Löper ute katter hela tiden utan p-piller eller bara under årstider?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Missan2015
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Löper ute katter hela tiden utan p-piller eller bara under årstider?

Inläggav Missan2015 » mån 08 maj 2017, 09:50

Jag har en utekatt som löper sin 3:e omgång med 1 veckas paus. Hon är för liten i växten för att ge p-piler än. Men jag kommer att ge henne det sen.
Hur ofta länge löper katter? Är det bara under våren o sen gör de uppehåll? Jag tänkte ge p-piller när det behövs bara om det är möjligt sen?
Vad har ni för erfarenheter?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Löper ute katter hela tiden utan p-piller eller bara under årstider?

Inläggav ApanAnn » mån 08 maj 2017, 10:07

Om katten inte ska gå i avel så är det snällare mot katten att kastrera henne istället. Långvarig p-pilleranvändning kan t.ex öka risken för juvertumörer.

Men hur gör du nu när du har en löpande utekatt? Områdets hankatter bryr sig garanterat inte om att hon är för liten. Du kan snart ha en dräktig katt på halsen med lite otur.

Missan2015
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missan2015 » mån 08 maj 2017, 10:49

Jag kommer inte kastrera henne.

Hon ska inte ha p-piller förrän hon är färdig vuxen enligt instruktionerna.

Och jag låter henne vara inomhus när hon löper nu.

Tacksam om du har kunskap du kan dela med dig om det jag efterfrågar Och inga andra onödiga kommenterar vill jag ha.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 08 maj 2017, 11:17

Med tanke på antalet "hoppsankullar" jag sett i samband med p-pilleranvändning är det lite svårt att veta vad som är onödiga kommentarer/vad du redan vet. Jag är inte tankeläsare.

Här kan du hitta lite av informationen du frågar efter: http://katter.nu/p-piller-till-honkatt/

Vissa katter löper mindre under vinterhalvåret enligt källan ovan och då kan det gå att göra uppehåll MEN då kan det vara så att du behöver hålla katten inne under tiden du inte ger p-piller eftersom det kan vara svårt att bedöma när löpet ska börja igen. För Perlutex som är det "p-piller" som är godkänt för att långvarigt skjuta upp löp står det bara att nästa löp kommer med "varierande intervaller".

Men det går tyvärr inte att säga precis hur din honkatt kommer att löpa. Vissa löper i ett och går ned sig ordentligt av det, andra individer har löpperioder längre isär. Det kan vara en idé att fråga i avelsdelen av forumet eftersom de har mer erfarenhet av fertila katter.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 08 maj 2017, 11:58

är hon raskatt ?

varför vill du inte kastrera henne?. p- piller kan ge henne tömmrer plus det kommer ej hindra henne att få ungar samt hon kan börja spreja inne och det är stressande
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 08 maj 2017, 12:21

Ja. Generellt sett löper katter mars-september men de kan löpa året om.

Dessutom är det totalt oansvarigt och ett tecken på rejäl okunskap att inte kastrera en katt som får gå fritt ute. Du "håller henne inne när hon löper"? Lite på mig - en hankatt vet när hon löper långt innan du gör det.

Honkatter kan löpa 9 dagar varannan vecka året om. Det är helt normalt det med.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Missan2015
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Missan2015 » mån 08 maj 2017, 12:42

ApanAnn skrev:Om katten inte ska gå i avel så är det snällare mot katten att kastrera henne istället. Långvarig p-pilleranvändning kan t.ex öka risken för juvertumörer.

Men hur gör du nu när du har en löpande utekatt? Områdets hankatter bryr sig garanterat inte om att hon är för liten. Du kan snart ha en dräktig katt på halsen med lite otur.
Tessera skrev:Ja. Generellt sett löper katter mars-september men de kan löpa året om.

Dessutom är det totalt oansvarigt och ett tecken på rejäl okunskap att inte kastrera en katt som får gå fritt ute. Du "håller henne inne när hon löper"? Lite på mig - en hankatt vet när hon löper långt innan du gör det.

Honkatter kan löpa 9 dagar varannan vecka året om. Det är helt normalt det med.

Jag är en ansvarsfull katt ägare så det kan du inte bara säga till mig att jag inte är utan att känna mig! Och jag har vissa kunskaper om katter.

Bara för att jag väljer att inte sterilisera henne så betyder det inte att jag är oansvarig. Hon går fritt ute på dagtid och är inne på nätterna. Nu löper hon och då är hon inne.

Jag vill ju ha kattungar på henne sen. Men jag får inte ge p-piller förrän de har utvecklats färdigt står det enligt instruktionerna på p-pillrena.

Det är självklart att jag vet att hankatter inte bryr sig om hennes storlek men det är inte mitt bekymmer med mina frågor om du läser dem igen!

