Hjälp!!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Re: Hjälp!!

Inläggav Alade » ons 10 maj 2017, 11:40

Använd dig av tipsen du fick i din tidigare tråd kanske?

Att ha katterna i olika rum först är det som funkat bäst för mig, tills de vant sig vid lukten och tanken på en annan kisse. När de börjat vara nyfikna och krafsa/jama för att komma in till den andra har jag börjat själva introduktionen. En gång tog det bara halva första dagen, en annan gång flera dagar. En gång fungerade det inte alls, mellan flera vuxna katter.

Feliway kan lugna något för vissa katter.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 10 maj 2017, 11:58

Klart du kan sära på dem nu!

Det kan ta längre tid än om du särat på dem från början, men bättre än att du ska vara orolig att nån ska bli skadad.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 10 maj 2017, 12:07

Det är aldrig för sent att börja om . Sätt katten i base camp . sätt i feliway friends i väggen

kör positiv förstärkning . jackson galaxy har en mycket bra film på youtub

Se till att trötta ut bägge katterna med lekdagligen .
ha katten i bade camp ett bra tag och börja sen med att byta sida när de är beräda . skyndar du på så kan du få börja om igen. ha tålamod och håll dig lungn .

jackson galaxys böcker catifucation och catify satisfy är mycket bra böcker med en hel del tips hur katter kan känna sig trygga i revirt
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 10 maj 2017, 16:51

Jag tycker absolut att du ska separera dom från varandra ett tag och jobba med positiv förstärkning av båda under tiden. Sedan är det så att brottningsmatcher mellan katter kan se värre ut än det är och det är inte säkert att den lille far illa. När vi introducerade vår yngsta katt till den äldre kunde det se rätt läskigt ut när den äldre kaninsparkade kattungen men det ingår liksom i uppfostran. Men skilj dom nu och låt dem vänja sig vid varandras dofter och närvaro och gör det positivt med lek och godis. Det är inte så bra att ingripa och gå emellan när de slåss eller brottas. Det är bättre att avleda, tex klappa i händerna eller dra en vippa mellan dem. Du kanske får jobba lite på relationen till den äldre katten ett tag, en del kan bli lite långsura om de har blivit skrämda. Men det ger sig nog med lite fjäsk. Ta det lugnt och ha tålamod. Lycka till.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tor 11 maj 2017, 06:53

maaaddy skrev:Verkar ha löst sig nu :( Den stora bet av strupen på den lilla...Sitter hos veterinären nu men verkar inte gå att fixa.
Vågar jag gå hem och sova med "mördarkatten"?

Men usch, stackars lilla kissen. Hur gick det med den? :-( :consoling:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 11 maj 2017, 08:59

Men fy vad hemskt! Har aldrig hört om ett liknande fall faktiskt. Stackars liten! Hur har det gått?

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tor 11 maj 2017, 11:22

Massor med kramar :-( :rose:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » tor 11 maj 2017, 20:05

Nej, men så hemskt! Beklagar verkligen :rose:
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 11 maj 2017, 23:41

Men vad förskräckligt! Vad hände?

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » fre 12 maj 2017, 01:45

är detta på riktigt? Det later ju helt fruktansvärt.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 12 maj 2017, 09:14

Med risk för att låta känslokall och cynisk. Jag ställer mig ytterst tveksam till att en kastrerad ungkatt (10 månader enligt en annan post användaren gjort) skulle döda ett nytillskott i hushållet. Förvisso finns dokumenterat att fertila hanar dödar (unga) kattungar för att kunna para sig igen med honan; men återigen, inte en kastrat, och inte med en unge på 12 veckor som är avvand och där honan inte ens finns med i bilden. Det som finns dokumenterat är slagsmål för att försvara det egna reviret, men inte ens mellan fertila hanar uppstår mer än skador (förvisso allvarliga skador ibland), men sällan och aldrig direkta dödsfall som ett resultat av slagsmål.

Jag hade inte reagerat så starkt om om OP berättat om ordentliga slagsmål för att försvara ett revir och medföljande riv-/bit-/sårskador som hade behövt behandlas av veterinär; men historien om en katt som (enligt OP) kallblodigt dödar en annan genom att bita av strupen låter för mig mer som påhitt och luktar troll, vad som berättas stämmer inte med vad etologer och kunskap säger om hur katter reagerar mot varandra. En känsla som ytterligare förstärks av att OP också hänvisar till att båda katterna avlivats; av vilken anledning då blir min omedelbara fråga, den äldre katten har ju inte redovisats att den har några skador, särskilt inte så allvarliga att de skulle vara livshotande. Det här känns mer som något som är tänkt att väcka reaktioner hos övriga forumister och ett sätt att söka uppmärksamhet.

Min bild som sagt var; det är kanske jag som är för cynisk efter många år på forum och internet, men jag köper inte OP:s historia om vad som hänt. Det låter för osannolikt i förhållande till hur vi vet att katter reagerar mot varandra, och det låter för uppmärksamhetssökande med uttalanden som att man nu är "färdig med kattlivet".
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 12 maj 2017, 09:51

Jag har haft liknande tankar som du Safia. Förvisso vet jag katter som tyvärr dött till följd av slagsmål men det har varit skador som just för att de inte varit synliga från början lett till inre infektioner som inte gått att få bukt med. Så det är ett helt annat sorts förlopp. Ett fall som detta har jag aldrig hört talas om. Men ibland händer det ju saker som helt strider mot det normala.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » lör 13 maj 2017, 10:28

Moderation Baksätesmoderering och trollspekulationer är inte tillåtet. Misstänker du att något inte stämmer så kontakta moderatorerna
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Återgå till "Allmänt kattprat!"