Vad göra med "dumpad" katt? uppd.

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Vad göra med "dumpad" katt? uppd.

Inläggav Magica de Hex » ons 24 maj 2017, 00:51

Vad gör man med en katt som typ dumpats hos en trots att det bara gällde att ta hand om katten ifråga en kort period typ 2-3 v men där det inte går att få tag på ägaren trots extremt många försök hen hör bara inte av sig.

Det är sonen som råkat ut för detta och har nu sen en tid tillbaka en extrakatt som han inte äger så vad gör man?

Blir katten sjuk eller liknande så har de ju ingen försäkring heller den står ju på ägaren och det är ju lika med alla vaccinationer och dyl. de vill ju inte betala för en katt som redan har en ägare.
De kan heller inte lämna in den till typ djurskyddet för den är ju inte "hemlös" fast den är det..... finns det nåt man kan göra?
Senast redigerad av Magica de Hex ons 25 jul 2018, 02:35, redigerad totalt 2 gånger.
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse på Köp & sälj - forumet

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Vad göra med "dumpad" katt?

Inläggav eye of a tiger » ons 24 maj 2017, 07:34

Tja . jag skulke nog ta hand om katten i alla fall annars får han väl omplacera om katten.

går det inte bara att överföra försäkringen på sonen ?
genom att prata med ägaren
men framför allt skulle jag nog anmäla ägaren till polisen och länstyrelsen då katten står på ägaren
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » ons 24 maj 2017, 22:23

eye of a tiger skrev:annars får han väl omplacera om katten.

Nej, så kan han med allra största sannolikhet inte göra bara sådär. Det är egenmäktigt förfarande att omplacera eller sälja ett djur (en egendom) som en inte äger men fått i sin vård genom att ägaren frivilligt "tillåtit" det. Vilket är brottsligt och straffbart. Isf måste äganderätten övergå till honom först, på det ena eller andra sättet.

-------------------------------------------------------------------

Jag skulle höra med polis och länsstyrelsen, vad en kan göra i situationen. Att inte hämta ett djur från djurvakten är troligen inte ett djurskyddsärende, eftersom ägaren lämnat djuret hos någon som tar hand om det, någon som ursprungligen gått med på att göra det (dock för en avtalad period). Men de bör veta vad det faller under osv osv. Om han hade hittat katten hade det troligen varit enklare, på sätt och vis: anmäla som upphittad till polisen och om ingen ägare dyker upp inom tre månader (tror jag att det är) får upphittaren behålla den (hittegods).

Det här med djur som dumpats är inte helt ovanligt i hästvärlden, och dyker ofta upp på hästforum. Hästeriet är min utgångspunkt i det här inlägget, men det borde inte skilja sig mellan häst och katt i det här läget eftersom djur rent juridiskt är en egendom. Både hästar som inte hämtas från fodervärden som avtalats, och hästägare som stallar in hästen hos nån och sen går upp i rök. I de fallen är grundregeln att stallägaren är skyldig att se till att alla djur på anläggningen får sina basbehov täckta, pga djurskyddslagen, även om ägaren försvinner, och denne får sen driva in det från ägaren.
Angående kostnaderna för katten hade jag skickat ett rekommenderat brev till ägaren (eftersom det hämtas ut mot legitimation kan en inte köra med "det har jag inte fått" senare) och meddelat att om inte katten hämtas senast ett visst datum kommer ägaren att faktureras för samtliga kostnader för katten från och med då. Privatpersoner kan också skriva faktura. Och sen fakturerat. Rubbet. Dag för dag för dag.

Frågan är också vad han vill uppnå: få äganderätten till katten och sen antingen behålla eller omplacera den, eller att den hämtas? Båda delarna kräver förstås att en får tag i ägaren. Men om det förstnämnda är ett alternativ kan en prata om det och om att skriva över försäkring osv. Jag skulle absolut inte ta över försäkringen av ett djur som jag inte vill behålla - det kan säkert tolkas som medgivande eller nåt.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tor 25 maj 2017, 00:02

Colourspot skrev:

Nej, så kan han med allra största sannolikhet inte göra bara sådär. Det är egenmäktigt förfarande att omplacera eller sälja ett djur (en egendom) som en inte äger men fått i sin vård genom att ägaren frivilligt "tillåtit" det. Vilket är brottsligt och straffbart. Isf måste äganderätten övergå till honom först, på det ena eller andra sättet.

