får se om det blir en sådan till Siv och Dools. Jag gissar att den främst skulle tilltala Dools, hon gillar att krypa ihop i korgar och dyl. Siv vill gärna ha mer plats. Det är framför allt hon som älskar kartongerna

Missan skrev:Det är tråkigt att IKEA slutade med katt och hundmöbler.

De fungerade fint och var uppskattade av Buskissen. Kanske kan de tänka om!

Var det länge sedan Ikea slutade med det? Jag har inte sett katt- och hundmöbler på Ikea. Men det kanske går att påverka genom att skiva till dem och framföra ett önskemål. Kan vara värt ett försök om de var fina. :-)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 01 aug 2017, 22:01

[quote="Siv"]
Tack för jättebra och inspirerande tips! :rosor:
Jag gillar också böcker och har ganska nyligen fått upp mina bokhyllor. De är placerade i zickzack så att katterna kan gå hela vägen upp, men det skulle verkligen vara roligt att kunna bygga vidare med hyllor på väggarna så att de kan gå vidare när de har kommit högst upp. Jag har funderat på att bygga så att de kan gå runt rummet och ta sig ner via t.ex. Stolmen. Jag har kikat på Stolmen tidigare. Men vad är Ikea hack? Stolmen säljs väl inte på vanliga Ikea vad jag kan se? Känner mig lite okunnig här... Siv och Dools tycker också mycket om frotté. Bra tips med dubbelhäftande matttejp.

Jag har idag även insett att jag nog måste skaffa ytterligare ett högt klösträd. De senaste två dagarna har det nämligen blivit bråk om översta hängmattan, vilket det tidigare aldrig har blivit. Det kan förstås bero på att många kartonger (=sovplatser) nu är borta. Ja, det börjar alltså bli lite bråttom. Svårt för mig som gärna vill fundera på olika lösningar ganska länge innan jag bestämmer mig. #-o :roll:

Jag blir nyfiken på prickisarnas bedömning av klöstunnorna. Har du någon aning om varför de föredrar tunnan från Zooplus?

Så härligt att Tösen tycker så mycket om sina Crater dot! Jag får se om det blir en sådan till Siv och Dools. Jag gissar att den främst skulle tilltala Dools, hon gillar att krypa ihop i korgar och dyl. Siv vill gärna ha mer plats. Det är framför allt hon som älskar kartongerna

Har inte en susning om varför den mkt billigare tunnan från zooplus är mer populär än den från Petfun. Krypinen i båda används enbart för lek så där skiljer det inte och normalt sett är ju Petfunkorgarna mkt uppskattade.

IKEA hack är en benämning på när folk tar IKEA saker, gör om lite för att få en annan användning än den IKEA tänkts sig. Ett exempel är när folk tar IKEA stolpen Stolmen, sätter sitthyllor på den och vips är det ett kattträd. Ett annat hack som är populärt är att såga upp ett hål i kortsidan på träkistan HOL för att i kistan sätta in en kattlåda som då döljs. Just att göra om så att IKEA saker kan användas till katter är riktigt populärt.
Titta in t.ex här för nspiration:
http://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture En del saker är riktigt snygga och fiffiga :-)

Tyvärr tror jag inte Stolmen finns kvar i IKEAs sortiment men finns säkert att få tag i via Blocket ets för en spottstyver (gissar jag).

Känner igen det där med tjafs om att ligga överst. Vi hade ett träd i sovrummet men tröttnade till slut på kvällens tjaft så det fick bli 2 träd där. Numera har Prickisarna tjatat till sig 10 träd som är utspridda i bostaden :oops: Eftersom alla används varje dag ser jag det som bra köp och både jag och husse har vant oss vid klätterträden som inredningsdetalj :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 02 aug 2017, 12:03

Tror att IKEA slutade med hund- och kattsaker kring 2010.

De hade ett varierat utbud från klädborstar, vattenskålar till tunnlar som kunde byggas ihop och liggplatser där utformningen verkligen var sådan att man tagit hänsyn till vad katten eller hunden gillade.

IKEA sålde oxå små och stora mjukisråttor som var preparerade med något kattvänligt eftersom kissen lekte som en tokig med dom när de var nya.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 02 aug 2017, 12:42

Ja man kännet igen tjafs hence alla träd i hemmet . Även här används allt och på så vis har de ju fått rutin att dela upp platserna på sin egen tid och känner att de inte måste tjafsas om favoritställena.

