Att göra utekatter till innekatter

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
cnielsenols0423
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Att göra utekatter till innekatter

Inläggav cnielsenols0423 » tor 13 jul 2017, 18:53

Hej!
Jag är ny medlem här på Forumet och skulle så gärna vilja ha råd och hjälp av er andra.

Har två förtjusande katter, Simba 15,5 år (mamman) och dottern Lakrits 14,5 år. Bor i villa där dessa katter bott i hela sina liv. De går ut och in allt efter humör och när dörren öppnas eller stängs.

Då min man gick bort kan jag inte längre bo kvar utan ska flytta till lägenhet på 3:e våningen med stor balkong senare i höst. Jag är bekymrad för katterna.
Kan de vänjas att bli innekatter med tillgång till balkong?
Är det rimligt att tro att jag kan släppa ut dem (när de bott in sig ett tag) och tro att de sitter och väntar vid porten?
Kommer de att springa in när grannar öppnar porten och göra grannarna tokiga när de kanske springer i trappuppgången tills jag kommer hem?
Halva balkongen är täckt av tak och halva öppen (9 kvm totalt). Hur ska jag skydda dem så att det inte händer en olycka från balkongen? Några tips på nät och inbyggnad? Jag är INTE händig av mig så gärna enkel konstruktion (om möjligt). Hur högt behöver ett nät vara? Behöver jag ha tak? Något mer att tänka på?

Varma katthälsningar
Tina

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Att göra utekatter till innekatter

Inläggav Yrhättans » tor 13 jul 2017, 19:58

Självklart kan du låta dina katter bli innekatter. Det handlar bara om att anpassa innemiljön och näta in balkongen.
http://www.kattstatus.se/sida82.html
Här finns en del att läsa och du kommer säkert att få många svar här av de som nätat in.
Dina katter förtjänar trygga sista år som innekatter och du kommer att få bra sällskap i ditt nya boende.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 13 jul 2017, 21:38

Beklagar sorgen!

Det går utmärkt att göra utekatter till innekatter. Flytten för dina katters del innebär att de får ett nytt revir och med en nätad balkong blir balkongen det nya utereviret.

Rådjursnät är mkt osynligt och finns t.ex på Granngården. Finns på zooplus.se också bra kattnät att köpa samt teleskopstänger. Tror eye of a tiger gjort den senare lösningen. Se bara upp i så fall så du köper varianten som har en ståltråd i så inte katt kan bita av snöret som nätet består av.

Tak är att rekommendera då katter kan hoppa väldigt högt om de är motiverade, t.ex för att fånga en fågel.¨

Ett enkelt och billigt sätt är att göra nätramar som man sätter nätet i och sedan skruvar ihop nätramarna, målar man ramarna innan i samma färg som husfasaden blir det mkt osynlig.

Att anlita en snickare borde inte kosta mkt, materialet är inte heller dyrt och du torde dessutom kunna få ROT-avdrag :-D

Det finns färdiga lösningar att köpa där man måttbeställer och nog även kan få montering. Om vi inte redan nätat altanen tror jag att jag beställt från Kentaurens design.

Anpassa också innemiljön som Yrhättans redan skrivit. Zooplus.se har fina träd som inte är vansinnigt dyra. Har flera sådana träd och som är mkt uppskattade av mina katter.

Att låta katt som bor i lägenhet gå ut själv innebär många risker, Alla är inte snälla och det är inte alltid så enkelt för en katt att komma in tillbaka. Dessutom kan det finnas andra katter som redan har gården och området runt om som sitt revir och en gammal katt kan lätt bli bortkörd och inte våga gå hem.
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 13 jul 2017, 22:08

Jag beklagar också sorgen.

Jag har själv haft katter som endast levt utomhus, och som vid vuxe ålder kom till mig och blev innekatter. De var 12 år, 8 år och 5 år respektive.

De njöt av att få komma in och har aldrig någonsin suttit vid ytterdörren och jamat. Dina katter är äldre också, och de blir mer bekväma då och njuter av att ha det varmt och gott och tryggt. Det skulle vara grymt att släppa ut dina seniorer i en helt främmande miljö där de inte är vana vid miljön och får ta upp kampen om reviret med yngre katter. Dessutom är det ofräscht för grannarna med katter som kan bli instängda i trapphus, och det kan finnas barn och vuxna med svår allergi och svår astma som inte ska behöva utsättas för andras katter.
Katter trivs inne om man ger dem en stimulerande miljö. Klösträd, bädda ovanpå bokhyllor, på fönsterbrädor mm. Se över vad du har i form av leksaker (du hittar tips och råd på http://www.kattstatus.se och kan även skriva direkt till mig där och få råd). Det är en god ide att näta in balkongen. Du behöver nog inte tak eftersom du har seniorer.

Är dina flickor kastrerade? Det är en fördel om de är det, fertila katter är svåra att hålla inne pga av könsdriften.

Och välkommen till forumet, det är inte så aktivt numera men läser du gamla trådar så hittar du mycket information! :rosor:
Bild
Robin SE*Kattzelius Buldoo de Alba, barnbarn till Jansson.
Mina älskade änglakatter Josephine, Alice och Emil.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 14 jul 2017, 09:58

Gisele skrev:
Och välkommen till forumet, det är inte så aktivt numera men läser du gamla trådar så hittar du mycket information! :rosor:

Jag tror vi tar oss när sommaren är över :glasses: Just nu är det nog mkt sommaraktiviteter och semester som gör att det är mindre aktivitet på forumet....

TS: välkommen hit :rosor: Häng kvar här på forumet - finns mkt att lära om våra små vänner även om man varit kattägd länge och framför allt ett perfekt ställe att prata katt :-)
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » fre 14 jul 2017, 15:02

Moderation Inlägg rensat
Bild
Robin SE*Kattzelius Buldoo de Alba, barnbarn till Jansson.
Mina älskade änglakatter Josephine, Alice och Emil.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 14 jul 2017, 15:51

Moderation Inlägg rensat

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 14 jul 2017, 16:43

Moderation Inlägg rensat
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » lör 15 jul 2017, 14:58

Moderation Tråd rensad på inlägg.

Forumet består av sina medlemmar, det enklaste sättet att få kategorier att vara aktiva är således att vara mer aktiva själva. Klagomål på forumet ska tas via PM till moderator eller i forumsupport
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 15:06

Tack!

cnielsenols0423
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav cnielsenols0423 » sön 16 jul 2017, 16:49

Till er som svarat på mina funderingar om att låta mina katter bli innekatter!

Stort Tack för ert engagemang. Jag har läst och ska fortsätta läsa mer så att det blir så bra som möjligt. Vet inte om det är här jag skriver tack/svar men det är det enda stället jag hittar.

Kattkramar
från Simbas och Lakrits matte Tina

Återgå till "Allmänt kattprat!"