Semester och kattvakt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
oscar_sthlm
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 söta små rackare :)
Kontakt:

Semester och kattvakt

Inläggav oscar_sthlm » lör 08 jul 2017, 17:50

Jag har varit en vecka på semester och ska bort en vecka till i sommar. Jag har två katter, 7-8år, och när jag varit bort så har jag haft kattvakt som kommit hit och tittat till dom, byt vatten, sand och mat.
Dom mår ju bra o så men man får ju lite dåligt samvete att man inte är där.
Borde jag ha de? Kan jag få njuta av semestern?
Beteendet är inte annorlunda när jag kommer hem så de har ju haft det bra.
Känner ni samma sak?

Tack // Oscar
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Semester och kattvakt

Inläggav Fragole » lör 08 jul 2017, 17:55

oscar_sthlm skrev:Jag har varit en vecka på semester och ska bort en vecka till i sommar. Jag har två katter, 7-8år, och när jag varit bort så har jag haft kattvakt som kommit hit och tittat till dom, byt vatten, sand och mat.
Känner ni samma sak?

Tack // Oscar

Jag känner mig alltid "elak" när vi lämnar katterna en längre stund. Mina katter är inte så förtjusta i andra människor så de mår ju bäst när vi är hemma.

Däremot måste man få njuta av semestern utan skuldkänslor. Jag brukar tänka att de blir mycket gladare när vi kommer hem så det väger upp för frånvaron. Sen vet jag att de allt blir lite bortskämda av kattvakten (som oftast är min mamma) ändå

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Semester och kattvakt

Inläggav Yrhättans » lör 08 jul 2017, 22:42

oscar_sthlm skrev:Jag har varit en vecka på semester och ska bort en vecka till i sommar. Jag har två katter, 7-8år, och när jag varit bort så har jag haft kattvakt som kommit hit och tittat till dom, byt vatten, sand och mat.
Känner ni samma sak?

Tack // Oscar

Jag har alltid lite dåligt samvete även om jag att min liga har det bra. Jag har sån tur att min lillebror flyttar in och bor med katterna när vi är borta och de blir alltid bortskämda och jag vet de har det bra.
Men, självklart ska man kunna njuta av sin semester, när man sett till och vet att katterna har det bra så är det bara att försöka koppla av. Man blir dessutom en ännu bättre husse/matte när man kommer hem utvilad och pigg och har ännu mer ork för lek och kel.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 jul 2017, 09:49

Hade väl dåligt samvete när jag lämnade katterna förra året för första gången. Lämnade en tröja med min lukt på sägen mesta del för tösen då hon är rätt mammig.

Frågade kattvakten om vi kunde skypa ,så jag fick prata med busfrön. Viket gick bra.

De hade det mycket bra under de 5 dagarna jag var borta. Fick både lek och kel samt de hade varandra som lek och sällskap .

Så njut av din semester .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » sön 09 jul 2017, 16:40

Har man förmånen att ha tillgång till en kattvakt så är min erfarenhet att det alltid är bättre än pensionat. Även om kattvakten bara kommer två gånger om dan - och inte stannar särskilt länge.
Jag har aldrig haft så ledsna katter som när jag fiskade upp dem från pensionat 1. De var där vid tre tillfällen, och sista gången tänkte jag "aldrig mer det här stället!". Pensionat 2 var något bättre, men inte var det klackarna i taket direkt.

Är katten ensam sover den dessutom mer än vanligt, och kattens tidsuppfattning är ju inte som vår. Kul är det inte att lämna dem ensamma hemma, men hemma bäst, med eller utan matte/husse. Allra bäst är förstås om kattvakten kan tänka sig att bo med katterna.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12½ år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » sön 09 jul 2017, 23:04

Jag blir typ ledsen när jag måste lämna dem över dagen för att jag ska hem till mamma... :roll:
Men jag är ju sjukskriven och är hemma mest så saknar dem så otroligt även om jag vet att de knappast går under och dör av 6 timmar på egen hand. 8-[

Men nä, jag tycker inte man "ska" eller "behöver" ha dåligt samvete om man vet att katterna faktiskt har det bra.
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 13 jul 2017, 15:53

Har man ordnat det bra för kissarna är det bara att njuta av semestern tycker jag rent teoretiskt. :smile: Detta hindrar mig dock inte från att själv ha ångest när jag ska lämna dom men tänker alltid att det är mer mitt problem än deras.

Har dock valt bort pensionat och det är först i år som jag och "husse" åkt tillsammans på semester sedan herr katt flyttade in för ca 4 år sedan. Katterna var hemma och min dotter och svärson bodde hos oss. Det var värt att vara borta även om vi saknade dom enormt.

Herr katt tog det med ro även om det märktes att han var glad att vi kom hem. Han förstår dock att när resväskan åker fram så försvinner någon av hans människor för ett tag men kommer alltid tillbaka. Lillen hade dock varit lite rastlös under vår frånvaro och han blev helt förvirrad när vi kom hem mitt i natten och visste inte riktigt var han skulle ta vägen. Dagen efter sov han mest hela dagen tätt tryckt mot någon av oss. Så visst blir de påverkade men nu är allt som vanligt. Vi ska iväg igen 1 vecka i början av augusti och då hoppas jag att även lillen lärt sig att vi kommer tillbaka även om vi försvinner ett tag. Det blir lite av en träning för oss allihop.

Användarvisningsbild
Hipsu
Professionell katt
Professionell katt
Kontakt:

Inläggav Hipsu » lör 15 jul 2017, 21:22

När jag lämnade mina katter hade jag fruktansvärt dåligt samvete, ändå var det min bästa vän som passade dom som var helt underbar med katter och älskade dom nästintill lika mycket som mig!
Pensionat höll jag mig alltid ifrån!

Jag tror allt handlar om att hitta en kattvakt du verkligen känner dig trygg med (och helst samma person). Jag jobbar själv som djurvakt nu för ett företag och har hand om mitt "distrikt", möter alltid upp mina klienter först och bombar dom med frågor så att jag verkligen lär känna deras pälsklingar. Mina besök är oftast 2 gånger om dagen, 20 minuter var. Men tja, 20 minuter blir det ju inte när en fluffboll ber om mer kel och gos. :smile:
Och be om Skype eller bilder! Jag skickar bilder efter varje besök samt fyller i en journal hur det har gått och hur de mår, de blir lättare för klienterna när de kan "följa" sina pälsklingar och ser att de mår bra!

Återgå till "Allmänt kattprat!"