Hittade ett träd på kattkompaniet som är stor del gjord av trä.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 04 aug 2017, 20:34

Starwatcher skrev:
Har inte en susning om varför den mkt billigare tunnan från zooplus är mer populär än den från Petfun. Krypinen i båda används enbart för lek så där skiljer det inte och normalt sett är ju Petfunkorgarna mkt uppskattade.

IKEA hack är en benämning på när folk tar IKEA saker, gör om lite för att få en annan användning än den IKEA tänkts sig. Ett exempel är när folk tar IKEA stolpen Stolmen, sätter sitthyllor på den och vips är det ett kattträd. Ett annat hack som är populärt är att såga upp ett hål i kortsidan på träkistan HOL för att i kistan sätta in en kattlåda som då döljs. Just att göra om så att IKEA saker kan användas till katter är riktigt populärt.
Titta in t.ex här för nspiration:
http://www.ikeahackers.net/category/hacks/pet-furniture En del saker är riktigt snygga och fiffiga :-)

Tyvärr tror jag inte Stolmen finns kvar i IKEAs sortiment men finns säkert att få tag i via Blocket ets för en spottstyver (gissar jag).

Känner igen det där med tjafs om att ligga överst. Vi hade ett träd i sovrummet men tröttnade till slut på kvällens tjaft så det fick bli 2 träd där. Numera har Prickisarna tjatat till sig 10 träd som är utspridda i bostaden :oops: Eftersom alla används varje dag ser jag det som bra köp och både jag och husse har vant oss vid klätterträden som inredningsdetalj :smile:

Ok. Tack! Kul med inspiration! Jag kollade lite snabbt på Blocket och du har rätt i att Stolmen skulle gå att hitta där.

Även här var det i sovrummet som tjafset om översta bädden uppstod. Jag får nog fundera på att sätta ett högt träd till i sovrummet även om det egentligen inte får plats. Undrar om de skulle godta ett större träd med flera höga platser eller om de vill ha var sitt träd. :-k

Hahaha! Prickisarna tycks vara duktiga på att tjata! :smile: =D> Men jag håller verkligen med om att det är bra köp. Hemmet är ju för alla i familjen. :-D (Även om jag ibland önskar att klösträden vore lite snyggare. Jag skulle t.ex. önska mer naturmaterial på bäddar och hyllor.)

Missan skrev:Tror att IKEA slutade med hund- och kattsaker kring 2010.

De hade ett varierat utbud från klädborstar, vattenskålar till tunnlar som kunde byggas ihop och liggplatser där utformningen verkligen var sådan att man tagit hänsyn till vad katten eller hunden gillade.

IKEA sålde oxå små och stora mjukisråttor som var preparerade med något kattvänligt eftersom kissen lekte som en tokig med dom när de var nya.

Ok. Det låter ju jättebra. Vad dumt att de har tagit bort det ur sortimentet.

eye of a tiger skrev:Ja man kännet igen tjafs hence alla träd i hemmet . Även här används allt och på så vis har de ju fått rutin att dela upp platserna på sin egen tid och känner att de inte måste tjafsas om favoritställena.

Hittade ett träd på kattkompaniet som är stor del gjord av trä.

Även här växlar de mellan de olika platserna, så att ha flera platser är ett måste. I nya lägenheten har vi ju mer plats så nu kan jag skaffa fler träd eller sätta upp fler hyllor. :-D Ska bara komma fram till vad och hur, vilket inte alltid är det lättaste. :roll:
Vad var det för träd du hade hittat på Kattkompaniet?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 05 aug 2017, 12:50

Du tar så bra hand om katterna Siv . :rosor:

Det var det här trädet jag såg .

Såg senare att den fanns på supercat med

http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles ... ad-zamunda
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 06 aug 2017, 17:42

Siv skrev:
Starwatcher skrev:

Även här var det i sovrummet som tjafset om översta bädden uppstod. Jag får nog fundera på att sätta ett högt träd till i sovrummet även om det egentligen inte får plats. Undrar om de skulle godta ett större träd med flera höga platser eller om de vill ha var sitt träd. :-k

Hahaha! Prickisarna tycks vara duktiga på att tjata! :smile: =D> Men jag håller verkligen med om att det är bra köp. Hemmet är ju för alla i familjen. :-D (Även om jag ibland önskar att klösträden vore lite snyggare. Jag skulle t.ex. önska mer naturmaterial på bäddar och hyllor.)?

För vår del blev det 2 olika träd men som står intill varandra i sovrummet. Ett Kattens no 1 och ett från Petfun. Blev bra då det fungerar som en klättervägg. Från ena trädet kan katterna hoppa till fönsterhängmatta som sitter på sugproppar.

