Nybörjare - Tips och råd för utekatt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nellis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Nybörjare - Tips och råd för utekatt

Inläggav Nellis » fre 26 maj 2017, 09:27

Hej!

I mitten av juli är det tänkt att vi ska få en kattunge (den blir 12 veckor då) och ha som husdjur. Tanken är att den främst ska vara en utekatt, iaf de varma månaderna, och vintertid får/ska den vara inne.

Lite kort om oss så att ni vet hur omständigheterna ser ut i vår familj. Det är alltså jag (mamma), min man (pappa) och tre barn (1,3 och 5 år). Vi bor i ett hus som har 400 kvm boyta samt 550 kvm verkstadsyta. Vi har en trädgård på drygt 10.000 kvadratmeter. Vi bor rätt lantligt, utanför tättbebyggt område, men vi har ändå grannar runtomkring oss. Dock befinner sig vårt hus en bit från vägen (cirka 100-150 m) då de flesta av våra trädgårdskvadratmeter ligger framför huset, Jag har också noterat 2-3 utekatter till som snurrar ibland på vår tomt.

Den senaste tiden har vi upptäckt flertalet jordhögar i gräsmattorna vilket tyder på mullvad. Ska vara rätt vanligt här nere i Skåne. Och vi har även för ett par månader sedan sett en mus snurra nere i verkstaden. Vi tänker som så att vi har alla förutsättningar för att en katt ska trivas och tror att den hade tyckt det vara väldigt spännande o vara ute. Samtidigt får vi "hjälp" med alla gnagare och icke önskvärda smådjur och barnen får en pälsvän att leka med. Dock har vi aldrig haft katt innan så jag skulle uppskatta alla tips och råd för t.ex. hur man vänjer den att vara ute, hur man får den rumsren, kastrering osv. Ja, kort och gott allt som är viktigt och veta. Det är ett tag till den 15 juli så passar på att förbereda mig lite.

Allt väl,
Nellis

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Nybörjare - Tips och råd för utekatt

Inläggav ApanAnn » fre 26 maj 2017, 09:59

På den här sidan står om utekatter i stadsmiljö, men flera av tipsen funkar även för utekatter i mer lantlig miljö:

http://www.kattstatus.se/sida113.html

Främst den här sidan: http://www.kattstatus.se/sida87.html

Släpp inte katten på egen tass för tidigt. Den måste ha en sportslig chans att klara sig ute.

Det här måste definitivt vara gjort innan:
- kastrering
- vaccinering
- märkning genom chip eller örontatuering (går toppen att fixa när den ändå sövs för kastrering)

Sen är det bra om katten inte är för liten heller. De där 2-3 katterna ni sett kan ju redan ha delat upp er tomt mellan sig och kan försöka jaga iväg "inkräktaren". Är katten inte fullvuxen kanske den får stryk och inte vågar gå hem igen.

Tänk också på årstiden så att ni inte börjar släppa ut på hösten/vintern när det är kallt. Katter som bott inne är inte anpassade för kyla.

För att vänja katten vid var den bor är koppelpromenader smart. Vill ni inte göra det kan ett bra första steg vara en rejäl rastgård på tomten. Då kan katten vara ute i säkerhet utan konstant vaktning. Löplina eller att binda fast en katt är inte tillåtet så används sele/koppel måste någon hålla i kopplet hela tiden,
Senast redigerad av ApanAnn fre 26 maj 2017, 10:10, redigerad totalt 2 gånger.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » fre 26 maj 2017, 10:01

Ja just det... kan vara smart att köpa på sig några paket "kolla masken" för blir det en bra jägare av kissen kommer den förr eller senare att få mask! Testkitten hjälper till så att ni bara behandlar om det är mask och behandlar mot rättsorts mask.

Och grattis till nytillskottet i familjen förresten!

