Alice är borta. Behöver bara ventilera

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
kantarellen
Kattunge
Kattunge

Alice är borta. Behöver bara ventilera

Inläggav kantarellen » lör 22 jul 2017, 04:27

Hej,

Jag var aktiv här på forumet för ett bra tag sedan, när mina två kattöser var små kattungar.

Men i tisdags hände det som jag inte ens hade en tanke på att det skulle kunna hända, min kisse Alice dog endast 3,5 år gammal. Och jag kände mest att jag behövde ventilera med människor jag vet förstår.

I tisdags försvann hon. Det gick så snabbt. Ena sekunden låg hon och sov på sin favoritplats, och sedan måste hon ha fått en propp av något slag för hon var borta. Det fanns ingenting vi kunde göra, vi försökte ge hjärt och andningshjälp, men hon var inte längre hos oss. Det gör så ont, och känns så ofattbart att hon är borta. Jag kan inte sluta tänka på henne, och nästan väntar på att hon ska komma tillbaka till mig.

Vi valde att inte obducera Alice, det skulle inte få henne tillbaka på något sätt. Hon var en Maine Coon, och båda hennes föräldrar var HCM skannade. Veterinären trodde att det var någon form av propp med tanke på hur fort det gick, alternativt HCM. Kan hon ha haft HCM trots att föräldrarna var fria från det? Kvar här finns hennes kullsyster Zelda, som vi lägger all fokus och kärlek på nu. Jag funderar på att hjärtscanna henne, mest för att jag är nojig men jag vill vara på den säkra sidan. Hon verkar ha tagit det hela okej, men hon har alltid varit en självständig katt. Inte alls lika beroende utav sällskap och av oss människor som Alice var.

Världens bästa Alice, 2013-2017

Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Alice är borta. Behöver bara ventilera

Inläggav perkele » lör 22 jul 2017, 05:48

Massa kramar :rose:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » lör 22 jul 2017, 10:24

Nej vad hemskt :( :rose::consoling:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 22 jul 2017, 10:33

Vad sorgligt :consoling: bekaglar sorgen :rose:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 22 jul 2017, 10:53

Fy vad hemskt, vilken chock. Jag beklagar :rose: Massa kramar :consoling: och ta hand om er
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 22 jul 2017, 11:01

Beklagar sorgen. :rose:

Jag hjärtscannar mina eftersom jag är uppfödare, men det är viktigt att veta att det inte är 100% säkert ändå. Det kan utvecklas utan att det syns på scanning. Fördelen med att scanna är att man ändå vet status nu. Om något händer och katten behöver sövas är det viktig information.

Användarvisningsbild
kantarellen
Kattunge
Kattunge

Inläggav kantarellen » lör 22 jul 2017, 14:54

Yrhättans skrev:Beklagar sorgen. :rose:

Jag hjärtscannar mina eftersom jag är uppfödare, men det är viktigt att veta att det inte är 100% säkert ändå. Det kan utvecklas utan att det syns på scanning. Fördelen med att scanna är att man ändå vet status nu. Om något händer och katten behöver sövas är det viktig information.

Alice och Zeldas föräldrar var båda två HCM skannade och DNA-svabbade. Måste HCM överföras från den ena föräldern eller kan det utvecklas hos en katt utan att föräldrarna har haft det? Jag vet att det inte tjänar någonting till att spekulera, för oavsett vad som hände med Alice så är hon borta, men jag tänker också att det kan vara bra att lära sig och få kunskap om.

Förlåt för alla frågor, men det blev så plötsligt så jag blev lämnad med en hel del frågor. :-(

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 22 jul 2017, 17:57

Beklagar sorgen. Det är aldrig lätt när de lämnar oss. Allra minst när det sker så oväntat.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 22 jul 2017, 18:13

kantarellen skrev:Alice och Zeldas föräldrar var båda två HCM skannade och DNA-svabbade. Måste HCM överföras från den ena föräldern eller kan det utvecklas hos en katt utan att föräldrarna har haft det? Jag vet att det inte tjänar någonting till att spekulera, för oavsett vad som hände med Alice så är hon borta, men jag tänker också att det kan vara bra att lära sig och få kunskap om.

Förlåt för alla frågor, men det blev så plötsligt så jag blev lämnad med en hel del frågor. :-(

Man har hittat gener som kan ge HCM hos två raser - MCO och RAG - men hos båda raserna vet man att det finns många fler, eftersom katter som inte bär på just den specifika genen ändåp kan bli sjuka - vilket gör att scanning är viktigt i avelsarbetet. Scanning är aldrig säkert, men med hjälp av scanning kan man i alla fall försöka undvika att avla på katter som blir sjuka tidigt.

Hos människa, som också får HCM, har man hittat över 200 gener som kan orsaka det...och man är övertygad att man inte hittat alla.

Man tror att de flesta fall av HCM nedärvs autosomalt dominant med ofullständig penetrans. Det betyder att det är en dominant gen (man behöver bara ha en av den för att bli sjuk) men det är inte alltid katten blir sjuk även om den bär på genen.

Ja, katter kan få HCM utan att det är ärftligt. I så fall har katten ofta haft högt blodtryck en längre tid, troligen på grund av njurproblem eller sköldkörtelproblem. Det finns fall där man helt enkelt inte vet också.

Beklagar förlusten av din älskade katt!
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » lör 22 jul 2017, 19:11

Jag beklagar sorgen. :rose:

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » sön 23 jul 2017, 20:28

Alltid jobbigt. Framförallt när det sker plötsligt i ung ålder. Beklagar sorgen :rose:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 24 jul 2017, 12:28

Beklagar sorgen över fina Alice. :rose:

Användarvisningsbild
kantarellen
Kattunge
Kattunge

Inläggav kantarellen » mån 24 jul 2017, 16:34

Tack så mycket allesammans, det blir lättare för varje dag som går, men saknaden är fortfarande stor förstås. :-(

Återgå till "Allmänt kattprat!"