Hjälp/råd ang. adoption av hemlösa katter från Kroatien

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum

Hur bör jag göra?

Ta med endast hanen
0
Inga röster
Ta med hanen och den ena systern (ej den dräktiga)
0
Inga röster
Låta de alla vara kvar
8
100%

Antal röster: 8

13HC37
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hjälp/råd ang. adoption av hemlösa katter från Kroatien

Inläggav 13HC37 » mån 26 jun 2017, 16:12

Hej!

Förra veckan var jag på semester i Kroatien. Den första dagen träffade jag en katthane som letade mat i en soptunna, och jag matade honom. Dagen efter när jag gick för att mata honom så hade han med sig en katthona, som med största sannolikhet var hans syster. De stod varandra väldigt nära och lekte och tvättade varandra. Ett par dagar gick och jag fortsatte att mata dem. Jag hörde mig omkring om någon visste om de hade någonstans att bo, men ingen visste någonting utan trodde att de var hemlösa. Detta bekräftade mina tidigare tankar, eftersom de var väldigt magra, pälsen var relativt fin men de saknade hårtussar på vissa ställen och hade småsår över kroppen. Jag och katthanen klickade väldigt bra och byggde upp en stark relation under denna tiden. Jag klickade även väldigt bra med katthonan.

Jag kollade då upp på Jordbruksverket vad som gäller för att ta med katter hem till Sverige. Jag planerade att ta med dessa två syskon, då jag inte ville sära på dem. Men ett "problem" som senare uppstod var att ännu en syster till de båda dök upp. Den honan verkade inte stå de andra lika nära, men hon var ändå med dem på samma plats under ett par dagars tid och verkade ha en god relation till de båda. Denna katthona var även dräktig och hade kattungar i magen.

Det jag undrar nu är helt enkelt vad som är bäst för dessa katter? Jag är verkligen helt kär i katthanen och skulle verkligen vilja ta med honom hem då vi skapat en stark relation. Men jag vill inte att någon av katterna ska bli lidande för detta. Jag har möjligheten att ta med en eller två stycken, men jag kan inte ta med alla. Så min fundering är om jag bör låta de vara kvar alla tre? Ta med endast katthanen? Eller ta med katthanen och den syster som stod honom närmast (ej den som är dräktig)? Jag tänker att katthonan som är dräktig eventuellt kommer att ha sina ungar sen och därför kanske inte blir så ensam. Men jag vill inte förstöra mer än vad jag gör nytta och skulle därför behöva lite råd! (Elaka kommentarer/påhopp undanbedes)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Hjälp/råd ang. adoption av hemlösa katter från Kroatien

Inläggav eye of a tiger » mån 26 jun 2017, 16:18

Har du kollat om det finns katthem i närheten ? Så den dräktiga honnan får hjälp istället för att bli lämmnad ensam .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

13HC37
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav 13HC37 » mån 26 jun 2017, 16:39

eye of a tiger skrev:Har du kollat om det finns katthem i närheten ? Så den dräktiga honnan får hjälp istället för att bli lämmnad ensam .

Ja. Detta var på en ö och i och med att det är så vanligt med hemlösa katter så finns det ingen djurrättsorganisation som jag varit i kontakt med som kan hjälpa mig. Dock planerar jag att ta med och sterilisera honan i samband med att jag åker tillbaks för att eventuellt hämta de andra katterna. Jag tror att mamman och kattungarna kommer att ha det hyfsat, då de befinner sig på en turistort och turister tenderar att ha ett öga för kattungar. Det problematiska blir dock när turistsäsongen tar slut och endast lokalbefolkningen bor kvar, eftersom det finns en del katter som konkurrerar om den mat som finns (i soptunnor etc.).