Jag skulle höra med polis och länsstyrelsen, vad en kan göra i situationen. Att inte hämta ett djur från djurvakten är troligen inte ett djurskyddsärende, eftersom ägaren lämnat djuret hos någon som tar hand om det, någon som ursprungligen gått med på att göra det (dock för en avtalad period). Men de bör veta vad det faller under osv osv. Om han hade hittat katten hade det troligen varit enklare, på sätt och vis: anmäla som upphittad till polisen och om ingen ägare dyker upp inom tre månader (tror jag att det är) får upphittaren behålla den (hittegods).

Det här med djur som dumpats är inte helt ovanligt i hästvärlden, och dyker ofta upp på hästforum. Hästeriet är min utgångspunkt i det här inlägget, men det borde inte skilja sig mellan häst och katt i det här läget eftersom djur rent juridiskt är en egendom. Både hästar som inte hämtas från fodervärden som avtalats, och hästägare som stallar in hästen hos nån och sen går upp i rök. I de fallen är grundregeln att stallägaren är skyldig att se till att alla djur på anläggningen får sina basbehov täckta, pga djurskyddslagen, även om ägaren försvinner, och denne får sen driva in det från ägaren.
Angående kostnaderna för katten hade jag skickat ett rekommenderat brev till ägaren (eftersom det hämtas ut mot legitimation kan en inte köra med "det har jag inte fått" senare) och meddelat att om inte katten hämtas senast ett visst datum kommer ägaren att faktureras för samtliga kostnader för katten från och med då. Privatpersoner kan också skriva faktura. Och sen fakturerat. Rubbet. Dag för dag för dag.

Frågan är också vad han vill uppnå: få äganderätten till katten och sen antingen behålla eller omplacera den, eller att den hämtas? Båda delarna kräver förstås att en får tag i ägaren. Men om det förstnämnda är ett alternativ kan en prata om det och om att skriva över försäkring osv. Jag skulle absolut inte ta över försäkringen av ett djur som jag inte vill behålla - det kan säkert tolkas som medgivande eller nåt.

Tack för svar!

Sonen har kontaktat polisen men jag vet inte vad han fick för svar men jag ska vidarebefordra det du skrivit till honom.

De är inte intresserade av att behålla katten ifråga eftersom de redan har 2 egna katter och de väl inte fungerar jättebra ihop, men katten borde ju få ett varaktigt hem oavsett om det är hos ägaren eller hos en ny ägare för som det är nu fungerar det inte.

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » tor 25 maj 2017, 06:49

Då hade jag satsat energin på att få ägaren att hämta sin katt. Eftersom en lär få tag i ägaren oavsett om det är för att försöka få katten hämtad eller överskriven, och att traggla med det sistnämnda och sen hitta ett nytt bra hem osv känns isf mer omständligt när en väl fått tag i ägaren... Vet han var ägaren bor? Jobbar? Tänker om det går att åka dit istället för (elr som komplement till) att jaga henom på telefon.

Kan kanske länsstyrelsen hjälpa till på nåt sätt? Kontakta dem, förklara situationen. Framhåll att det inte finns ekonomi till dyra veterinärräkningar osv, och att de katter som bor i hushållet inte kommer helt bra överens med den dumpade.

