Något skrämmer mina katter

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Miffo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Något skrämmer mina katter

Inläggav Miffo » ons 28 jun 2017, 14:48

Hej på er!
Jag är ny här och jag skulle behöva er hjälp.
Mina katter är ca 5 och sex år gamla.

Jag har två huskatter och jag har märkt av problemet jag ska komma till vid två tillfällen.
Det är så att jag har en inglasad balkong på första våningen och längs kanterna är det en öppen ränna ut där jag tryckt ner skum för att minska drag och även hindra eventuella råttor från att vilja hälsa på (blivit mycket råttor i området).
Saken är att något utifrån skrämmer slag på min katter! :wait:
Första gången, innan jag skumsäkrade, kom plötsligt båda mina katter inspringande utan ett ljud med sina kroppar tätt mot golvet, livrädda, och gömde sig och vägrade komma ut på ett bra tag trots skrammel med favvogodis.

Nu precis hände det igen. Svea (uppe i klösträdet med blicken över balkong/bortom) gav ifrån sig ett långt utdraget, lågt ljud som jag först inte ens förstod kom från henne. Då hoppade Miffo ner från skänken o sprang o gömde sig under sängen o Svea efter.

Vad kan detta vara som skrämmer dem så? Tittade ut o såg inget, ingen hund o ingen människa.
Skulle en råtta eller annan katt kunna ge denna effekt, eller är det något annat?
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Något skrämmer mina katter

Inläggav Birmafröken » ons 28 jun 2017, 18:26

Hur högt upp är balkongen? Är den i markplan eller är den flera meter upp? Främmande katt obehagligt nära är nog det som oftast orsakar morranden, men jag tror inte att katter morrar om de får syn på en råtta... Oerhört intresserade och spända kanske, men inte rädda eller fientliga.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » ons 28 jun 2017, 21:50

Måsar gör utfall mot min katt på vår balkong nu när de har ungar. Vi bor inglasat på tredje våningen. Tom jag har hukat mig när de flyger mot mig. Jag har dragit ner solskydden halvvägs nu och det är bättre. Även i parken gör trastar utfall mot mig och kissen när vi promenerar under deras bon.
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 28 jun 2017, 22:12

Gisele skrev:Måsar gör utfall mot min katt på vår balkong nu när de har ungar. Vi bor inglasat på tredje våningen. Tom jag har hukat mig när de flyger mot mig. Jag har dragit ner solskydden halvvägs nu och det är bättre. Även i parken gör trastar utfall mot mig och kissen när vi promenerar under deras bon.

Jag tänkte faktiskt också på måsar! Det är så pass stora fåglar att en katt nog skulle kunna bli lite förskräckt och börja morra. Katt nr 2 blev förmodligen rädd och gömde sig bara för att kattkompisen morrade/ lät konstigt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Återgå till "Allmänt kattprat!"