Rimlig ersättning för kattvakt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Rimlig ersättning för kattvakt?

Inläggav Aziz » tor 20 apr 2017, 19:13

Har en systerdotter, 18 år, katt-van och pålitlig som kan tänka sig att vara kattvakt hos oss i sommar. Det innebär att hon kommer att bo hos oss ca en vecka och passa två katter, 7 och 1 år gamla. Vad skulle ni säga är en rimlig ersättning/dag?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Rimlig ersättning för kattvakt?

Inläggav Yrhättans » tor 20 apr 2017, 21:33

Aziz skrev:Har en systerdotter, 18 år, katt-van och pålitlig som kan tänka sig att vara kattvakt hos oss i sommar. Det innebär att hon kommer att bo hos oss ca en vecka och passa två katter, 7 och 1 år gamla. Vad skulle ni säga är en rimlig ersättning/dag?

Oj, svår fråga. Jag förmodar all mat till katterna finns på plats så hon inte behöver handla eller fixa det.
Om hon annars bor hemma så skulle jag nog erbjuda 500 kr för en vecka.

Nilsine
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 Ragdoll

Inläggav Nilsine » fre 21 apr 2017, 09:45

Aziz skrev:Har en systerdotter, 18 år, katt-van och pålitlig som kan tänka sig att vara kattvakt hos oss i sommar. Det innebär att hon kommer att bo hos oss ca en vecka och passa två katter, 7 och 1 år gamla. Vad skulle ni säga är en rimlig ersättning/dag?

Jag brukar ge kattvakten samma summa som jag skulle fått betala på kattpensionat. Det känns lagom och har tagits emot bra.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » fre 21 apr 2017, 10:18

Minst 500 kr + matkostnader för kattvakten (eller att det finns mat så kattvakten slipper fundera över vad denne själv ska äta :P)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » fre 21 apr 2017, 10:55

150-200 kr/dag.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 21 apr 2017, 10:58

När jag haft hundvakt som bott hos oss har jag betalat samma summa som pensionat skulle kostat + att jag bunkrat upp med God mat till vakten. För min del och hunden var det värt så mkt att hunden kunde få vara hemma och slippa pensionat. Jag skulle göra på samma sätt med kattvakt
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » fre 21 apr 2017, 13:42

Tack för input alla. :rosor: Verkar rimligt att utgå från pensionatskostnad + mat. Känns toppen om det skulle fungera bra.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 24 apr 2017, 04:02

Om personen inte har F-skattesedel eller på annat sätt kan anställas "vitt" så hade jag inte betalat i pengar alls.
Om personen kattvaktar som en personlig tjänst (inte ett 'arbete'), hade jag fyllt upp kyl/frys/skafferi, och kanske lämnat något presentkort.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 25 apr 2017, 11:38

Kryddmamma skrev:Om personen inte har F-skattesedel eller på annat sätt kan anställas "vitt" så hade jag inte betalat i pengar alls.
Om personen kattvaktar som en personlig tjänst (inte ett 'arbete'), hade jag fyllt upp kyl/frys/skafferi, och kanske lämnat något presentkort.

Bra tips med presentkortet. Anledningen att jag vill betala min systerdotter (ingen F-skattsedel, gymnasist) är bl.a. att hon normalt bor ganska långt från mitt hem och om hon skulle få annat sommarjobb i närheten av sitt eget hem, så kanske hon måste avstå från jobb den veckan som hon passar katterna pga lång resväg. Vill gärna kompensera henne så att hon tycker att det är värt besväret. :-k

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 25 apr 2017, 11:43

Aziz skrev:
Kryddmamma skrev:Om personen inte har F-skattesedel eller på annat sätt kan anställas "vitt" så hade jag inte betalat i pengar alls.

Bra tips med presentkortet. Anledningen att jag vill betala min systerdotter (ingen F-skattsedel, gymnasist) är bl.a. att hon normalt bor ganska långt från mitt hem och om hon skulle få annat sommarjobb i närheten av sitt eget hem, så kanske hon måste avstå från jobb den veckan som hon passar katterna pga lång resväg. Vill gärna kompensera henne så att hon tycker att det är värt besväret. :-k

Betalar man under 1000 kr/år behöver man inte bry sig alls.
Betalar man under 10 000 kr/år så ska man lämna en kontrolluppgift till Skatteverket.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » ons 26 apr 2017, 03:25

Tessera skrev:Betalar man under 1000 kr/år behöver man inte bry sig alls.
Betalar man under 10 000 kr/år så ska man lämna en kontrolluppgift till Skatteverket.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Fast nu pratar du om ren skatt. Hur ser det ut med övriga arbetsgivautgifter som försäkringar, pension etc?