Håller med om att det är bättre med naturmaterial. Iaf hos Petfun finn den varianten och tror även att Katzen-deko har frotté. Numera kan man välja till att träet laseras hos Petfun vilket är en klar fördel om katt råkar kräkas i trädet. Går så klart att göra det själv men Prickisarna har inte stort tålamod när det kommer hem ett nytt träd :smile:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 09 aug 2017, 10:58

eye of a tiger skrev:Du tar så bra hand om katterna Siv . :rosor:

Det var det här trädet jag såg .

Såg senare att den fanns på supercat med

http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles ... ad-zamunda

Tack! Vad snäll du är!!
Trädet ser fint ut. Mycket bra vad gäller "torn-känslan" och fint att det är av trä. Men jag är inte så förtjust i den långhåriga plyschen. Jag gillar egentligen inte plysch alls, det är ett av mina "problem" med alla klösträd, elementsängar etc. Jag har tänkt att jag ska köpa eget tyg till hängmattorna i trädet från Kattens n.1 och klä om dem. Jag vet inte riktigt vad katterna tycker om plysch dock. De verkar inte ha något direkt emot det, även om de tycks föredra frotté eller fleece. Dock vägrar de ligga på den en vita blomman från zooplus om jag inte lägger en filt eller handduk på blomman. :smile:

Starwatcher skrev:För vår del blev det 2 olika träd men som står intill varandra i sovrummet. Ett Kattens no 1 och ett från Petfun. Blev bra då det fungerar som en klättervägg. Från ena trädet kan katterna hoppa till fönsterhängmatta som sitter på sugproppar.

Håller med om att det är bättre med naturmaterial. Iaf hos Petfun finn den varianten och tror även att Katzen-deko har frotté. Numera kan man välja till att träet laseras hos Petfun vilket är en klar fördel om katt råkar kräkas i trädet. Går så klart att göra det själv men Prickisarna har inte stort tålamod när det kommer hem ett nytt träd :smile:

Jag tror att det kommer att bli en sådan variant för oss i sovrummet också. Var har du köpt fönsterhängmattan? Sitter den bra? Jag menar, har det aldrig hänt att den rasar ner? Jag tycker sugproppar verkar lite osäkert...

Jag ha sett att Petfun har naturmaterial, det är framför allt därför jag funderar på dem. Synd bara att bäddarna i bomull enbart finns i vitt. Vitt är jättefint, men det blir så fort sjaskigt med två svarta systrar. Hm, jag ska tänka på det där med lasering, hade inte alls tänkt på det. Jag gillar verkligen det obehandlade träet annars. :-k Tack för tipset!

I övrigt har jag nog landat i att försöka sy en snygg dyna till byrån i hallen. Jag ville verkligen att den skulle få vara utan dynor eller bäddar (mycket snyggare), men Siv älskar verkligen den platsen där hon har koll på hela lägenheten. Hon ligger där även om jag har plockat bort filten. :smile: Så hon får som hon vill. Ska försöka hitta ett tyg som inte glider för undersidan. Har även hört att det ska finnas något man kan "dutta" på tyget så att det inte glider. Jag vill inte gärna sätta tejp på just den byrån.

Vad gäller resten av lägenheten fortsätter jag att klura på olika lösningar med hyllor och träd. :-D Alla era tips har varit toppen!! Tack igen alla som kommit med förslag! :rosor:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 09 aug 2017, 15:10

Siv skrev:
Starwatcher skrev:För vår del blev det 2 olika träd men som står intill varandra i sovrummet. Ett Kattens no 1 och ett från Petfun. Blev bra då det fungerar som en klättervägg. Från ena trädet kan katterna hoppa till fönsterhängmatta som sitter på sugproppar.

Jag tror att det kommer att bli en sådan variant för oss i sovrummet också. Var har du köpt fönsterhängmattan? Sitter den bra? Jag menar, har det aldrig hänt att den rasar ner? Jag tycker sugproppar verkar lite osäkert...

Jag ha sett att Petfun har naturmaterial, det är framför allt därför jag funderar på dem. Synd bara att bäddarna i bomull enbart finns i vitt. Vitt är jättefint, men det blir så fort sjaskigt med två svarta systrar. Hm, jag ska tänka på det där med lasering, hade inte alls tänkt på det. Jag gillar verkligen det obehandlade träet annars. :-k Tack för tipset!

