Min katt försvann

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt försvann

Inläggav Viarden » lör 22 jul 2017, 22:45

Hej!
Min katt har försvunnit för drygt 6 dagar sedan.

Först var han borta i Stockholm ca 4 veckor, sedan hittade vi honom mha ID hund och kattfälla. Han mådde bra när vi hittade honom, vara bara lite vild i temperamentet. Vi hastrerade honom strax efter vi hittade honom samt satte en chip. 2 dagar efter kastrering började han gå ut och komma tillbaka utan problem. 5 dagar efter gick han ut som vanligt på kvällen och på morgonen kom han inte tillbaka. Vi har en annan katt också. Det är hans mamma. Hon var u Stockholm när han kastrerades och kom till landet över helgen. De kommer bra överens. Hon är 7 år och han är strax 2 år.

Vi kastrerade honom och har befunnit oss i vårt landställe utanför Hedemora i Södra Dalarna.

Jag får en känsla att katten trivs bättre utomhus än hemma. Det har gått bara 6 dagar mellan vi hittade honom och hann försvann igen. Jag är mycket orolig. Har letat nu varje natt efter honom utan resultat. Han är ju kastrerad nu så det kan inte vara hormoner som styr honom. Jag vill gärna veta im någon har erfarenhet av en kattförsvinnande 2 gånger i rad?!
Vad jag kan göra för att hitta honom och hjälpa honom ?!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Min katt försvann

Inläggav Yrhättans » lör 22 jul 2017, 23:11

Från att du kastrerar måste man räkna med minst en månad innan kastreringen fått full effekt. Mitt råd är att du håller honom inne minst ett par månader (även om jag personligen förespråkar innekatter eftersom utemiljön är farlig för katter).
Lär honom att gå i koppel och ta promenader.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » lör 22 jul 2017, 23:32

Tack för rådet! Men han är inte hemma nu, han är utomhus!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 22 jul 2017, 23:51

Viarden skrev:Tack för rådet! Men han är inte hemma nu, han är utomhus!

Har du något foto på honom? I så fall lägg ut det på fb, vart han försvann och när.
Knacka dörr hos alla grannar och fråga. Kan han ha blivit instängd någonstans?
Finns det ett djurhem i närheten så kontakta, de blir ofta uppringda om någon hittar en katt.
Prova att leta i gryningen, han kan vara mer aktiv då.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 23 jul 2017, 00:02

Jag har redan pratat med alla grannar, satt lappar i hela byn, kollat allmänna utrymmen där han kunde ha blivit inlåst. Jag placerade Annons på vilse.se samt på vår intern FB grubb som tillhör Garpenberg.
Hoppas någon ser honom snart och återkopplar till mig. :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 23 jul 2017, 00:10

Håller tummarna att du hittar honom.
Ett tips när du gjort det är att ta hans favoritgodis i en liten plåtask. Träna tills han kopplar att du skramlar med lådan, han kommer och får då godis,
Ljudet hörs långt utomhus och gör det lättare att hitta honom.
Min kattliga är tränade och det fungerade perfekt när vi hade sommarstuga.
Jag ställde mig på verandan, skakade rejält med godisasken och ropade deras namn. Alla kom rusande för att få godis.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 23 jul 2017, 00:53

Ja, min katt Fiksik har också varit inlärt att komma tillbaka så fort jag skramlar med maten i burken. Det har alltid fungerat, men inte nu.
Han har varit på landet 100 gånger och kom alltid tillbaka, men inte nu :-( :cry:

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 23 jul 2017, 09:07

hormonerna efter kastrering tar minst en månad så de kan vara hormonerna som gjorde att han stack.
pratat med katthemmen i närheten? efterlyst hos polisen? skrivit i lokala grupper på fb?
Har du skickat in pappret med idmärkningen? det är många som glömmer det eller kontrollerar att de blivit registrerat i ägarregistret
Bild

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 23 jul 2017, 22:42

Hittade katten idag, men fick inte hem honom. 10 etkm från det vi bor, mitt i skogen vandrar han. Grannarna såg honom och tipsade oss. Tog 3 timmar att hitta honom. Han såg oss, svarade och jamade , men blev orolig och blyg , vände sig om och sprang iväg.
Vi ställde mat där, så att han kan äta. Hoppas att han är kvar i Samma område imorgon. Vi får försöka få tag i kattfälla imorgon.
Jag är ledsen, känner mig som dålig kattägare för att katten har gått iväg. Ledsamt att han har gått från byn till skogen. Han har något beteendestörning

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » sön 23 jul 2017, 22:50

Oj, varför tror du katten har en beteendestörning?

Med grattis till att ni iaf har hittat katten, även om ni inte lyckats fånga in honom ännu. Nu vet ni i alla fall att han lever och mår under omständigheterna bra.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 23 jul 2017, 23:00

Ha. Han varit borta 4 veckor i Stockholm, sedan kastrerades han och är nu borta igen.
Det har gått bara 6 dagar mellan vi hittade honom och han försvann igen. Det är konstigt, tycker jag.
Han har alltid varit blyg, aldrig gått i väg. Men nu är det "överkurs". Och han går längre och längre in i skogen för varje dag, bort ifrån byn.
Är det inte konstigt?!

