Bajs i pälsen

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Miryn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt x2

Bajs i pälsen

Inläggav Miryn » tis 13 jun 2017, 01:00

Hej! Det är så att jag har en långhårig katt på drygt ett år, som aldrig riktigt lärt sig att sköta hygienen ordentligt. För det mesta gör det inte så mycket, men nu har han lyckats få en himla massa bajs i pälsen runt rumpan och ner en liten bit på bakbenen. Detta har hänt tidigare, men då har det inte varit lika mycket och katten har dessutom varit mer medgörlig när jag tvättat bort det.
Jag har provat med blött papper, blöt handduk samt att spola av hela rumpan med duschen. Det enklaste skulle nog vara om jag kunde klippa bort det värsta, men problemet med alla dessa alternativ är att så fort jag försöker komma åt där så "fäller han upp" svansen, alltså drar upp den mellan benen så jag inte kommer åt överhuvudtaget.
Har ni några tips på hur man kan lösa detta? Han är alltså inte det minsta brydd om bajset själv, och försöker därför inte heller tvätta bort det. Det kladdar inget längre, men det luktar ju inte direkt tårta när han är i närheten :grin:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Bajs i pälsen

Inläggav Fragole » tis 13 jun 2017, 01:24

Många klipper ner/rakar rumpan och området däromkring för att slippa just den typen av problematik. Kan göras själv (med lite hjälp) annars finns det ställen (djuraffärer, veterinär) där man kan få det gjort

Miryn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Miryn » tis 27 jun 2017, 11:41

Nu har det hänt igen. Ännu värre den här gången. Har rådfrågat veterinär, som inte vill hjälpa mig utan enbart rekommenderar att skölja av honom, vilket inte funkar. Det går helt enkelt inte att få bort, och han har nu en stor klump med bajspäls där bak. Stackarn går omkring och drar rumpan mot olika ytor, vilket inte direkt uppskattas av mig som nu har en bajslukt i hela lägenheten. Behöver alltså tips på vad jag kan göra NU, inte för att förebygga det. Någon som har någon koll?

Tar även gärna emot tips på hur man får bort bajslukten som är överallt :grin: Har självklart gjort det uppenbara, det vill säga skrubba rent överallt.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 27 jun 2017, 12:42

Ibland går det att distrahera katten med godis så att man kan komma åt. Att vara två stycken underlättar väldigt mycket. Klumpen bör nog klippas bort, risken är att det blir en tova annars.

Skitlukten... säker på att du inte missat något ställe? Det kan ju vara så att det är katten som luktar nu när den verkar ha mycket i pälsen men annars tycker jag att det brukar avta tvärt efter vädring och skrubbning.

Vad har din katt för låda? Är det tillräckligt stor för honom?

Vad ger du för foder? Hur är han i magen? Byter man foder tvärt finns det risk för att de blir lösa i magen. Sånt här händer ibland när man har långhåriga katter, men kattskit i form av fastare korvar fastnar mycket mer sällan i pälsen.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Miryn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Miryn » tis 27 jun 2017, 14:01

Ja, jag har en vän som ska komma över och hjälpa mig senare under dagen. Jag hoppas att det går bra, så katten slipper ha en stor klump hängande där.

Jag tycker jag har skrubbat som tusan och skurat alla golv noga. Luktar dessutom värst i hallen, där det inte direkt finns några ställen som eventuella fläckar kan gömma sig.

Jag har två stycken vanliga, normalstora lådor, då jag har två katter. Just att gå på lådan har aldrig varit något problem för någon av katterna, dom gör alltså inga behov utanför lådan eller så.

Som foder får båda katterna Mjau torrfoder och Whiskas blötfoder, då dom är extremt kräsna och inte äter något annat. Katten som har problem med hygienen är just lös i magen, det är därför det blir ett så stort problem (såg nu att jag inte skrivit det innan, kan ju underlätta att veta). Större delen av tiden är han precis som vanligt i magen, men med några veckors mellanrum händer detta. Han är innekatt, så han kan inte ha ätit något konstigt ute, och jag har inte bytt foder. Kan det alltså behövas ett skonsammare foder trots att han bara blir dålig i magen ibland?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 27 jun 2017, 21:41

När mina katter har en bajsplutt som hänger i pälsen brukar jag kamma loss den med en kam (Mirakelkammens glesa del är perfekt för ändamålet). Är det en någorlunda fast och torr plutt blir det inga synliga spår i pälsen och brukar gå att kamma loss i farten utan att hålla i katten.

Är det löst bajs ställer jag katten på golvet i badrummet och duschar bort bajset med handduschen. Motar katten lite hit och dit och blockerar med min egen kropp, men håller aldrig fast katten.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » fre 30 jun 2017, 00:07

min långhåriga katt hade det problemet när hon var yngre, och nu som lite större har hon päls som lätt tovar sig - problemet är att hon HATAR att bli borstad och få pälsen klippt.
lösning? ambushar henne när hon sover. när man har klippt ett par tovor eller borstat lite vaknar hon och sticker iväg med lite tjurig uppsyn (hon kommer över det typ 2 sekunder senare och kommer och gosar haha), men då tar jag resten när hon sover igen.
vissa veterinärer sederar ju annars katter och rakar/klipper dem, men det hade nog iaf min katt tyckt var betydligt mer traumatiskt än att jag busklipper henne när hon sover. fick en gång när hon tovat till sig rejält hålla fast henne medan sambon klippte och det var HEMSKT för alla inblandade, så ta och klipp pälsen innan det blir för mycket!!! och var jätteförsiktig så att du inte klipper katten i skinnet!

Återgå till "Allmänt kattprat!"