I övrigt har jag nog landat i att försöka sy en snygg dyna till byrån i hallen. Jag ville verkligen att den skulle få vara utan dynor eller bäddar (mycket snyggare), men Siv älskar verkligen den platsen där hon har koll på hela lägenheten. Hon ligger där även om jag har plockat bort filten. :smile: Så hon får som hon vill. Ska försöka hitta ett tyg som inte glider för undersidan. Har även hört att det ska finnas något man kan "dutta" på tyget så att det inte glider. Jag vill inte gärna sätta tejp på just den byrån.

Vad gäller resten av lägenheten fortsätter jag att klura på olika lösningar med hyllor och träd. :-D Alla era tips har varit toppen!! Tack igen alla som kommit med förslag! :rosor:

Tösens synnerligt älskade fönsterhängmattor har jag köpt från Amazon.com. Inte billiga men används flitigt. Har köpt 3 st varav en delas av båda katterna, en används mest av Tösen och så en som är strikt hennes :smile:

https://www.amazon.com/Manufacturing-Ki ... ount&psc=1

Man måste putsa fönstret noga innan man sätter upp hängmattan och ca en gång per månad eller varannan månad ska man putsa fönstret igen så att hängmattan sitter säkert. Gör man det sitter hängmattan säkert fast på fönstret. Båda katterna hoppar vilt rakt ner på hängmatta utan ngt ras.

Håller med om att det är lite tråkigt att Petfuns frotté enbart finns i vitt. Mina katter fäller ju inte mkt alls och försöker tvätta liggplatserna regelbundet.

Gisele här på forumet har inrett väldigt fint med kuddar högt uppe till hennes katt. Kanske hon har ngt tips på hur man kan fästa en liggkudde utan tejp?
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 09 aug 2017, 19:34

Starwatcher skrev:Tösens synnerligt älskade fönsterhängmattor har jag köpt från Amazon.com. Inte billiga men används flitigt. Har köpt 3 st varav en delas av båda katterna, en används mest av Tösen och så en som är strikt hennes :smile:

https://www.amazon.com/Manufacturing-Ki ... ount&psc=1

Man måste putsa fönstret noga innan man sätter upp hängmattan och ca en gång per månad eller varannan månad ska man putsa fönstret igen så att hängmattan sitter säkert. Gör man det sitter hängmattan säkert fast på fönstret. Båda katterna hoppar vilt rakt ner på hängmatta utan ngt ras.

Håller med om att det är lite tråkigt att Petfuns frotté enbart finns i vitt. Mina katter fäller ju inte mkt alls och försöker tvätta liggplatserna regelbundet.

Gisele här på forumet har inrett väldigt fint med kuddar högt uppe till hennes katt. Kanske hon har ngt tips på hur man kan fästa en liggkudde utan tejp?

Toppen!! Tack! Om jag skaffar en sådan får jag ju dessutom en anledning att putsa fönsterna lite oftare! Det kan behövas. :oops: :smile:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 12 aug 2017, 21:08

Starwatcher skrev:Håller med om att det är lite tråkigt att Petfuns frotté enbart finns i vitt. Mina katter fäller ju inte mkt alls och försöker tvätta liggplatserna regelbundet.

Jag blev plötsligt osäker, är det "mixed cotton fabric natural white" som du kallar frotté? Det finns ju även "microfibre" och "microfaser" att välja på? Vad är egentligen det? Jag inbillade mig att "microfibre" var något som liknade plysch och att "mixed cotton" var bomull, men jag kanske har fel? :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 12 aug 2017, 21:26

Siv skrev:
Starwatcher skrev:Håller med om att det är lite tråkigt att Petfuns frotté enbart finns i vitt. Mina katter fäller ju inte mkt alls och försöker tvätta liggplatserna regelbundet.

Jag blev plötsligt osäker, är det "mixed cotton fabric natural white" som du kallar frotté? Det finns ju även "microfibre" och "microfaser" att välja på? Vad är egentligen det? Jag inbillade mig att "microfibre" var något som liknade plysch och att "mixed cotton" var bomull, men jag kanske har fel? :-k

jjag har köpt mixed cotton fabric. Är frotté kvalitet i textilien. Inte som den allra dyraste och mjukaste som kan hittar i riktigt svindyra handdukar men Prickisarna anser att det är helt ok. Valde till extra tjock kant, då blir korgkanten lite högre. Dessutom köpte jag lite tjockare hängmattor vilket uppskattas också.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 12 aug 2017, 21:57

Starwatcher skrev:
Siv skrev:

jjag har köpt mixed cotton fabric. Är frotté kvalitet i textilien. Inte som den allra dyraste och mjukaste som kan hittar i riktigt svindyra handdukar men Prickisarna anser att det är helt ok. Valde till extra tjock kant, då blir korgkanten lite högre. Dessutom köpte jag lite tjockare hängmattor vilket uppskattas också.

