Kattlåda med ingång uppifrån - lukt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Kattlåda med ingång uppifrån - lukt?

Inläggav nataliej » mån 19 jun 2017, 19:34

Jag har sett att det finns kattlådor med ingång uppifrån där alltså katten hoppar in i lådan, t ex denna: https://www.arkenzoo.se/mypet-top-entry-kattlada-svart-106832
Har även sett andra varianter, i olika prisklasser.

Detta för att minska spridningen av kattsand bland annat. Verkar ju väldigt fiffigt, men det jag undrar över är hur lukten blir? Vanliga kattlådor med tak har ju oftast kolfilter för att neutralisera lukt men det verkar inte dessa ha. Därför undrar jag om de är benägna att lukta mer än vanliga lådor?

Är det nån som har en variant av denna typ och kan berätta?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Kattlåda med ingång uppifrån - lukt?

Inläggav ApanAnn » mån 19 jun 2017, 21:01

Jag tycker inte att kolfiltret i huvlådor gör så värst mycket för lukten, så jag kör utan. Luktar det för mig så luktar det ännu värre i, och katterna har bättre näsa än mig. Det som gör att det kan börja lukta är att inte plocka bajs/klumpar ofta nog och om katten kissar på lådväggar eller lyckas kissa ned i botten.

Så om du kör ett tjockt sandlager så att kisset inte går ned i botten och torkar av väggarna om du har en sprayare/ståkissare så birde det bli bra,

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 19 jun 2017, 23:27

Vi har en modkat och den är suverän, ingen sand sprids och det luktar inte alls om man som i vårt fall har klumbildande bentonitsand. Den enda nackdelen är att den kan vara svår att acceptera för kissar som är vana vid helt öppna lådor och den passar bäst för mindre katter tror jag. Vår lillkisse på nu 5 kg använde den mycket när han var mindre men nu blir det mer sporadiskt. Herr katt som är ännu större har aldrig ens provat den men lillen hade en hos uppfödaren, så det var därför jag chansade trots att den är rätt dyr. Vi har vår i sovrummet och jag har aldrig haft något obehag av den.

Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Inläggav nataliej » tis 20 jun 2017, 10:20

Tack för svar! Min katt kommer vara en kattunge på 12 veckor så storleksmässigt bör det inte vara några problem, åtminstone till en början. Hos uppfödaren såg jag att de använde kattlådor med huva så då är hon åtminstone van med tak.

Kanske blir så att jag tar en sväng till Arken och köper en. Modkat ser ju visserligen väldigt snygg ut men den är betydligt dyrare, så känns bättre att testa med en billigare variant först för att se om katten accepterar den.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 25 jun 2017, 11:10

Jag har lådan som fanns i länken.
Tycker inte att det luktar, annat än när katterna precis gjort nr 2 ;-) fast då luktar det oavsett låda jag har...
Lådan funkar bra och används flitigt av alla mina tre katter. tyngsta och äldsta väger 6kg, har haft den ca 4 månader.
Bild

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » lör 01 jul 2017, 11:55

Har haft en Modkat sedan de kom och är fortfarande nöjd med den. Sprider betydligt mindre sand (har bentonit) än andra lådor, både öppna och med huv. Lukten är lika upplever jag, oberoende av lådtyp. Bra sand, tvätta lådan och tömning är vad som påverkar lukten är min erfarenhet. Däremot skulle jag välja en större modell om jag köpte en ny, Modkaten är aningen liten för mina cornishar på 3,5 och 4,5 kg. Idag har jag en Modkat och två stora lådor utan huv, Eowyn kissar på alla men bajsar i Modkaten medan Fjant endast använder Modkaten. Då har han ändå artros och det är lite krångligt för honom att gå i den, vanan kanske? Fjant har aldrig i sitt 9 åriga liv krafsat över bajs :roll: så både kattkompisen och vi tvåbeningar går och städar efter honom :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Återgå till "Allmänt kattprat!"