Jag googlade fram ett gäng trådar på hästforumet, och om jag förstår rätt så är en springande punkt när det gäller ansvaret att ta hand om katten att det finns ett avtal om t.ex stallplats med service. (Dvs inte om nån dyker upp och lämnar sina djur i en hage bara sådär, utan lov.) Det gör det också i det här fallet, om än inte skriftligt (?). Det innebär ju däremot inte att det är fritt fram att göra så som ägare. Frågan är vilken hjälp en kan få, och hur. Puh, en skulle ha varit jurist!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 25 maj 2017, 08:32

Jag skulle anmäla ägaren. vill personen inte hämta katten och inte har intresse att ha kvar den så lär personen avliva eller dumpa katten ute i skogen
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 25 maj 2017, 08:49

Jag skulle göra som colourspot föreslog i det första inlägget, skriva ett rekommenderat brev till ägaren och behålla en kopia. Därefter anmäla till djurpolisen (finns i Sthlm iaf, vet inte om det är en nationell enhet) och samtidigt fråga hur man går vidare. Länsstyrelsen tror jag inte kan göra något mer än att själva koppla in polisen eftersom djuret i fråga inte far illa fn. Finns ju inget som förbjuder en att överge sin katt tyvärr. I lagens ögon är det en egendom och det är när den är bevisligen överlåten, i det här fallet genom dumpning, som din son kan agera genom att tex vända sig till ett katthem. Fult agerande från den ursprungliga ägaren om hen nu inte har en riktigt bra ursäkt. :swear:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tor 25 maj 2017, 09:18

Colourspot skrev:

Vet inte vad som är bäst att göra i just detta fall. Men känner att jag vill berömma dig Colourspot :rosor:
Du är väldigt duktig på sånt här med lagar och förordningar och kan förklara på ett sätt som är relevant. Verkar inte spela någon roll om det är fråga om djurskydd, arbetsmarknadspolitik eller besittningsskydd som diskuteras. Hurra för det här forumet - både likriktat och mångfacetterat på en och samma gång. :blink:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » tor 25 maj 2017, 10:14

En bör också försäkra sig om att ägaren inte t.ex ligger på sjukhus eller har någon annan legitim anledning till att inte höra av sig. Där tänker jag att länsstyrelsen bör kunna vara behjälplig.

Hur lång tid har gått sen katten skulle hämtats? Det spelar troligen stor roll när det gäller hur en, eller berörd myndighet, kan agera.

Att katten är försäkrad och vaccinerad tyder ändå på att ägaren ifråga bryr sig.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » fre 26 maj 2017, 03:10

Colourspot skrev:En bör också försäkra sig om att ägaren inte t.ex ligger på sjukhus eller har någon annan legitim anledning till att inte höra av sig. Där tänker jag att länsstyrelsen bör kunna vara behjälplig.

Hur lång tid har gått sen katten skulle hämtats? Det spelar troligen stor roll när det gäller hur en, eller berörd myndighet, kan agera.

Att katten är försäkrad och vaccinerad tyder ändå på att ägaren ifråga bryr sig.

Ang. försäkring vet jag inte hur det är med den saken och inte heller vaccination, det jag vet i nuläget är att ägaren inte kunde ha katten i den lägenhet hen bodde i hen hade flyttat ihop med en ny sambo men de skulle köpa hus vilket tydligen inte hände.

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 27 maj 2017, 00:09

Liten uppdatering:

Katten är öronmärkt men inte registrerad på ägaren nånstans, det gick inte att få fram nåt med bara örontatueringen, vad gäller försäkring och vaccination så finns ingen info.

Tydligen skulle sonen ha katten tills ägaren hittat en permanent omplacering och hen bad om mer tid och det var efter det hen var okontaktbar.
Sonen vill ha betalt för de extra utgifter de har haft för katten drygt 1000:- och att de överlåter katten på sonen för nu har katten kommit in i gruppen och det vore synd att flytta den igen.

Så nu gäller bara att få kontakt med ägaren och få igenom kraven då...... :roll:

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 27 maj 2017, 08:48

Då skulle jag säga att det fortfarande är rekommenderat brev som är första steget och en diarieförd anmälan till polisen. Formulera ultimatum i brevet och datera det och behåll en kopia. Rådgör med polisen om hur man fortsätter därifrån. Vad skönt att kissen får ett nytt hem.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 27 maj 2017, 09:08

Rekommenderat brev med mottagningsbevis där sonen skriver att de önskar ta över katten. Tänker att kattens ägare inte hör av sig då hen tror att katten ska komma hem igen till hen. Går nog lättare att höra av sig om hen vet att katten får stanna.

