matning

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Berit E
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

matning

Inläggav Berit E » ons 07 jun 2017, 18:26

Hur får era katter mat Är så rädd att min får för lite blötmat morron o kväll samt torrfoder som srår framme hela dagen finns tillgängligt hela dagen han är en Brittisk korthår 2 år ute och inne katt är fetta lagom : Tacksam för råd Kram

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: matning

Inläggav Fragole » ons 07 jun 2017, 18:38

Berit E skrev:Hur får era katter mat Är så rädd att min får för lite blötmat morron o kväll samt torrfoder som srår framme hela dagen finns tillgängligt hela dagen han är en Brittisk korthår 2 år ute och inne katt är fetta lagom : Tacksam för råd Kram

Det enda sättet att veta är att väga maten. På kattstatus.se finns en formel där du kan räkna ut hur mycket mat din katt ska ha per dag.

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: RE: matning

Inläggav Kulan » ons 07 jun 2017, 20:28

Fragole skrev:
Berit E skrev:Hur får era katter mat Är så rädd att min får för lite blötmat morron o kväll samt torrfoder som srår framme hela dagen finns tillgängligt hela dagen han är en Brittisk korthår 2 år ute och inne katt är fetta lagom : Tacksam för råd Kram

Det enda sättet att veta är att väga maten. På kattstatus.se finns en formel där du kan räkna ut hur mycket mat din katt ska ha per dag.

Väga maten - tja, möjligen.

Viktigare är att väga katten och att kolla så den har normalt hull. Bäst är att ge den största delen blötmat. Det blir större volym i magen, ger bättre mättnadskänsla än med torrfoder. Torrfoder kan man ha som godis eller i aktivitetsleksaker.

Jag tycker det är enklast att väga katten såhär: katt i tygpåse som hängs upp på typ en sån våg man väger resväskor med. Kanske inte väldigt exakt vägning, men tillräckligt bra för att hålla koll så det inte blir för mycket/för lite hull på en vuxen katt
Ragdoll och huskatt

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: matning

Inläggav ApanAnn » tor 08 jun 2017, 10:37

Vi väger upp maten, och när det är dags att väga katten väger jag i transportväska med sån bagagevåg som Kulan pratar om. Jag vet vikten på väskan så då är det bara att räkna ut kattens vikt. Dessutom blir de vana vid att vara i transportburen.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: matning

Inläggav Tessera » tor 08 jun 2017, 12:19

Tre gånger om dagen (morgon, när vi kommer hem och när vi lägger oss - dräktig/digivande hona eller kattungar får mat oftare). De äter bara rå mat, någon gång blötmat, inte torrfoder. Jag väger inte maten åt dem men portionerar ut med ögonmått och väger mina katter en gång i månaden.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Återgå till "Allmänt kattprat!"