Fast nu lägger jag in min egen högst färgade bild i det hela: Om jag kattvaktar som ett jobb=lön, så ska ju alla de bitarna finnas på plats. Om jag kattvaktar som en tjänst=inte reda pengar, så behhöver jag inte fundera på de bitarna. Alltså min syn, inte rätt eller fel.

Men prata med tjejen och kolla vad hon tycker är bra. Kanske hon tycker att busskort för en månad och ett presentkort och en välfylld kyl/frys är perfekt, kanske hon hellre vill ha en peng att spendera som hon vill är mer populärt, kanske en inbetalning till spotify/netflix/ect hade varit mumma, eller extra surfpott, eller vad som helst.

Så länge du och hon är överens och känner att ingen blir utnyttjad eller behöver trampa sina värderingar så är ju allt bra.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 26 apr 2017, 09:37

Min hundvakt var pensionär och hade inget intresse utav att arbeta egentligen. Hundvaktandet såg hen inte som ett arbete och frågade aldrig efter betalning i pengar. Jag däremot ville ge motsvarande pensionatkostnaden som en ersättning för besväret att inte bo hemma för vakten.

Några dagar eller om hunden/katten vaktades hos vakten var det däremot praxis bland grannar att man inte ersatte med pengar utan via diverse gåvor eller byte av djurvaktande. Vi vaktade ibland en grannhund och fick ersättning via viltkött som hunden varit med om jakten av, julgran från deras mark osv. Ett perfekt byte tyckte vi!

När det gäller pension så finns det väl en minsta gräns innan avsättning görs för det? Tidigare fanns ju även en minsta ålder innan pension skulle avsättas (23 år??) Reglerna kan ju ha ändrats mkt sedan jag var i den åldern :oops:

Bra förslag att kolla med din systerdotter vad hon tycker känns bäst. Eftersom det är en så ung och pålitlig tjej hade jag lagt på lite extra utöver det. Bra kattvakter är det inte gott om.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 26 apr 2017, 13:19

Gav kattvakten 800 kroner och var väl borta i 5 dagar. då fick ju denna köra bil för att ta sig till katterna.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 26 apr 2017, 15:00

Kryddmamma skrev:
Tessera skrev:Betalar man under 1000 kr/år behöver man inte bry sig alls.

Fast nu pratar du om ren skatt. Hur ser det ut med övriga arbetsgivautgifter som försäkringar, pension etc?

Nej. Om du läste länken så stod det:
Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
Betalar du ut mer än 999 men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter) och du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. Kontrolluppgifter kan lämnas elektroniskt. Om du inte har möjlighet att lämna dessa elektroniskt kan du lämna den på papper och då ska du även lämna ett sammandrag av kontrolluppgiften.

Den som får ersättningen ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Det är också möjligt att komma överens med den du anlitar att du ska göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. I så fall ska du använda den förenklade arbetsgivardeklarationen.

Obs! Om du betalar ut ersättning på mer än 999 kronor till en god man eller förvaltare gäller samma regler som om beloppet vore 10 000 kronor eller mer. Se nedan.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » lör 29 apr 2017, 11:31

200 kr/dag ungefär. Plus mat/gott att äta.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 30 apr 2017, 15:36

Tack för era synpunkter och tips. Är värt mycket för mig och "husse" om vi får en bra kattvakt. Vi har inte rest tillsammans sedan herr katt flyttade in för 4,5 år sedan. Brukar skoja om att vi får åka till samma plats vid olika tillfällen och sedan prata ihop oss om upplevelsen. :smile:

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » lör 13 maj 2017, 22:45

Om ni bor på samma ort så att det inte blir extra problem med sommarjobb eller så skulle de flesta 18-åringar se det som ren semester. De får gosa katt i en vecka och bo själva utan föräldrarna, och så länge kyl och frys är välfyllda (gärna efter kattvaktens önskemål) så skulle jag ärligt talat inte ha några samvetskval om jag skippade betalning i pengar helt och hållet. Speciellt inte om frysen har tillräckligt med matlådor för att vara veckan ut.

Nu råkar jag vara fattig själv, så jag har helt enkelt inte råd att bistå med mer än logi, men jag tänker även tillbaka till då jag själv var i den åldern och tog hand om djur av lite olika slag för släktingar, och för min del var gentjänsterna jag fick bra mycket mer värda än att få kontanter (eller lite extra i födelsedagspresent eller julklapp).

