Vad är skillanden mellan Cornish och Devon rex??

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
dnilsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vad är skillanden mellan Cornish och Devon rex??

Inläggav dnilsson » tor 13 jul 2017, 23:21

Besökte en kompis som precis skaffat sig en crx och blev jättesugen på att skaffa katt :luv:

Sökte lite på nätet efter crx och drx för att se vad skillnaden mellan raserna är men jag kan inte se komma på några speciella, vad missar jag??
Ser att de är lite olika, att drx har lite mer runda käkar mot crx som är med raka?

Berätta för mig, vad är skillnaden, vad ska jag tänka på vid valet mellan detta två raser??

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Vad är skillanden mellan Cornish och Devon rex??

Inläggav Lurvpöse » fre 14 jul 2017, 10:39

Nu har inte jag någon av de här raserna själv, min erfarenhet sträcker sig till bekantas katter. Men min bild är att det är utseendet som skiljer dem åt till största del. Annars så är de skapligt lika tillsättet; livliga, intelligenta, sociala, gillar oftast värme, lättskött päls.

Bägge är aktiva raser så de trivs ofta med sällskap av annan katt med samma aktivitetsnivå. Det du bör tänka på är att läsa på om raserna, lista för och nackdelar (lätt att man bara fastnar på kattungebilderna och blir kär) och fundera på om du har tid/råd att ha katt.

Mer info om rexraserna finns här: http://rexringen.nu/index.jsp
Där finns även uppfödare, det kan vara en bra idé att träffa någon sådan innan man bestämmer sig för ras.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » lör 15 jul 2017, 18:04

Rexringen, som länkats till ovan, har massa bra info!

Till lynnet tycker jag att crx och drx är väldigt lika. Båda är aktiva raser som kräver en del av sin ägare både socialt och lekmässigt. De vill vara med där du är i princip alltid. Jag fick klagovisor varje gång jag stängde toadörren eller tog en dusch. Hade en katt på axeln i princip konstant :smile:

Jag hade cornish i 13 år och födde även upp, så jag är kanske aaaningens partisk när jag säger att de är den vackrare rasen av de två. Där devons ser hårdare och coolare ut är cornish mer eleganta. Profilen och benlängd är också väldigt skilda.

Utöver det har devons alla tre hårlager, medan cornishar bara har underullen och det gör deras päls väldigt mjuk. Båda raserna har exemplar där pälsen är allt annat än perfekt, men annars finns ju lockarna hos båda.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Rex och Bixa (huskatter).

dnilsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav dnilsson » lör 15 jul 2017, 20:26

Alade skrev:Rexringen, som länkats till ovan, har massa bra info!

Till lynnet tycker jag att crx och drx är väldigt lika. Båda är aktiva raser som kräver en del av sin ägare både socialt och lekmässigt. De vill vara med där du är i princip alltid. Jag fick klagovisor varje gång jag stängde toadörren eller tog en dusch. Hade en katt på axeln i princip konstant :smile:

Jag hade cornish i 13 år och födde även upp, så jag är kanske aaaningens partisk när jag säger att de är den vackrare rasen av de två. Där devons ser hårdare och coolare ut är cornish mer eleganta. Profilen och benlängd är också väldigt skilda.

Utöver det har devons alla tre hårlager, medan cornishar bara har underullen och det gör deras päls väldigt mjuk. Båda raserna har exemplar där pälsen är allt annat än perfekt, men annars finns ju lockarna hos båda.

Har läst en massa på rexringen och tycker att båda raserna är väldigt lika. Ska åka till lite olika uppfödare i veckan som kommer.
Jag trodde att båda raserna bara hade underullen, det stämmer alltså inte??
Nån som kan förklara skillnaden på utseendet, har googlat bilder och tycker att enda skillnaden är att crx är smalare i ansiktet än drx.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 22:45

Det finns en aktiv uppfödare av Rexar på forumet;

Monica

Du kan kanske ta kontakt med henne?

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » sön 16 jul 2017, 11:37

dnilsson skrev:
Har läst en massa på rexringen och tycker att båda raserna är väldigt lika. Ska åka till lite olika uppfödare i veckan som kommer.
Nån som kan förklara skillnaden på utseendet, har googlat bilder och tycker att enda skillnaden är att crx är smalare i ansiktet än drx.

Kolla profilen t ex! Cornish har rak profil med längre och smalare huvudform, medan devons har ett kortare ansikte och en tydlig dip som gör profilen mer L-formad.

Kopierat från första bästa Googlesök.
Cornish:
Bild

Devon:
Bild

Cornishar är också mer högbenta i rasstandarden än Devons är, så de blir slankare och mer vinthundsliknande i jämförelse. Devons med sitt kortare och bredare huvud får öronen lite längre ner på sidorna och det kan få dem att se lite "grymma" ut, en sjukt cool look i min värld.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Rex och Bixa (huskatter).

dnilsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav dnilsson » sön 16 jul 2017, 20:37

Alade skrev:
dnilsson skrev:

Kolla profilen t ex! Cornish har rak profil med längre och smalare huvudform, medan devons har ett kortare ansikte och en tydlig dip som gör profilen mer L-formad.

Kopierat från första bästa Googlesök.
Cornish:
Bild

Devon:
Bild

Cornishar är också mer högbenta i rasstandarden än Devons är, så de blir slankare och mer vinthundsliknande i jämförelse. Devons med sitt kortare och bredare huvud får öronen lite längre ner på sidorna och det kan få dem att se lite "grymma" ut, en sjukt cool look i min värld.

Där såg man verkligen skillnad på huvudet. Tack för dem bilderna :)

Användarvisningsbild
Andy Pandy
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Luddrumpa & Storöra

Inläggav Andy Pandy » mån 31 jul 2017, 18:36

Devon Rex är snyggare.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"