Funderingar på Devon Rex

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Katt: Perser & Heliga Birmor
Kontakt:

Funderingar på Devon Rex

Inläggav Katarina » ons 26 jul 2017, 18:41

Hej!

Nu har det gått snart 1,5 år sedan vi blev utan katt. Timo, Kotten och Filippa blev tyvärr gamla och sjuka och lämnade oss en efter en .

Vi har börjat fundera lite på om man skulle våga och vilja ha katt igen. Det står i dagsläget mellan två birmor eller två devon. Birma har vi ju haft tidigare och vet lite vad man får, även om det såklart är stora individuella skillnader!!

Jag älskar utseendet på Devon rex och ju mer jag läser om dem desto mer tror jag att jag vill ha en (två!). Men - hur är vardagen annorlunda jämfört med tex birma och perser som jag haft tidigare? Har jättesvårt för att se det.
De klättrar mer och lever på höjden har jag läst - ingen fara, vi kommer isf att underlätta och bygga hyllor mm längst med vissa väggar.

Skriker de mer? Hur mycket?

Hur är det tex när man tittar på tv, vill de vara igång jämt eller är det ok med soffgos en stund? Känner mig som en nykomling, trots att jag haft katt tidigare, men har ingen erfarenhet av aktiva raser...

Och så klart vet jag att de är olika, bara för att en är tyst är inte alla det...

I vår familj är det jag och mannen, båda jobbar heltid, bor i ett parhus med egen tomt. Vill gärna gå på koppelpromenader med kisarna. Tänkte två just för att vi jobbar...
Senast redigerad av Katarina ons 26 jul 2017, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Funderingar på Devon Rex

Inläggav Katarina » ons 26 jul 2017, 18:51

Kan ju lägga till att det jag gillar med Devon är att de är med mer (även om jag inte vet hur ;)), mindre pälsvård, mer kelsjuka, nästan garanterat knäkatter? Intelligenta, lättare att lära saker och ting.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Funderingar på Devon Rex

Inläggav Lavine » ons 26 jul 2017, 22:06

Nu skriver jag utifrån mina två till att börja med. :-) Kan inte jämföra med birma och perser, har haft huskatt men han var ungefär som mina devons faktiskt, fast pratade mindre.

Skriker gör de inte, men pratar gärna, dock mest på tilltal. Däremot lär de sig snabbt att om de ljudar/pratar och får uppmärksamhet så lönar det sig alltså, och därför kan de använda det i uppmärksammande syfte. Jag tycker enbart att det är charmigt, och inte ljudstörande alls. Den ena har knappt nån röst även om hon öppnar munnen stort (väldigt gulligt :smile: ), och den andra kuttrar mest. Men, jag har snappat upp på forum och liknande att det finns de som är mer klagande i sitt läte.

MIna är högt som lågt, och öppnar jag en skåpdörr har jag en katt där i samma sekund. Men de är inte i springläge dygnet runt och kräver inte aktivering som du säger t ex vid tv-tittande. Nu är mina i och för sig 7 och 11 år, så jag kanske bara förträngt de unga, vilda åren. :smile: Nej då, jag tror faktiskt inte det. ;-)

Mina älskar golv till tak-trädet, men det kanske alla katter gör. Min äldsta katt sover de flesta nätterna i högsta korgen. Den ena är knäkatt men inte den andra så uttalat, men de flesta devons är förmodligen renodlade knäkatter eftersom de älskar värme intill dumdristighet. :grin:

De är lätta och glada katter! Pigga men inte överjobbiga. Och har sitt fantastiska utseende och mjuka päls. Ingen pälsvård, jo, den ena kan jag borsta lite vid fällning, hon har täckhår faktiskt, men det är nog rätt ovanligt.

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » tor 27 jul 2017, 23:32

Tack för svaret!! De låter ju helt underbara :)

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » ons 02 aug 2017, 21:42

Funderar fortfarande, har frågat olika uppfödare om vi får hälsa på men inte fått än.

Har läst flera spaltmeter och det står lite olika ang att lämna dem ensamna.

Ni som har devon - skulle era klara att vara själva ca 10 h varje vardag? Mannen är borta 10 och jag 12 h varje dag och så 8 h sömn på det ger ju inte mycket tid över. Å andra sidan sover katter mycket ;)

Vissa skriver att det är ok om man har två, andra skriver att de "river huset" om de lämnas längre stunder. Jag verkligen gillar rasen men vill ju inte skaffa katter som kommer må dåligt :( har sökt efter jobb närmare i några år men inte lyckats, så jag räknar inte med det...

Användarvisningsbild
echolls
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: BAL

Inläggav echolls » tor 03 aug 2017, 22:06

Jag har inte haft Devons själv men har träffat flera hos olika ägare och de har alla varit väldigt trevliga katter att ha att göra med. En familj valde att låsa in katterna i badrummet på nätterna för att de busade nätterna igenom annars och när de var instängda på nätterna sov de nattetid och busade på dagarna istället och då fick familjen sova.

De Devons jag träffat har mig veterligen inte haft några problem med att ägarna är borta och jobbar heltid, jag har själv en aktiv ras och de har heller inget problem med att jag jobbar och tillbringar mycket tid på gymmet. Så länge de är två har de ju sällskap.
För tillfället har jag bara en katt och då får jag vara hemma mer för att han inte ska bli ledsen men har man två är det inget problem.
trions blog Katternas blog
Suzannes fylleri Mina målarbilder för vuxna

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 03 aug 2017, 22:14

Ja, mina är ofta ensamma 10 timmar. Visst måste jag tänka på att inte lämna potentiellt farliga saker framme, men det är som för vilken kattägare som helst. :-) Även jag har läst om devons som är väldigt mycket mer påhittiga än mina, men jag har inte alls känt vibbar av att det skulle vara ett generellt problem. Jag skulle själv lätt kunna tänka mig att ha bara en katt. Lånade ut min ena ett tag nyligt, och jag och den katt som var hemma umgicks bara mer än vanligt, det var kul.

När jag kommer hem är de väldigt sällskapliga. Men har aldrig haft sönder något. :grin:

Hoppas du får kontakt med någon uppfödare snart. Om du har Facebook finns gruppen Devon Rex Sverige, där kan du ju läsa runt och bilda dig en uppfattning också (kanske du redan gjort).

Återgå till "Allmänt kattprat!"