Jag upprepar mina frågor:
Det jag behövde hjälp med är frågor enligt min trådstart :

Jag har en utekatt som löper sin 3:e omgång med 1 veckas paus. Hon är för liten i växten för att ge p-piler än. Men jag kommer att ge henne det sen.
Hur ofta länge löper katter?
Är det bara under våren o sen gör de uppehåll?
Jag tänkte ge p-piller när det behövs bara om det är möjligt sen?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 08 maj 2017, 13:04

min erfarenheter av katter med p-piller är att det inte hjälper. vet släktingar och granars honor som fick ungar stup i kvarten då de försvann så fort de visste det varpiller dags . plus de har fått cancer
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 08 maj 2017, 13:25

Du har fått svar, vill du ha andra svar? Jag kan sammanfatta:

Hur ofta/länge: det är olika.
Bara under våren: nej det kommer antagligen inte funka att bara ge under våren
Ge bara när det behövs: Om det visar sig att katten har långa perioder utan löp så kanske du kan göra så, men då bör du hålla katten inne när den inte äter p-piller eftersom hankatter kommer att fatta att löp är på G innan hon talar om det för dig.
Erfarenheter: (ok det har jag inte svarat på)Båda mina katter är kastrater. Jag tycker att de är bästa och finaste katterna som finns, men de har noll avelsvärde och det behövs inte fler huskatter.

Ska du avla på henne så rekomenderar tillverkaren av Perlutex att skjuta upp löpet max en gång och sedan para katten, just för att det inte ska bli år ut och år in av p-piller.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 08 maj 2017, 14:31

Hur gammal är hon nu?
Löpen kan variera mellan katter och alla mina löper året runt om jag inte ger p-piller eller kastrerar. Den tidigaste hona var 5 månader gammal då hon löpte första gången och hon löpte varannan vecka. En hona jag haft löpte 8 dagar och pausa i 4 dagar. Alla mina honor har börjat strila utanför lådan vid löp och risken ökar ju tätare de löper.

Ger man p-piller är det inge bra att ge lite nu och då för att de ökar att de får livmoderinflammationer om man avbryter löpen. Börja med p-piller och ge till en början var 5e dag då hon löper så tätt. De flesta katter äter inte så bra då de löper så risken finns att honan avmagrar och blir sjuk. För att hålla sig frisk behövs näring.
Om din hona hinner bli dräktig så tänk på att en ung oerfaren hona behöver mer hjälp med en kull och matning om man har riktigt otur.
Bild

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » ons 10 maj 2017, 08:06

Hur ofta länge löper katter?
Mina tjejer har löpt minst en vecka i månaden året runt. Som mest löpte ena två gånger i månaden, hon gick ner sig rejält av det också - blev smalare och fick sämre päls. Och kissade här och var... Om jag inte gav p-piller var femte dag drog löp igång direkt. På andra har en gång i veckan räckt.

Är det bara under våren o sen gör de uppehåll?
Nej. Jag har aldrig ens hört talas om katter som slipper löp annat än på våren.

Jag tänkte ge p-piller när det behövs bara om det är möjligt sen?
Vad är frågan? Om det är möjligt? Det lär behövas med 5-7 dagars mellanrum tills hon blir dräktig eller kastreras, enligt min erfarenhet från avel.

Jag har aldrig haft utekatt, så allt ovan är baserat på mina innekatter i min uppfödning.

Vad jag vet utifrån andras erfarenheter: Täta löp kan leda till livmoderinflammation, risken ökar också om man avbryter ett påbörjat löp med p-piller.
Katter kan löpa innan du märker det. Jag har sett uppfödare få oplanerade kullar på det viset, det är verkligen inget du kan räkna med att du märker innan.

Vad menar du när du säger att katten är för liten? Är hon för ung eller för liten i storlek? För är katten gammal nog att löpa är hon också gammal nog för att få hjälp att slippa det, tänker jag. Oavsett vad det står i bipacksedel.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » ons 10 maj 2017, 10:24

Det som står i bipacksedeln är att icke-könsmogna katter inte ska få p-piller.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 10 maj 2017, 10:53

ApanAnn skrev:Det som står i bipacksedeln är att icke-könsmogna katter inte ska få p-piller.

Löper katten är ju katten könsmogen =)
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » tor 11 maj 2017, 22:46

Att släppa ut en fertil katt - oavsett kön - på fri tass är oansvarigt per definition.

Den katten kommer att para eller bli parad av en okänd katt som stryker runt förr eller senare, det är inget som går att hindra alls då det ligger i katters natur!

Du kanske tror att det värsta som kan hända är en kull kattungar innan din hona är helt redo och du får stödmata, men att det ändå bör gå bra. NEJ!!! Det är i bästa fall, i mellanfallet får hon FIV (katternas motsvarighet till HIV) eller FeLV (virusburen leukemi), i värsta fall dör hon.

Och jag säger inte detta för att vara elak, det är helt enkelt så att katter också har könssjukdomar, och jäkligt allvarliga sådana dessutom. Och en förlossning är fruktansvärt riskfylld även hos katter.

Om du verkligen bryr dig om din katt släpper du inte ut henne för att bli parad av första bästa hane, för som tidigare har sagts: de bryr sig egentligen inte om P-piller. FeLV har mer att göra med bett dessutom, så där kommer att försvara reviret in, inte bara parning...

--------------------

Vill du avla är det enda ansvariga att tänka långsiktigt:
  • Håll alla avelskatter inomhus så de inte blir smittade av någon sjukdom
  • Testa alla för genetiska sjukdomar och kräv att andra uppfödares katter också är testade för både smittsamma och genetiska sjukdomar.
Väldigt enkelt, eller hur? :)
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Återgå till "Allmänt kattprat!"