Katt slutat vara lekfull sedan ny katt flyttat in

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
catus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt slutat vara lekfull sedan ny katt flyttat in

Inläggav catus » tis 25 jul 2017, 18:59

Hej

vi har en katt på fyra år som sedan vi skaffade en till katt för ca ett år sedan, har blivit alltmer reserverad. Hon har alltid varit lite av en lugn och stillsam katt men brukar ändå uppskatta att jaga efter snöre etc.

Det händer väl fortfarande ibland att hon visar sitt busiga jag men så fort den andra katten kommer för att vara med, så slutar hon.. Hon leker med andra ord bara när den andra katten är bortom uppsikt.. Har ni någon förklaring till varför det är så? Hur ska vi få henne att inte bara lägga sig och sova, så fort den andra katten får fart? ..

mvh
Bekymrad kattägare

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Katt slutat vara lekfull sedan ny katt flyttat in

Inläggav eye of a tiger » tis 25 jul 2017, 19:38

Min tös var liknande när grabben komm on i våra liv. . Hon är mer filosofisk och tänker mera innan hon anfaller speciellt i början av en lek och grabben far över allt och snodde leksaken. Så jag började stänga in henne och mig . I början ville hon inte leka men

när hon märkte att hon fick kasta på sig leksaken i fred.

Så började hon leka lite och sen gick vi ut. Jag fortsatte så ett tag och när hon var riktig i gasen öppnade jag dörren och vi fortsatte leken i resten av lägenheten.

Nu mera behöver jag inte göra det ofta och då jag har en del ställen där hon kan smygga på leksaken eller brösan då de leker dagligen. Så är det nu.mera full fart när vi leker med vippa
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 25 jul 2017, 20:05

Det är väl få vuxna katter som kan leka med en leksak tillsammans? :-k Ingen av de katter jag har haft ihop har kunnat göra det. Min erfarenhet är att katter mognar på ett märkbart sätt så fort de får en yngre (ej fullvuxen) kattkompis och då klarar de inte av att jaga samma leksak utan drar sig hellre tillbaka. Med leksaker leker mina vuxna katter ensamma och när de leker tillsammans leker de bara med varandra (jagar varandra och/eller brottas).
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 25 jul 2017, 20:34

Tja mina kan leka med samma leksak dock kan jag ha två vippor i gång med
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 25 jul 2017, 23:57

Min äldre katt har också alltid varit lite reserverad men ändå älskat att leka. Nu måste jag stänga in lillkissen i hallen så att vi får busa ifred om vi ska leka med vippa eller sånt. Annars lekar de gärna ihop och jagar varandra och brottas så han får ju lek ändå som tur är. :)
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 26 jul 2017, 10:04

Det hände samma sak hos oss när vi skaffade katt nr två. Den äldre katten drog sig undan leken så snart den yngre blandade sig i. Vi lekte då med den äldre separat i ett annat rum men nu, 1,5 år senare så kan båda vara närvarande och turas om att leka med vippan. Nu är det ofta den yngre som väntar på sin tur så jag antar att det har att göra med att båda är vuxna nu och den äldre katten inte längre tar hänsyn som han gjorde så länge katt nr 2 var kattunge. Tror dock att det är viktigt att inte sluta leka med den katt som drar sig undan utan hitta former för leken som gör att det ändå fungerar. Jätteviktigt för katten med lek som ett sätt att lösa stress, boosta självförtroendet m.m. Särskilt då de blivit en katt till i hushållet eller andra förändringar inträffar. Så separat rum kanske är lösningen under en tid i alla fall.

catus
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav catus » ons 26 jul 2017, 17:15

Tack till samtliga som svarat, nu känns det okej! Det verkar vara ett vanligt förekommande och nånting som ändras med tiden, om jag läser utifrån era svar. Jag får försöka leka med henne i ett annat rum så länge! :blink:

Återgå till "Allmänt kattprat!"