Nellis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nellis » fre 26 maj 2017, 10:59

Tack för så snabbt svar! :rose: Ska gå igenom länkarna. Återkommer om det poppar upp fler, kanske mer konkreta frågor! :-)

/ Nellis

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 26 maj 2017, 11:14

Det är bra att kolla över utemiljön också.

Finns det inga naturliga skydd som buskar, altan som kissen kan vara under så skulle jag se till att fixa det.

En buske eller altan fungerar bra som spaningsplats men det ger också skydd vid blöta dagar.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » fre 26 maj 2017, 11:16

Mer lästips: När vi skaffade våra katter köpte jag en av Jackson Galaxys böcker som ebok. Mycket bra för två noviser! Det hjälpte oss med hur vi skulle anpassa innemiljön och göra både katter och människor nöjda.

Det var toppen att få lite förklaringar om vad en katt gillar. För det är inte direkt vad jag skulle gilla om jag var i kattstorlek :smile: Funkar säkert som inspiration till utemiljö också.

Nellis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nellis » fre 26 maj 2017, 13:47

Ja, jag skulle nog gissa på att vi har rätt bra utemiljö. Är dock inte så insatt på vad de gillar så jag kan ha fel,

Men vi har en fiskdamm med massa stora och små buskar och träd runtomkring t.ex. Sedan har vi en del andra ganska klättervänliga fruktträd att klättra på. I ena delen av trädgården har vi i princip konstant skugga eftersom det finns cirka 10-15 stora björkträd där. Det finns även en tom lekstuga som katten kan gå ut och in hur den vill. Även ett uterum, eller vad man ska kalla det, där vi har vår grill + bord och stolar. Finns alltså möjligheter för utforskning och klättring men även gömställen med skugga för vila och ro. Sen vet jag inte om katter gillar att man skapar ett ställe för just dom, typ där vattenskål, mat, låda osv ska vara. D.v.s. att dessa saker alltid ska finnas på samma plats. Antar att det bör vara så.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 26 maj 2017, 15:08

Se till att katten kan komma in när den vill men att inte främmande katter kan komma in till er. Finns bra kattluckor som läser av kattens chip och ser till att det bara är er katt som kan komma in.

Jag bor sk lantligt och hjärtat blöder varje gång jag ser en grannkatt som inte kan komma in i hens hus då familjen inte är hemma...Det är en rejält stressad katt.

Man ska också vara medveten om att även den lantliga miljön innebär många faror för en katt som räv, skördetröskor, råttgift hos granne, bilar osv. I vårt område har de flesta utekatter inte överlevt första året :-(
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » fre 26 maj 2017, 16:05

Katten vill ha sina ställen, men ställ inte ihop allt för nära inpå på samma ställe. Äta/dricka precis vid platsen för att gå på toa är inte så kul. Katter brukar inte heller vilja ha vattenskålen för nära maten.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 26 maj 2017, 18:41

Starwatcher skrev:Se till att katten kan komma in när den vill men att inte främmande katter kan komma in till er. Finns bra kattluckor som läser av kattens chip och ser till att det bara är er katt som kan komma in.

Jag bor sk lantligt och hjärtat blöder varje gång jag ser en grannkatt som inte kan komma in i hens hus då familjen inte är hemma...Det är en rejält stressad katt.

Man ska också vara medveten om att även den lantliga miljön innebär många faror för en katt som räv, skördetröskor, råttgift hos granne, bilar osv. I vårt område har de flesta utekatter inte överlevt första året :-(

+1
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 27 maj 2017, 09:24

Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte släppa ut katten för tidigt. Statistiskt sett händer de flesta olyckor utomhus katter under två år. Även om katter blir könsmogna tidigt är inte alla sinnen fullt utvecklade innan katten har blivit ett par år och bl a därför har de svårare att göra riskbedömningar än äldre katter.

