Hur fungerar katter och vilda minkar ihop?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
videofotografen
Kattunge
Kattunge
Katt: sex stycken... se min signatur
Kontakt:

Hur fungerar katter och vilda minkar ihop?

Inläggav videofotografen » tis 25 jul 2017, 12:41

Bor på landet och har själv 5 katter som jag har som både ute- och innekatter dvs mest utomhus under den varmare årstiden (fast de äter-, dricker- och sover inomhus) men under den kallare årstiden är de mest inomhus.

Har upptäckt fler och fler vilda minkar i området och min fråga är hur katter funkar ihop med vilda minkar? Eller snarare är min fråga - kan minkarna skada mina katter? Minkarna håller nästan uteslutande till nere vid Östersjön där de lever gott på att fånga fisk men även mina katter springer omkring där då även strandkanterna tillhör mina katters revir. Vill naturligtvis inte att mina katter ska komma till skada på något sätt.

Att kommunen skulle ägna sin energi åt att skjuta av minkarna är uteslutet då kommunen inte ens bryr sig om att hela hamnområdet kryllar med vilda minkar.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Hur fungerar katter och vilda minkar ihop?

Inläggav Birmafröken » tis 25 jul 2017, 12:59

Beror nog på hur pass stöddiga och påträngande dina katter är. En arg mink kan säkert skada en katt på samma sätt som en katt kan skada en mink, men helst undviker de nog varandra.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
videofotografen
Kattunge
Kattunge
Katt: sex stycken... se min signatur
Kontakt:

Inläggav videofotografen » tis 25 jul 2017, 13:05

Birmafröken skrev:Beror nog på hur pass stöddiga och påträngande dina katter är. En arg mink kan säkert skada en katt på samma sätt som en katt kan skada en mink, men helst undviker de nog varandra.

Tack för ditt svar. Det var väl ungefär vad jag själv trodde. Katterna är ju dessutom lite större än en fullvuxen mink. Så jag får väl hoppas att allt går bra. Det enda negativa är kanske att en katt är lite mer "nyfiken" men som sagt... hoppas att det förlöper bra. :-)

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 25 jul 2017, 13:11

Skulle kunna tänka mig att katter kan ge sig på minkungarna om det vill sig illa och då försöker säkert båda mammamink och pappamink försvara sina telningar.

På många ställen har räven tryckt undan minken beroende på variationer av rävskabb.

Både katt, mink och räv jagar ju har/kaninungar så de kan säkert konkurrera om villebrådet i trakten annars håller de sig nog ifrån varandra.

Återgå till "Allmänt kattprat!"