Toppen! Tack!! :rosor:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 14 aug 2017, 15:20

Kan tipsa om halkskydd som man kan lägga under mattor för att de inte ska glida. De är lätta att klippa till önskad storlek. Funkar nog under kuddar också om det inte går allt för vilt till. Vill även informera om att klätterträden i obehandlat naturträ från Zooplus blir väldigt solkiga i träet med tiden och då svåra att göra rent. Jag har målat mina för att de ska vara lättare att göra rent och nu funkar det bra.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 14 aug 2017, 16:53

Aziz skrev:Kan tipsa om halkskydd som man kan lägga under mattor för att de inte ska glida. De är lätta att klippa till önskad storlek. Funkar nog under kuddar också om det inte går allt för vilt till. Vill även informera om att klätterträden i obehandlat naturträ från Zooplus blir väldigt solkiga i träet med tiden och då svåra att göra rent. Jag har målat mina för att de ska vara lättare att göra rent och nu funkar det bra.

Tack! Bra tips! Menar du träden från Petfun som säljs hos Zooplus? Väldigt bra att veta i så fall. Stort tack!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 15 aug 2017, 12:10

Siv skrev:
Aziz skrev:Kan tipsa om halkskydd som man kan lägga under mattor för att de inte ska glida. De är lätta att klippa till önskad storlek. Funkar nog under kuddar också om det inte går allt för vilt till. Vill även informera om att klätterträden i obehandlat naturträ från Zooplus blir väldigt solkiga i träet med tiden och då svåra att göra rent. Jag har målat mina för att de ska vara lättare att göra rent och nu funkar det bra.

Tack! Bra tips! Menar du träden från Petfun som säljs hos Zooplus? Väldigt bra att veta i så fall. Stort tack!

De jag har erfarenhet av är serien som heter Natural Paradise och även klösstolpar med bottenplatta i obehandlat trä. Den senare kändes dessutom lite vass i kanterna eftersom mina kissar flänger runt och dunsar ner på plattan. Men nu har jag vadderat den och klätt den med ett tyg som matchar sovrummet. :grin: (vet att de är katter men blev mysigare så, :oops: )

ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tis 15 aug 2017, 22:07

Ja, kartonger är populära! Gärna med prassligt omslagspapper i (då hör man åtminstone var katten är!) I allmänhet gäller att tänka tredimensionellt, så kan man med små medel fixa trevliga ställen för kissarna. Jag har en tvättstuga intill köket med högskåp på båda sidor, strax under taket. En spång gjord av en golvbräda mellan skåpen ger tillträde till ett spännande utrymme och plats för diverse akrobatik. Ett par-tre bitar vit spånplatta, c:a 20 x 20 cm på konsoler och klädda med gummimatta blir en kattväg till höga bokhyllan.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 16 aug 2017, 17:20

ClaesC skrev:Ja, kartonger är populära! Gärna med prassligt omslagspapper i (då hör man åtminstone var katten är!) I allmänhet gäller att tänka tredimensionellt, så kan man med små medel fixa trevliga ställen för kissarna. Jag har en tvättstuga intill köket med högskåp på båda sidor, strax under taket. En spång gjord av en golvbräda mellan skåpen ger tillträde till ett spännande utrymme och plats för diverse akrobatik. Ett par-tre bitar vit spånplatta, c:a 20 x 20 cm på konsoler och klädda med gummimatta blir en kattväg till höga bokhyllan.

Det låter som om du har fixat det jättebra för dina katter! Spången mellan skåpen låter kul. Lägg gärna upp en bild om du har lust och möjlighet, det vore roligt att se. Det är ju alltid roligt med inspiration och kul att se hur andra har gjort. :)
Tack för att du delar med dig!

ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » ons 16 aug 2017, 22:34

Ska knäppa en bild vid tillfälle. Min poäng är att man inte måste köpa en massa dyra möbler för att katterna ska trivas, lite fantasi och händighet räcker ofta. Men jag vill också tipsa om tyska e-bay där jag ropade in ett verkligt ståtligt sammetsklätt klösträd i 6 nivåer för 75 Euro plus 15 i frakt, levererat till dörren! Mycket billigare än i Sverige! Det heter "Kratzbaum" på tyska, och det finns mycket att välja mellan.

Återgå till "Allmänt kattprat!"