Jag önskar verkligen att jag kunde ta med alla, men jag har verkligen inte möjligheten att ta hand om tre katter + x-antal kattungar. Så just nu försöker jag att lista ut vad som blir bäst utifrån de möjligheter jag har.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 26 jun 2017, 17:23

Innan du bestämmer dig så stapla upp alla kostnader (vaccin, pass, ID-märkning, flygresa, flygbur mm) så du enklare kan se vilka kostnader du har att vänta. Det är många som tappar hakan när det summerar allt.
Hur du vill göra är nog upp till dig men om de är vana vid hemlösa katter så kan de ha de bra fast de är hemlösa. Du kanske kan använda pengar till att kastrera så kattantalet minskar på sikt istället?
Bild

13HC37
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav 13HC37 » mån 26 jun 2017, 17:47

satanica skrev:Innan du bestämmer dig så stapla upp alla kostnader (vaccin, pass, ID-märkning, flygresa, flygbur mm) så du enklare kan se vilka kostnader du har att vänta. Det är många som tappar hakan när det summerar allt.
Hur du vill göra är nog upp till dig men om de är vana vid hemlösa katter så kan de ha de bra fast de är hemlösa. Du kanske kan använda pengar till att kastrera så kattantalet minskar på sikt istället?

Jag är medveten om kostnaderna. Anledningen till varför jag vill adoptera är för att jag är så otroligt kär i katthanen, men jag vill inte att någon katt ska må dåligt av mitt val och på så sätt göra dem en björntjänst.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 26 jun 2017, 17:48

Svårt att råda dig tycker jag. Det finns ju inget givet rätt eller fel så du får nog gå på magkänslan och göra det som känns rätt. Tänk dock på att även den syster som du skulle vilja ha med kan vara eller bli dräktig innan hon hinner bli kastrerad. Tänk också på att det blir en väldigt stor omställning för katterna och stressmoment kring transport, karantän mm som de kanske inte enkom upplever som positivt även om tanken från din sida är god. Finns ju andra här på forumet som tagit med kissar om jag förstått de rätt och de kanske har bättre råd att ge.

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 26 jun 2017, 20:21

Jag tycker att du ska ordna något på plats för katterna. Det är en rätt egoistisk handling att ta med hemlösa katter hem till Sverige. De som har gjort det har varit rätt okunniga kattägare som blivit överrumplade över de kostnader som uppstått när de kommer hem. Katterna har ofta krävt dyrbar och långvarig veterinärvård. Man kan heller inte försäkra en sjuk katt, så det betyder att de fått stå för all veterinärvård och mediciner själva. Jag tycker också att man kan ifrågasätta om man gör detta för katternas bästa. Här i Sverige har vi uppskattningsvis 150 000 lika lidande och nödställda hemlösa katter. De har det tom värre för de är inte skapta för att leva utomhus i väta och kyla. Vill du göra en insats så gör det härhemma. Din relation till hankatten är inte mer speciell än att du kan få lika starka band till andra nödställda katter som letar hem här i Sverige. De pengar dessa Kroatiska katter skulle kosta dig, skulle du kunna lägga på att kastrera hemlösa katter istället.

Katten - En djurart utanför lagen http://www.kattstatus.se/sida24.html
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Inläggav Monica » tor 29 jun 2017, 08:11

Gisele skrev:Jag tycker att du ska ordna något på plats för katterna. Det är en rätt egoistisk handling att ta med hemlösa katter hem till Sverige. De som har gjort det har varit rätt okunniga kattägare som blivit överrumplade över de kostnader som uppstått när de kommer hem. Katterna har ofta krävt dyrbar och långvarig veterinärvård. Man kan heller inte försäkra en sjuk katt, så det betyder att de fått stå för all veterinärvård och mediciner själva. Jag tycker också att man kan ifrågasätta om man gör detta för katternas bästa. Här i Sverige har vi uppskattningsvis 150 000 lika lidande och nödställda hemlösa katter. De har det tom värre för de är inte skapta för att leva utomhus i väta och kyla. Vill du göra en insats så gör det härhemma. Din relation till hankatten är inte mer speciell än att du kan få lika starka band till andra nödställda katter som letar hem här i Sverige. De pengar dessa Kroatiska katter skulle kosta dig, skulle du kunna lägga på att kastrera hemlösa katter istället.