Anmälan till polis och länsstyrelse är lite vanskiligare då en del där är väl pigga på att avliva katter 8-[

Fint att katten får stanna :hi5: Magica - du har uppfostrat sonen väl :-D :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 27 maj 2017, 23:21

Starwatcher skrev:Rekommenderat brev med mottagningsbevis där sonen skriver att de önskar ta över katten. Tänker att kattens ägare inte hör av sig då hen tror att katten ska komma hem igen till hen. Går nog lättare att höra av sig om hen vet att katten får stanna.

Anmälan till polis och länsstyrelse är lite vanskiligare då en del där är väl pigga på att avliva katter 8-

Jo jag har föreslagit detta med rekommenderat brev till sonen så det lutar väl åt det hållet.

Starwatcher skrev:Fint att katten får stanna :hi5: Magica - du har uppfostrat sonen väl :-D :rosor:

Tack :rosekiss:
Jo jag har uppfostrat båda barnen till kattmänniskor och de har egna katter båda två :glasses:

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 27 maj 2017, 23:24

Aziz skrev:Då skulle jag säga att det fortfarande är rekommenderat brev som är första steget och en diarieförd anmälan till polisen. Formulera ultimatum i brevet och datera det och behåll en kopia. Rådgör med polisen om hur man fortsätter därifrån. Vad skönt att kissen får ett nytt hem.

Ja katten har ju bott in sig hos sonen så det är ju grymt att flytta den till ett nytt ställe så den har ju ett hem nu.

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 29 maj 2017, 08:53

Skönt att katten kommit in i flocken iaf! Om ägaren nu ändå ska omplacera katten borde det inte vara något problem att låta den stanna, bara ni får tag i ägaren så att äganderätten kan övergå på rätt sätt. Hurra! :-D

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tor 31 maj 2018, 06:03

Oj såg att det gått precis ett år sen jag skrev i den här tråden ....... tyvärr har det inte hänt nåt ang. ägarfrågan så den är fortfarande aktuell tyvärr.... :-?

Sonen har kontaktat ägaren dock inte via rek. som skrivits om i tråden utan via sms och på FB men har inte fått nåt svar..... han kräver ersättning för de extrakostnader som katten fört mig sig och att ägaren skriver över ägarskapet på honom han har dock inte fått nåt svar.

Om man kontaktar Länsstyrelsen vart exakt vänder man sig då? Vad kan de ev. göra i det här fallet?

Hur kan man få överta katten om inte ägaren går att få tag på? Finns det nån bortre gräns för övergivna katter, djur?

Det är ju viktigt att katten är försäkrad om nåt händer och eftersom ingen vet om katten har nån försäkring är det ju bra om det ordnas med det snaraste.

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Vad göra med "dumpad" katt? uppd. ännu ingen lösning

Inläggav Lurvpöse » tor 31 maj 2018, 08:59

Det räcker med att du vänder dig till länsstyrelsen i ditt län. Du blir kopplad i växeln. Om du skickar mejl till den centrala mejladressen (bör vara "namnetpådittlän"@lansstyrelsen.se, exempelvis dalarna@lansstyrelsen.se) så skickas det till någon handläggare som har hand om djurskyddsfrågor.

Jag vet inte om länsstyrelsen kan göra något i det här fallet eftersom katten inte far illa, men du kan alltid fråga.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 31 maj 2018, 20:23

Rent juridiskt räknas katt som sak dvs som vilken ägodel som helst. Sjukt men så är det.

Länsstyrelsen har enbart hand om djursskyddsfrågor men katten i fråga har det ju bra nu.
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tor 31 maj 2018, 22:15

Starwatcher skrev:Rent juridiskt räknas katt som sak dvs som vilken ägodel som helst. Sjukt men så är det.

Länsstyrelsen har enbart hand om djursskyddsfrågor men katten i fråga har det ju bra nu.

Jo katten har det bra men ägaren har ju inte brytt sig om katten på 1 ½ år och just ägarfrågan vore ju bra om den kunde lösas så katten kan få en försäkring i fall nåt händer, det har den förmodligen inte nu.

