ICA Banken kattförsäkring

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

ICA Banken kattförsäkring

Inläggav SaberBlade » fre 21 jul 2017, 12:33

Någon som har ICA Bankens kattförsäkring här? Några erfarenheter hur dom är? Har ICA Banken och har under många år varit extremt nöjd. Har Agria till katterna idag men har tittat en del på ICAs försäkring som verkar mer prisvärd, Agrias verkar ju bli dyrare för varje år (194/mån till 220/mån nästa period, kanske är så för alla bolagen?). Medicin verkar även ingå, Agria har den som tillägg har jag för mig? Enda konstiga verkar vara att jag kan inte försäkra Simba på ICA som är född mars 2010, kalendern går bara till juni 2010 tror jag. Kan vara något för Gizmo i alla fall och eventuella framtida katter.

Ibland känner jag nästan att man kan lika gärna spara dom där 200kr+ och ha till veterinärvård när det väl behövs. 15år med katt och ännu inte behövt/kunnat använda försäkringen (max kostnad 900kr liksom :lol: ). Men det är klart, hoppar man av kommer det säkert något som kräver operation. :roll:

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: ICA Banken kattförsäkring

Inläggav ApanAnn » fre 21 jul 2017, 19:28

Jag kikade på den när den kom ut, men eftersom en del åkommor bara täcktes av försäkringen om katten försäkras där innan två års ålder Kändes det inte värt att byta. Kissarna fyller snart 3.

Annars är det lockande att ha allt samlat på ICA!

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 21 jul 2017, 19:52

Att kalendern bara går till juni/juli 2010 tyder på att de bara försäkrar katter upp till 7 års ålder och inte mer. Att byta bolag när katten blir äldre kan vara krångligt, framförallt om man behövt nyttja försäkringen. Allt som katten har med sig i bagaget blir nästan undantagslöst undantag i försäkringen på ett nytt bolag. Tyvärr är det ju ofta det som man behöver försäkringen till, vilket gör att den blir något "tandlös" så att säga, plus att det blir dyrt i förlängningen att behöva betala ur egen ficka för krämpor som katten dragits med sedan tidigare och som återkommer.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 21 jul 2017, 20:00

Viktigt att komma ihåg att allt ni varit hos veterinär för med undantag av vaccinering riskerar att få undantag för.
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 21 jul 2017, 21:30

Den försäkring ens djur har från början är den som den ska få har resten av sitt liv. Helst inte alls byta för varje gång en byter så kan olika undantag tillkomma och sjukdomar/tillstånd kan bli så att det inte ens täcks längre. Många försäkringsbolag försäkrar inte katter som är äldre än 6år.

Här skulle jag vara väldigt försiktigt, utan ta med en dessa försäkringsförslag till nästa kisse istället.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Inläggav SaberBlade » lör 22 jul 2017, 12:24

Undantag för orsaker man varit hos vet tidigare oroas jag inte för, endast i SImbas fall i så fall där hans ena öga har kollats pga mindre skada, Gizmo har aldrig varit hos vet utom för vaccination/kastrering. Fast, Simba kan man ändå inte byta dit som det ser ut. Men det blir kanske att kika mer på när nästa kisse kommer in i hushållet. :-) Är mest nyfiken på erfarenheter, vet vissa bolag har sagts vara jobbiga att ha att göra med och lite sånt. Tänker att ICAs är relativt ny, så man vet aldrig hur dom är när dom hanterar kattens ärenden.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » lör 22 jul 2017, 16:46

Agrias premie stiger - men själv är jag glad att jag hade min 12-åring försäkrad där när hon drabbades av flera sjukdomar i följd. Hon försäkrades i Agria som 4-åring, och fördelen med Agria är ju att gammkatter är fullförsäkrade (därav den dyra premien). I hennes fall tjänade jag in premien flera gånger om. Hennes yngre kompis har passerat 10-årsstrecket och har inte haft några större krämpor, men eftersom hon blivit senior är Agria enda alternativet. Och ja, hennes försäkring får nog sägas vara rejält dyr.