Katten - En djurart utanför lagen http://www.kattstatus.se/sida24.html

+1
Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » mån 10 jul 2017, 12:54

Hur är det egoistiskt??

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 10 jul 2017, 14:30

Spatborg skrev:Hur är det egoistiskt??

Förmedlas inte katten via ett katthem är det ju rena stölden även om man själv anser att katterna är hemlösa behöver de ju inte vara det.

Sen är det inte jättesmart att hämta hem djur med en helt annan sjukdomsbild/flora än vad vi har här i Sverige.

Men de är ju testade och vaccinerade?

Tyvärr finns det varken vaccin eller tester för en hel del sjukdomar. I den mån de faktiskt kan smitta andra är det väl egoistiskt att föra dessa sjukdomar till Sverige?

Jag förstår att alla känslorna finns där för de djur som inte hanteras som i Sverige men den största hjälpen gör vi genom att hjälpa och stötta de Djurhem som finns på plats.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » ons 12 jul 2017, 08:54

Står det att de skulle komma i kontakt med andra katter? (För tidigt på morgonen för att jag ska orka läsa igen :oops: )

Hjälp på plats.... :grin: Låter bekant :grin:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 12 jul 2017, 09:31

Så här är rekommendationen från Jordbruksverket avseende import av gatuhundar;

Adoption av gatuhundar.

En hel del av de parasiter som omnämns i artikeln gäller även för katt och det är inte bara katter som blir smittade utan en del av sjukdomarna är även zoonoser.

När det gäller en del kattrelatetade sjukdomar som finns i Sverige förmedlas de inte bara via direktkontakt katt mot katt utan vi människor för över smittan via kläder och skor.

Det är en egoistisk handling att adoptera gatudjur på det här sättet eftersom det inte kommer att göra någon förändring alls på plats. Man förälskar sig i ett djur som man tar med sig hem. Ett djur mindre där men ingen förändring av situationen för djuren på plats.

Som redan sagts finns det hemlösa djur även här.

13HC37
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav 13HC37 » ons 12 jul 2017, 14:40

Hej alla som engagerar er! Jag är supertacksam för alla svar. Jag blir dock ledsen när det påstås vara egoistiskt, egoistiskt är en handling som enbart gynnar en själv. Om jag hade varit egoistisk så hade jag inte lagt ner tiotals timmar att kommunicera med veterinärer, kattpsykologer eller kattforum för att få kunskap kring vad som är bäst för dessa två katter. Jag har aldrig påstått att denna handling kommer att förändra situationen på plats, men för mig handlade det om att jag kom dessa katter väldigt nära och ville göra livet bättre för dem. Jag har även kollat upp med lokalbefolkningen så att de verkligen är hemlösa. Dock har jag nu beslutat (i samförstånd med sakkunniga) att det bästa är att lämna dem kvar. De främsta anledningarna till det är:

-De kommer vara tvungna att spendera 21 dagar inomhus i ett betydligt mindre område än de är vana vid då de är utekatter.
-Flygresan kommer att vara jobbig för dem, då flygresor är påfrestande även för katter som är vana att transporteras.
-De kommer att splittras.
-Klimatförändringen kan vara svår för dem.

Många av dessa saker kan leda till att katterna blir deprimerade och jag kan således inte garantera att de får ett bättre liv här. Detta har varit ett av de svåraste valen jag någonsin gjort, för jag älskar dem verkligen. Det är så otroligt lätt att tänka med hjärtat i dessa situationer, men hjärnan vann slutligen denna kamp.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 12 jul 2017, 16:22

:consoling: du hittar säkert några katter du blir kär i här ocksså. Vet skjälv hur det är att bli kär och man gärna vill hjälpa individerna.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"