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tor 31 maj 2018, 22:18

Lurvpöse skrev:Det räcker med att du vänder dig till länsstyrelsen i ditt län. Du blir kopplad i växeln. Om du skickar mejl till den centrala mejladressen (bör vara "namnetpådittlän"@lansstyrelsen.se, exempelvis dalarna@lansstyrelsen.se) så skickas det till någon handläggare som har hand om djurskyddsfrågor.

Jag vet inte om länsstyrelsen kan göra något i det här fallet eftersom katten inte far illa, men du kan alltid fråga.

Nej katten far inte illa med den är ju inte ägarens förtjänst utan sonens snällhet det beror på och han vill ju ta över katten och bli ägare även juridiskt.

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 31 maj 2018, 22:31

Magica de Hex skrev:
Starwatcher skrev:Rent juridiskt räknas katt som sak dvs som vilken ägodel som helst. Sjukt men så är det.

Jo katten har det bra men ägaren har ju inte brytt sig om katten på 1 ½ år och just ägarfrågan vore ju bra om den kunde lösas så katten kan få en försäkring i fall nåt händer, det har den förmodligen inte nu.

Är katten id-märkt?

På polisens sida står vad som gäller för djur som hittegods:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/h ... ttat-djur/

Skicka ett rek med mottagningsbevis till gamla ägaren av katten och kräv ersättning eller att de ger katten till din son. Gissningsvis är det nog lockande för hen att ge bort katten i det läget. Din son har då verkligen försökt med allt för att få kontakt med ägarna till katten. Tror inte ngn kräver att man använder sig av delgivningsman när det gäller katt.

Går också att anmäla till polisen som då får kontakta ägarna, risken finns väl då att dom tar tillbaka katten som säkert har det mkt bättre hos din son, Är katten inte id-märkt så har gamla ägarna inte mkt bevis på att det är deras katt.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 31 maj 2018, 22:35

Precis, därför är jag tveksam till om Djurskyddshandläggarna på länsstyrelsen har mandat att göra något. Det är väl antagligen djurskyddslagen de har att utgå ifrån.

Det låter mer som att det bör bli någonslags civilrättslig tvist mellan sonen och ägaren.

Att omhänderta djur kommer att hamna på Länsstyrelsen nu (1/6 tror jag det börjar gälla), den arbetsuppgiften har legat på polisen tidigare. Men jag tror inte att de får så mkt mer att säga till om utöver det.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » fre 01 jun 2018, 02:53

Starwatcher skrev:
Magica de Hex skrev:

Är katten id-märkt?

På polisens sida står vad som gäller för djur som hittegods:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/h ... ttat-djur/

Skicka ett rek med mottagningsbevis till gamla ägaren av katten och kräv ersättning eller att de ger katten till din son. Gissningsvis är det nog lockande för hen att ge bort katten i det läget. Din son har då verkligen försökt med allt för att få kontakt med ägarna till katten. Tror inte ngn kräver att man använder sig av delgivningsman när det gäller katt.

Går också att anmäla till polisen som då får kontakta ägarna, risken finns väl då att dom tar tillbaka katten som säkert har det mkt bättre hos din son, Är katten inte id-märkt så har gamla ägarna inte mkt bevis på att det är deras katt.

Katten är id-märkt men tyvärr inte registrerad så iofs har den ju officiellt ingen ägare antar jag men vet inte hur det fungerar i praktiken.
Enligt länken om upphittade djur så hade sonen fått överta katten om han hade anmält den upphittad till polisen och ingen ägare hade gett sig tillkänna.

Vidarebefordrar alla era tips till sonen så tack :rosor:

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 01 jun 2018, 18:51

Magica de Hex skrev:Jo katten har det bra men ägaren har ju inte brytt sig om katten på 1 ½ år och just ägarfrågan vore ju bra om den kunde lösas så katten kan få en försäkring i fall nåt händer, det har den förmodligen inte nu.