Beträffande Ica kan det också vara bra att känna till att även om du tecknar försäkringen via Ica, så är heter försäkringsbolaget Svedea. Man kan teckna kattförsäkring direkt hos dem, men oklart om det är billigare än att gå via Ica - https://www.svedea.se/kattforsakring
Ett plus med Svedea-försäkringen är att de ersätter FORL-behandling, om katten försäkrats innan den är 2 år.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, snart 11 år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » lör 22 jul 2017, 19:08

sugarcane skrev:Ett plus med Svedea-försäkringen är att de ersätter FORL-behandling, om katten försäkrats innan den är 2 år.

Oj, jag trodde att det bara var If som försäkrade FORL. Bra att veta!

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » tis 01 aug 2017, 14:46

Jag jämförde snabbt lite olika försäkringsbolag. Följande information är vad jag kunde hitta i deras fullständiga villkor och på deras hemsidor, men någon får gärna rätta mig om jag missat något :-)

Agria
Försäkringsbelopp: 30 000 kr, 60 000 kr, 120 000 kr.
Åldersgräns: Nej.
Sänker beloppet: Nej.
Olika övriga villkor beroende på belopp: Nej, men vissa saker som ingår hos andra bolags dyrare paket med högre belopp kräver tilläggsförsäkringar som ökar premien men inte gör någon skillnad för själva försäkringsbeloppet.

Folksam
Försäkringsbelopp: 25 000 kr, 50 000 kr
Åldersgräns: Får ej ha fyllt 7.
Sänker beloppet: Från och med det kalenderår katten fyller 7. Med 2 500 kr/år till lägst 7 500 kr, med 5 000 kr/år till lägst 15 000 kr.
Olika övriga villkor beroende på belopp: Ja, Lägre betydligt mer basic.

If
Försäkringsbelopp: 30 000 kr, 60 000 kr
Åldersgräns: Kan tecknas till och med det kalenderår katten fyller 10.
Sänker beloppet: Från och med det kalenderår katten fyller 10. Med 3 000 kr/år till lägst 10 000 kr, med 5 000 kr/år till lägst 15 000 kr.
Olika övriga villkor beroende på belopp: Ja. Lägre betydligt mer basic.

Moderna
Försäkringsbelopp: 30 000 kr, 60 000 kr, 90 000 kr
Åldersgräns: Fram till 8 års ålder.
Sänker beloppet: Nej
Olika övriga villkor beroende på belopp: Ja. Lägsta rätt basic, men mellan de två högre beloppen är skillnaden minimal.

Svedea
Försäkringsbelopp: 25 000 kr, 50 000 kr, 75 000 kr
Olika övriga villkor beroende på belopp: Nej.

Sveland
Försäkringsbelopp: 20 000 kr, 40 000 kr, 60 000 kr, 100 000 kr
Olika övriga villkor beroende på belopp: Ja. Samma och helt OK för de tre lägre, extra omfattande för det högsta.

Med andra ord verkar det som att den äldre sortens kattförsäkring är på väg ut, den med åldersgränser och sänkta ersättningar, och bara två gamla drakar klamrar sig fast vid den helt och hållet.

--------------------

Ett trick man kan använda för att få ner premien hos Agria är att inte välja den absolut lägsta fasta självrisken. Visst, man kan spara 750 kr per försäkringsperiod på det, men över hela kattens livstid är det sällan det lönar sig med tanke på höjningen i premie. Vettigare då att välja det lägre procenttalet för den rörliga delen, där kan man spara tusenlappar om det krävs lite dyrare behandling.

--------------------

:edit: På Svedeas egen hemsida går kalendern längre än 10 år, det finns pilar bredvid årtalet där man kan välja decennium :)
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » mån 07 aug 2017, 13:29

Kryddmamma skrev:
sugarcane skrev:Ett plus med Svedea-försäkringen är att de ersätter FORL-behandling, om katten försäkrats innan den är 2 år.

Oj, jag trodde att det bara var If som försäkrade FORL. Bra att veta!

Sveland gör också det.
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Återgå till "Allmänt kattprat!"