Hur säker är transportbur i bil?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Hur säker är transportbur i bil?

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 15:14

Jag funderade lite på det där med transportbur.. Vi har en som man sätter fast i bältet, så själva buren ska inte fara iväg vid eventuell krock.. Men katten i buren? Hon måste ju slängas mot väggen om vi krockar och det borde ju bli en hård smäll? Även om buren inte är SÅ stor så är det ju ändå lite utrymme att röra sig på.

Är dom burarna säkra för katterna, eller är det mest för våran säkerhet så det inte flyger saker i bilen?
Jag såg att en del använder sele med bälte och spontant så kändes det säkrare för katten eftersom hon inte har någon hård vägg att krocka mot, men har läst (på en webbutik tror jag, så ingen "vetenskaplig" källa) att bur är det säkraste alternativet, så där hade jag tydligen fel.

Jag hittar inte så mycket information när jag söker och kanske har det inte gjorts så mkt undersökningar. Vi, och alla vi känner, har dessutom haft turen att inte krocka med något djur i bilen så jag har inga egna erfarenheter att gå på.

Hur tänker du kring det? Har du hittat någon bättre fakta än jag gjort, eller har du egna erfarenheter?

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Hur säker är transportbur i bil?

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 15:34

ADAC gjorde ett test 2008 och jag tror inte mycket har hänt sedan dess.

Krockprov hund och katt i bil.

Bäst är att placera katten i en hundbur i kombibil därefter en kattbur på golvet så lågt som möjligt bakom passagerare eller förarsätet. Säkerhetsbältena är inte alltid krocksäkra.

Vi har inte kört med kombibox men med otaliga kattburar som katten antingen forcerat eller också för hon sånt liv att det inte är trafiksäkert pga det.

Bäst har hon funnit sig i säkerhetsselevarianten trots att den inte är trafiksäkrare.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 16:11

Missan skrev:ADAC gjorde ett test 2008 och jag tror inte mycket har hänt sedan dess.

Krockprov hund och katt i bil.

Bäst är att placera katten i en hundbur i kombibil därefter en kattbur på golvet så lågt som möjligt bakom passagerare eller förarsätet. Säkerhetsbältena är inte alltid krocksäkra.

Vi har inte kört med kombibox men med otaliga kattburar som katten antingen forcerat eller också för hon sånt liv att det inte är trafiksäkert pga det.

Bäst har hon funnit sig i säkerhetsselevarianten trots att den inte är trafiksäkrare.

Oj, det där var inte rolig läsning. Det verkar ju som att det mesta fungerar så dåligt att dom inte ens kollat hur djuret skulle må om det skulle fungera som tänkt. Hur hade katten mått om den inte flugit ut genom gallret? Funderar över om vår bur står med gallret åt sidan eller framåt som i testet.. Gissar att det skulle bli skillnad om öppningen inte var i krockriktningen, men gissar att den är som den i testet..
Trodde hon var säkrare fastbältad än nere på golvet, men det blir väl till att flytta ner henne till mina fötter..om hon får plats där :S

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 16:38

Här är en video visserligen på Tyska men den visar att det är en bra plats att ställa den lilla buren bakom framsätena.

ADAC How to Tiere transport

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » sön 16 jul 2017, 17:33

Missan skrev:Här är en video visserligen på Tyska men den visar att det är en bra plats att ställa den lilla buren bakom framsätena.

ADAC How to Tiere transport

Det finns tyvärr inget "bakom framsätena" hos oss. Åker hon bil så är det i sambons arbetsbil.. en sån där liten skåpbil ... så det är mittensätet eller fram vid passagerarens fötter. Antar att det sista alternativet är bäst. Men det känns fortfarande som att det kan ske ganska stor skada inne i själva buren även om den håller sig intakt =/ Nästan så man skulle vilja vaddera den haha.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 jul 2017, 17:48

Tycker att det verkar mer som man tänker på personsäkerheten, vilket väl också är bra men idag finns det ju många mjuka burar/väskor som förmodligen skyddar ännu sämre än en hård.

Återgå till "Allmänt kattprat!"