Min katt kom hem med en levande ödla!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
MiillaF
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt kom hem med en levande ödla!

Inläggav MiillaF » lör 13 maj 2017, 21:21

Hejsan!

Jag har en huskatt på fyra år som är min ögonsten. Han bor kvar hos mina föräldrar sen jag flyttade ifrån stan och de hann bli så fäst vid honom och han vid dem så hade inte hjärta att ta med honom. Och nu har det visat sig vara en riktig jägare. Nu under våren och sommaren så kommer han in med möss, råttor och fåglar varje dag. Levande som döda. Köpte en bjällra och satte på hans halsband men de hjälpte inte alls. Har nu två olika bjällror på honom, efter att min syster som är utbildad djurvårdare tipsat om att man ska ha två bjällror då katter lär sig parera bjällran. Men detta har inte heller hjälpt ett dugg och han fortsätter komma in med smådjur som han stolt lägger på golvet och även i mina föräldrars säng..

Nu ikväll skrev min mamma och berätta att han hade kommit in med en levande ödla! Mina föräldrar är så snälla och skämtar bara bort de, men jag har så dåligt samvete att de måste hålla på och jaga ut de små djuren, ibland mitt i natten..

Har ni några tips vad man kan göra för att han inte ska ta in massa smådjur? Just nu har mina föräldrar löst de med att låsa kattlucka på nätterna så han inte kan komma in på nätterna om han går ut, så då får han sova på altanen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Min katt kom hem med en levande ödla!

Inläggav Starwatcher » lör 13 maj 2017, 21:59

Katter är ju rovdjur så enda sättet att se till att katten inte jagar är att inte låta katten gå ut själv på egen tass. Gå på koppelpromenader fungerar lika bra som för hund och är lika mysigt med katt. Näta in altan eller balkong till katten. Mina katter älskar deras nätade altan :-)

På kattstatus.se byggsida ser du flera exempel på hur man kan göra snygga nätningar som inte kostar en förmögenhet.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 13 maj 2017, 21:59

Tja. Så länge han går fritt finns det inget att göra. katter är katter och de tar in byten där de bor .

Bygg en rastgård eller lär katten gå i koppel och sele

men annars får du helt enkelt accpetera att din katt är ett duktigt rovdjur. sen skulle jag ta bort bjällrorna då de gör inga nytta annat än ringer i kattens öron
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 13 maj 2017, 22:47

Lås kattluckan och håll katten inne från kvällen och över natten. Det minskar problemet och dessutom är det mer djur som jagar på natten som tycker katt är bra byte.
Bjällrorna gör ingen nytta, gör bara ont i öronen på katten.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 14 maj 2017, 18:46

Håller med samtliga föregående talare. Ta bort bjällrorna omedelbart - sätt på dig bjällror om halsen själv och gå omkring ett dygn med dem - och tänk sedan på att katter har ca 10 ggr känsligare hörsel än vi människor. Så länge katten går ute, särskilt om natten, så kommer det att kommas hem med levande och döda smådjur. Lås kattluckan på natten med katten inne, de flesta katter jagar under sen kväll, natt och tidig gryning. De sover och myser mest under dagen.

Om du inte bara vill minimera antalet smådjur så bygg kattgård.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tis 16 maj 2017, 14:15

Säkerhetshalsband hoppas jag...

Återgå till "Allmänt kattprat!"