Försäkra katten behöver du inte vara ägare för att göra!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Vad göra med

Inläggav Magica de Hex » lör 02 jun 2018, 01:40

Tessera skrev:
Magica de Hex skrev:Jo katten har det bra men ägaren har ju inte brytt sig om katten på 1 ½ år och just ägarfrågan vore ju bra om den kunde lösas så katten kan få en försäkring i fall nåt händer, det har den förmodligen inte nu.

Jasså??
Men om djur är att likställa vid föremål som t.ex. bil så får man ju inte teckna försäkring för en bil man inte äger.

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » lör 02 jun 2018, 05:58

Magica de Hex skrev:
Tessera skrev:

Jasså??
Men om djur är att likställa vid föremål som t.ex. bil så får man ju inte teckna försäkring för en bil man inte äger.

Kan ju bara säga att jag har min pappas katt försäkrad t ex.

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Re: Vad göra med

Inläggav Colourspot » lör 02 jun 2018, 21:54

Magica de Hex skrev:
Tessera skrev:

Jasså??

Bil är lite speciellt. Till exempel så är den som står skriven som ägare på en bil ansvarig för en massa saker, till exempel att betala skatter och avgifter även om bilen är såld om inget ägarbyte sker. Den som är registrerad som ägare är den som officiellt äger bilen. Punkt. Så är det inte med till exempel häst, utan där går kvitto/köpeavtal före ägarregistrering rent juridiskt - står nån annan registrerad som ägare men jag har avtal som visar att jag köpt hästen så är hästen min och kan inte tas i anspråk av någon annan hur som helst. Och jag har förstås då också fullt ansvar för hästen och dess välmående.
Du behöver ju inte äga din bostad för att kunna teckna en hemförsäkring, bara nyttja den (bo där) :)

En veterinärvårdsförsäkring brukar inte vara något problem att teckna utan att äga djuret ifråga. På häst har jag hört att en del bolag motsätter sig att skriva en livförsäkring på nån som inte äger hästen (tex nån som hyr/lånar hästen under en bestämd eller obestämd tidsperiod).

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Vad göra med "dumpad" katt? uppd.

Inläggav Magica de Hex » ons 25 jul 2018, 02:35

Liten uppdatering:

Tydligen har sonen fått tag i ägaren nu och antiklimax........ hen vill ha tillbaka katten för nu vill barnen ha katt..... :roll:
Vad säger man...... :-? :trance:

Vet inte vad sonen har sagt men jag tycker det känns extremt grymt när hon verkligen trivs och har acklimatiserat sig hos dem och det är en extremt gosesjuk katt ;-)

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 25 jul 2018, 08:05

Magica de Hex skrev:Liten uppdatering:

Tydligen har sonen fått tag i ägaren nu och antiklimax........ hen vill ha tillbaka katten för nu vill barnen ha katt..... :roll:

Vet inte vad sonen har sagt men jag tycker det känns extremt grymt när hon verkligen trivs och har acklimatiserat sig hos dem och det är en extremt gosesjuk katt ;-)

Vill ägaren ha tillbaka katten ska ägaren först betala för de kostnader sonen haft. Misstänker (och hoppas) att tidigare ägare då inte vill löngre.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 25 jul 2018, 09:23

Yrhättans skrev:
Magica de Hex skrev:Liten uppdatering:

Vill ägaren ha tillbaka katten ska ägaren först betala för de kostnader sonen haft. Misstänker (och hoppas) att tidigare ägare då inte vill löngre.

+1! Räknar man ihop alla kostnader mat, sand, tillbehör veterinärkostnader etc blir det en del. Dessutom är det ri.ligt att ta ut motsvarande kostnad som för kattpensionat. Väldigt dyr katt då.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 jul 2018, 10:19

+ 1 på Yrhättans och Starwatchers. Den förra ägaren verkar helt oseriös och ansvarslös.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 25 jul 2018, 23:13

Aziz skrev:+ 1 på Yrhättans och Starwatchers. Den förra ägaren verkar helt oseriös och ansvarslös.

Ja, jag håller helt med er!

Håller er underrättade om fortsättningen på det hela i tråden.

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"