Det låter som en härlig utemiljö men jag skulle inte mata katten utomhus utan som övriga påpekat installera kattlucka så att den kan komma in när den vill. Om mat serveras utomhus är risken att ni inte kommer ha någon koll alls på katten som kanske väljer att bara vara ute både dag och natt. Då kan det vara svårt att skapa en bra relation till katten och svårt att ha koll på att den mår bra. Även utekatter ska ha tillsyn var 12 e timme minst och det blir lättare om katten åtminstone kommer in för att äta. Under vintern vill den säkert mest vara inne och då är det bra att den från början vet att inomhus är tryggt basrevir där man äter och ens människor finns. Så mat, vatten, klösmöjligheter, leksaker och toalådor inne även om katten så småningom får njuta av utomhuset. När ni släpper ut katten första gångerna så häng gärna med på en rutt så ni ser var den väljer att gå och göra. Då kan ni också upptäcka ev risker som ni inte tänkt på innan. Belöna gärna katten när ni kommer in så att det skapas en positiv "betingning" hos den att komma in.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » lör 27 maj 2017, 21:19

Kolla noga på trafiken, hur är den, snabb? Vilka andra faror kan det finnas? Gör detta i ditt perspektiv, småbarns mammans perspektiv som en kattsperspektiv - se vad du ser då.

Utan en bra regel är - är ingen hemma är katten inne. Då bara låta katten få vara ute på egen tass om någon är hemma.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 27 maj 2017, 22:51

Du har fått många bra råd. Ett som inte nämnts direkt här är att inte släppa ut katten på egen tass innan den är ett halvår. Det är just ungkatter som brukar råka mest illa ut. Chippad kattdörr är ett utmärkt förslag då har katten alltid tillgång till inomhus vid behov och ni kan både låsa ute andra katter och in er egen. Bara en varning, just nu har ni bara sorkar utomhus, chansen att ni sedan får sorkar inomhus är stora :smile: Katter är generösa djur som gärna delar med sig till de uppenbarligen usla jägare som ingår i flocken.

Om ni vill ha en primärt utekatt som också håller efter möss och annat fundera istället på att köpa en vuxen katt från ett katthem som vill ha ett utomhusliv. Jo, kattungar är underbart söta men det är en kort period i kattens liv och att ha en smart katt som redan kan jaga och är klok nog att hålla sig hemma, och dessutom mogen och ranghög nog att klara att muta in sitt revir är guld värd.

Bara en liten varning, eftersom ni har små barn, skippa sandlåda till barnen eftersom den brukar fungera som favorittoalett till katt. Samma sak, om man har otur, rabatter och liknande (lägg gärna plastduk i rabatterna). Det finns ingenting som sabbar grannsämjan lika snabbt som att grannarna hittar kattskit i sina rabatter.

Nu har ni tur att årstidsmässigt passar det bra eftersom kissen kommer vara inne tills nästa vår när det blir varmt igen. Vill ni lära den om utomhuset är ett förträffligt förslag att gå ut i koppelpromenader regelbundet. Då lär sig katten omgivningen och dessutom brukar det vara roligt för barnen. :grin:

Lycka till!

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » sön 04 jun 2017, 03:32

Personligen skulle jag hägna in tomten och låta kissen kunna gå ut och in som den ville mellan huset och trädgården men inte längre än så.

Enda praktiska skillnaden mellan detta och klassisk utekatt från kattens sida är att ett staket sätter gränsen istället för grannkatterna, och ett staket kan aldrig någonsin jaga iväg den och ta över helt. Plus att det inte finns någon som helst risk för att kissen ska komma ut till trafiken, och dina yngsta barn riskerar inte att försvinna sekunden du vänder ryggen till.

Någon nämnde sandlåda, och det behöver man absolut inte låta bli bara för att man har katt eller att det finns någon runtomkring. Mina föräldrar har en sandlåda för mina brorsöner som funkar perfekt på det sättet: den är normalt täckt av luckor i trä och som hindrar katter från att komma åt sanden. Dessa luckor kan fällas upp och bli till bänkar, så de blir inte i vägen när pojkarna vill sitta på kanten för att få mer plats heller.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Återgå till "Allmänt kattprat!"