Vill skaffa katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kattenmin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vill skaffa katt

Inläggav kattenmin » lör 17 jun 2017, 18:56

Hejsan!
Jag har stor lust att skaffa katt och behöver lite råd och vill gärna höra om era egna erfarenheter. Jag är uppvuxen med katt som tyvärr gick bort nu i våras. Trivdes väldigt bra med att ha katt och saknar det mycket.

Jag är student och bor på 18 kvadratmeter, har lite idéer på hur man kan bygga till saker för att katten skall trivas. Tanken är att ha den som innekatt men eventuellt gå ut med den i koppel då och då. Jag kommer att vara mycket hemma och lägga mycket tid på att kela och leka med katten.

Jag funderar på om hankatt eller honkatt skulle fungera bäst. Okastrerad hane kan nog vara lite svårt. Har någon erfarenhet av hur det fungerar med osterliserad hona? Prövat p-piller till hona?

När det gäller ras har jag kollat mycket på sibirisk katt och syskonrasen Neva Masquerade, tycker att de är jättefina och de verkar generellt ha en väldigt härlig personlighet, även om det rör sig från katt till katt. Någon som har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Re: Vill skaffa katt

Inläggav artemis » lör 17 jun 2017, 19:22

Kastrera är mitt råd, och jag tror de flesta här håller med om det. Oavsett vilket kön du väljer. Det finns ingen anledning att ha okastrerade katter som inte används till avel. P-piller leder ofta till komplikationer under lång tids användning och är inte att rekommendera på det viset.

Kön är en smaksak tycker jag, svårt att säga vad som är bäst för dig. Jag tycker det är viktigare att välja en individ du fastnar för.

Lycka till :)
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 17 jun 2017, 19:33

Kastrera så fort som möjligt.
Hane eller hona är vad du vill ha. Jag personligen tycker dock att det finns inget så mysigt som en kastrerad hane. Andra har säkert andra erfarenheter men jag har svårt att vara utan en go kastratpojke i min lilla flock (jag har fem, fyra honor och en kastratpojke).
Viktigt att du hittar en ras som passar dig, sen är det alltid från individ till individ. Jag har birma och av dom är det två som är "birmaplåster", en vill ligga bredvid men inte i knä och en är mer självständig och kommer och vill ha gos i korta stunder.
När du hittat en uppfödare så se till att du får hälsa på, träffa mamman och alla kattungar så du ser hur dom har det, en del går i arv så en trevlig mamma får trevliga ungar (för det mesta). Ibland är det så att du kan komma dit och tänka att du vill ha en speciell färg och kön men går därifrån och har valt helt annorlunda. Här händer det att kattungarna själv väljer, fantastiskt att se när det händer.

Välkommen till forumet.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 17 jun 2017, 19:35

Får man fråga varför du inte vill kastrera katten ? Det är stressande för katter oavsett kön att inte var kastrerade . det minskar också risk att det blir felkisseri, sjukdomar , aggressivt beteende etc P-Piller kan ge juvertumörer , livmoder inflammation med mera

så kastrera katterna är mitt råd
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » lör 17 jun 2017, 20:49

Har du balkong så fråga hyresvärden om du får nästa in den, det brukar uppskattas av katter. :-) På kattstatus.se finns det tips om hur man kan näta in.

Dessa två trådarna har massor med tips om vad man själv kan bygga till katt
Hemmabyggen (bildtråd? kattmöbler, sy, snickra...)
Hemmabyggen av kattställningar
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Återgå till "Allmänt kattprat!"