Till exempel övningskörde jag massor med min moster som tack för att jag hjälpte till med hennes hästar när hon hade brutit foten. Visst, ibland fick jag agera privatchaufför när hon behövde till läkaren eller så och det funkade med mitt schema, men hon såg alltid till att jag fick minst en halvtimme att öva på grejer som trafikskolan gått igenom, jag fick chans att fixa ärenden som krävde bil också, och ofta när vi var ute var det bara för att jag skulle få öva. Hade hon varit frisk hade det inte blivit lika mycket, men en tredje person utöver mina föräldrar hade fortfarande varit guld värd.

Jag var kattvakt åt en annan moster när det var stambyte i hennes lägenhet, och hon har aldrig sagt nej om jag frågat ifall jag kan sova över. Det är OK om jag släpar med kompisar till och med, och jag misstänker att jag skulle få sova där även om hon inte är hemma själv... Hon bor i Göteborg, så om jag åker ner för någon större grej är det henne jag frågar först.

Jag tror att hade jag fått pengar istället hade det blivit mycket lättare för både mig och mina mostrar att typ friskriva oss från varandra, det har hänt med någon som jag typ borde ha samma relation med men som betalade och sen var det klart liksom. Visst, man ska inte behöva gentjänster för att relationen ska funka, men det är ändå en jäkla skillnad på "Tack så jättemycket för att du gjorde det här för mig, om du någonsin behöver något i gengäld så finns jag alltid här." och "Tack för ett jättebra jobb! Varsågod, här är dina pengar." oavsett hur man uttrycker det hela.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 15 maj 2017, 00:10

Bra synpunkter Thaeri, tack! :rosor: Det är lite så jag har tänkt också. Jag skulle tyckt att det vore mysigt att ha en lgh för mig själv när jag var 18 och bara få mysa med katter och ha en välfylld kyl. Men en liten slant hade inte skadat heller. :-)

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » mån 15 maj 2017, 01:03

Den slanten hade absolut inte skadat för mig heller, men jag tror på ett sätt att jag hade börjat förvänta mig grejer på ett annat sätt om jag fått både gentjänsterna och pengar. Herregud, bara bensinen som gick åt när jag och första mostern var ute och körde lär ju ha kostat mer än vad några eventuella kontanter hade blivit...

Samma med att jag får sova hos min andra moster, visserligen skulle jag kanske kunna couchsurfa eller bo hos någon kompis från när jag bodde därnere, men det skulle innebära en massa mer jobb och jag skulle känna mig mycket mer som en turist i en stad som ändå känns hemma.

Det jag känner är att du kanske istället för att ge kontanter direkt lägger undan de pengarna till 18-års- eller studentpresenten? I den åldern är det en jäkla massa värt skulle jag säga, om man kan lägga till 500 kr på flytta-hemifrån presenter.
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Jocke_L82
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jocke_L82 » sön 23 jul 2017, 20:53

Svårt det där med ersättning men tyckte tipset om att lägga undan pengar som studentpresent var ett klokt förslag! Tycker dagens killar och tjejer fostras att göra saker för belöning i lite för stor utsträckning. Att göra någon en tjänst helt utan baktankar och att det känns bra är nog en så viktig insikt att ge sina barn!! :rose:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 24 jul 2017, 11:42

Tack Thaeri och Jocke för era tankar kring ersättning. Som situationen är nu så vill jag att min systerdotter inte planerar in några andra aktiviteter än att passa kissarna. Eftersom den yngre katten tyvärr har tendenser att äta olämpliga saker och alltid hamnar i trubbel på ett eller annat sätt så är jag fn lite nojig över att lämna dom med kattvakt öh. Jag kommer ställa rätt höga krav kring passning och aktiviteter för katternas del så det känns bra att ge även ekonomisk ersättning även om det är något hon själv inte begärt. Håller med er i princip om tjänster och gentjänster och vikten av att kunna göra saker för varandra utan ersättning, (jag har dock lättare för att göra det själv än förvänta mig det av andra) men det här är en tjej som skulle haft möjlighet att ha ett hyfsat betalt sommarjobb den här veckan om hon inte passat kissarna istället. Håll nu tummarna för att lillen uppför sig när vi är borta! :-)

Jocke_L82
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jocke_L82 » mån 24 jul 2017, 20:27

Förstår din situation! Berätta gärna hur det gick sen :) Kissar kan vara riktigt bråkiga ibland som vi alla vet ;)

Återgå till "Allmänt kattprat!"