Vill skaffa katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kattenmin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vill skaffa katt

Inläggav kattenmin » lör 17 jun 2017, 18:56

Hejsan!
Jag har stor lust att skaffa katt och behöver lite råd och vill gärna höra om era egna erfarenheter. Jag är uppvuxen med katt som tyvärr gick bort nu i våras. Trivdes väldigt bra med att ha katt och saknar det mycket.

Jag är student och bor på 18 kvadratmeter, har lite idéer på hur man kan bygga till saker för att katten skall trivas. Tanken är att ha den som innekatt men eventuellt gå ut med den i koppel då och då. Jag kommer att vara mycket hemma och lägga mycket tid på att kela och leka med katten.

Jag funderar på om hankatt eller honkatt skulle fungera bäst. Okastrerad hane kan nog vara lite svårt. Har någon erfarenhet av hur det fungerar med osterliserad hona? Prövat p-piller till hona?

När det gäller ras har jag kollat mycket på sibirisk katt och syskonrasen Neva Masquerade, tycker att de är jättefina och de verkar generellt ha en väldigt härlig personlighet, även om det rör sig från katt till katt. Någon som har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Re: Vill skaffa katt

Inläggav artemis » lör 17 jun 2017, 19:22

Kastrera är mitt råd, och jag tror de flesta här håller med om det. Oavsett vilket kön du väljer. Det finns ingen anledning att ha okastrerade katter som inte används till avel. P-piller leder ofta till komplikationer under lång tids användning och är inte att rekommendera på det viset.

Kön är en smaksak tycker jag, svårt att säga vad som är bäst för dig. Jag tycker det är viktigare att välja en individ du fastnar för.

Lycka till :)
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 17 jun 2017, 19:33

Kastrera så fort som möjligt.