Jag är glad att han är oskadd och verkar må bra.

Men hur sjutton skall vi lyckas få hem honom?!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 24 jul 2017, 11:03

Håller tummarna för att ni lyckas fånga in honom med hjälp av favoritgodis och någon sorts fälla. Han kanske är en skicklig jägare och inte så hungrig nu den här årstiden med gott om bytesdjur i skogen så försök bjud på något alldeles extra. När ni fångat in honom måste nu hålla honom innomhus tills hormonerna försvunnit totalt och ni återknutit kontakten. Katter är vanedjur och har bra minne så låt det gå lång tid innan ni ens funderar på att släppa ut honom på egen hand. Ordna innemiljön för honom så att den är tillräckligt stimulerande. Klätterträd, utkiksposter och mycket lek. Kanske en stor rastgård på landet skulle vara något? Kan det vara så att han blir förvirrad över reviret när ni byter miljö mellan stan och landet? Vet att det fungerar utmärkt för många katter men funderar över om det kan vara något mer än hormonerna? Som övriga påpekar om han ska vara ute på egen hand i framtiden så träna inkallning genom positiv förstärkning, dvs godis och beröm när han kommer på en given signal.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » tis 25 jul 2017, 17:30

Tack för alla kloka råd!
Jag har inte sett min katt varken igår eller idag. Kattfällan står på ställe där vi har sett honom i förigår. Sedan dess har ingen sett honom. Ingen rört maten i Kattfällan.
Jag tycker att det är jätte jobbigt. Åker till skogen flera gånger om dag, ropar efter honom utan resultat.
Jag vet att han klarar sig, han kan fånga mös och fåglar, han trivs tydligen av att vara ute i det vilda. Det tråkiga är att vi måste åka till Stockholm nästa vecka och han stannar här, i skogen. Kommer han tillbaka är det inge hemma. Grannarna är uppmärksamma, det är de.
Men jag vet inte vad jag skall göra...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 25 jul 2017, 17:51

Prova även på andra tider än dagtid om du inte gör det redan. Har han ngn favoritmat eller godis så testa att ställa det i fällan. Gillar han varm grillad kyckling eller tonfisk så luktar det mkt och kan locka.
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 28 jul 2017, 01:30

Viarden skrev:Tack för alla kloka råd!
Jag har inte sett min katt varken igår eller idag. Kattfällan står på ställe där vi har sett honom i förigår. Sedan dess har ingen sett honom. Ingen rört maten i Kattfällan.
Jag tycker att det är jätte jobbigt. Åker till skogen flera gånger om dag, ropar efter honom utan resultat.
Jag vet att han klarar sig, han kan fånga mös och fåglar, han trivs tydligen av att vara ute i det vilda. Det tråkiga är att vi måste åka till Stockholm nästa vecka och han stannar här, i skogen. Kommer han tillbaka är det inge hemma. Grannarna är uppmärksamma, det är de.
Men jag vet inte vad jag skall göra...

har ni ute en fälla så måste den övervakas eller så måste ni ta bort den när ni åker till Stockholm.
Gå ut å ropa på natten/tidig morgon.
Bild

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 30 jul 2017, 17:06

Ja, vi känner till alla regler vad gäller Kattfällan.
Ingen har sett katten på en vecka :-(
Jag har fortsätt leta ändå, varit ute i skogen vid olika tidspunkter på dagen, varit i kringliggande samhällen i hopp att han kommit dit, samt informerat att katten är på vift. Människor som bor här i byn har tipsat om olika ställen där hemlösa katter kan vara, sä där har jag också sökt.
Idag lämnar vi lantställe med ont i hjärtat. Måste jobba i Stockholm imorgon. Kommer hit i helgen igen.
Alla i byn känner till vår katt, ser de - så meddelar de mig.

Jag väljer att tro att han mår bra, valde själv att gå iväg, är på äventyr och kommer tillbaka eller någon ser honom snart. Så jag hoppas på det bästa, kan inte göra något annat.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 30 jul 2017, 18:35

Jobbigt läge. Känner verkligen med dig och hoppas att han kommer till rätta.

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » fre 25 aug 2017, 21:13

Nu är det mer än månad som har gått. Katten har inte synts till någonstans. Sorgligt. Folk som bor lite enskild i skogen kanske är inte så bekanta med internet, vet inte.
Förlorar inte hoppet... :cry:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 25 aug 2017, 21:17

Viarden skrev:Nu är det mer än månad som har gått. Katten har inte synts till någonstans. Sorgligt. Folk som bor lite enskild i skogen kanske är inte så bekanta med internet, vet inte.
Förlorar inte hoppet... :cry:

Har ni provat id-hund?
Bild

Viarden
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Viarden » sön 27 aug 2017, 23:58

Vi har inte provat ID hund i Dalarna.
Dels finns det inga ID- hundar där bi bor, dels sågs katten bara 1 gång i skogen och ID- hund skulle inte hinna komma till vårt lantställe på en dag ( om vi skulle be någon komma så lär det oftast dröja). Katten visade sig tendens att vandra och gå fler kilometer per dag enligt olika vittnesmål... i alla fall första veckan efter han sprungit iväg.

Återgå till "Allmänt kattprat!"